Karl XII's pistol?

Started by Morton, 06. February 2021 kl. 14:59:18

Previous topic - Next topic

Morton

Jeg har hatt denne i mange år. Faren min fant den på Fredriksten festning Halden som gutt en gang på 30 tallet. Aldri somlet meg til og undersøke om det går an å finne ut hvor og av hvem den kan ha blitt laget og hvem som kan ha båret den (Norske eller svenske soldater :-)


(Burde kanskje vært postet under Identifisering av våpen.  Moderator kan flytte den)

Harald

#1
Hei. Morsom tittel  :) Ser ut til å være en belgiskprodusert, munnladet, glattløpet?, dobbel-løpet perkusjonspistol. Merket ELG i oval med stjerne ble visstnok brukt fra 1810, men hvilken senere versjon av stempelet ser vi her? Uansett, laget for privat bruk trolig en gang mellom 1840 og 1870. M med krone kan kanskje si noe mer om tid, krone over bokstav ble vel brukt fram til 1877, da stjerne ble tatt i bruk? Usikker her. De som er mer bevandret i belgiske stempler vet nok beskjed  ;) Aldri approbert for militære (så vidt jeg vet), men en og annen soldat kan jo hatt en slik på innerlomma, eller i støvleskaftet! Diameter i løpet? Mvh H.

Harald

#2
Hei igjen ... tittet i noen notater her, har skrevet opp at inspektørmerket krone over stor bokstav ble brukt i Belgia mellom 1853 og 1877. Har dessverre ikke noen referanse på denne opplysninga. Men om det er riktig, har vi trolig produksjonsperioden for din lommepistol, en gang mellom 1853 og 1877! ELG indikerer byen Liege. Beste hilsen Harald.

Morton

Fantastisk, det var jo mye info. Pistolen er som bildet viser ikke i "mint condition". Er de verdt noe for samlere?

Harald

#4
Tja, kryss-skruen mangler, en hane er knekt i toppen, noen skruehoder herpa? Er det nipler/pistonger under hanene? Virker mekanismen, er fjærene, opphak og avtrekk ok? Pent skjefte med tomskilt, og enkel gravering på ramma. I grunnen fins det mange av disse, og de var nokså rimelige i sin tid. En kan se tilsvarende for salg nå og da, enkeltløpere er vanligere. Skal ikke prøve meg på noen prisvurdering her på forumet. Beste hilsen Harald.

Morton

Mekanismen virker faktisk bra, og med nipler under hanene. Men knekt hane og ett par manglene skruer ja. Kanskje like greit og beholde den som en kuriositet.
God  lørdagskveld!

M