Recent posts

Litt på siden / Re: Plassering messingplate
Last post by MrOneTwo - 01. January 2025 kl. 16:32:47
Jeg er helt enig i at plata skulle vært mer "tidsmessig" både i font, form og legering.... Det er vel ikke så uvennlig av meg om jeg får en sølvsmed til å lage en annen plate så lenge innholdet er det samme..
Våpensamling / Re: Hjullås musket
Last post by Peter Braunstein - 01. January 2025 kl. 8:44:26
Hej Harald
Tak for info
Godt nytår
Vh. Peter
Våpensamling / Re: Hjullås musket
Last post by Harald - 31. December 2024 kl. 15:35:09
Hei! Pent våpen :D Ser ut som om du har ei 1600-talls «Høne fra Suhl» på pipa. Vennligst se vedlagte foto. Godt nytt år! Mvh H.
Våpensamling / Hjullås musket
Last post by Peter Braunstein - 31. December 2024 kl. 8:40:11
Kære alle tak for at blive medlem på denne side
Jeg har fået denne for nyligt, men mangler information om hvad det er for et våben
Hvem har brugt det og til min forsikrings selskab hvad er set værd
Undskyld at jeg skriver på dansk
Godt nytår
Vh. Peter Braunstin
Last post by willer - 30. December 2024 kl. 17:52:03
Her er sølvplate på en sivil kammerlader
Last post by krüger - 30. December 2024 kl. 15:18:25
Jeg som svarer har kanskje noe å bidra med. Minimer skiltet, lag det gjerne elipseformet. En slik kvadratisk formet skilt, som på den kolben nedenfor harmonerer ikke med det formspråket som er brukt på rifla for øvrig.

Hadde jeg skulle hatt noe slikt, hadde jeg ville hatt en eliptisk formet skilt, og plassert det på " samme sted/som kolbemagasinet " ( bilde 2 ) eller midt mellom pistolgrepet og tåa. Det blir langt mere diskre. Alternativt får en gravør til å lage et nytt skilt med samme innskrift. NB! da hadde jeg bedt om at dette skulle graveres for hånd, ikke maskinelt. Da har du noe som harmonerer med den flotte børsa. Jeg hadde også valg sølv, ikke messing eller nysølv.

Ved å plassere skiltet på det stedet jeg har foreslått, så viser du fortsatt frem kolbens sider som kanskje har en meget vakker ved. Dersom en ser tilbake på eldre våpen, så er ofte skilt å finne på den plasseringen jeg har anbefalt. Nå til dags så mangler mange denne estiske sansen, og bare durer frem da det sparer tid og penger.

Trenger du assistanse for å få montert skiltet så kan jeg bistå. Selve skiltet lager helt sikkert gravør Sibylle Thomas, men hun må nok ha kolben for å beregne krummingen på skiltet.
Last post by runastav - 30. December 2024 kl. 12:31:57
Gratulerer med flott børse! Ikke helt enig med Capt, denne KV M/1843 tapprifla levde et langdt liv i Sverige før jeg var heldig og fikk den (Hjem) Den har skilt festet med små messing spiker en Svenske som har sannsynligvis vunnet den i skytekonkuranse i 1943! Syns det er estetisk flott og en kurositet.
Runar
Last post by Cap'n Redneck - 30. December 2024 kl. 0:22:10
Mr. OneTwo, jeg skriver dette i beste mening:

For best mulig estetisk inntrykk bør denne rektangulære messingplaten med moderne fonter plasseres på våpenkofferten, subsidiært skjult mellom kolben og kolbekappen.

Alternativ 1:
Skaff en stålplate eller sølvplate som har form av en lang oval, eller et rektangel med litt "fancy scrollwork" i begge ender og fell den inn midt på kolben.
Få en profesjonell gravør til å gravere inn teksten i en gammel font ala håndskrift, slik at platen ser ut som den hører hjemme på geværet.

Alternativ 2:
Skaff en patchbox av stål eller "german silver" og fell inn i kolben.
Gravér inn teksten i patchbox-lokket som over.

Alternativ 3:
Gravér inn teksten på en av flatene hvor løpet er åttekantet.

Jeg har stor sans for tanken bak å merke geværet med en hilsen fra forrige eier,
men et "dørskilt" i messing passer ikke noen steder på kolben, mener jeg.
Litt på siden / Plassering messingplate
Last post by MrOneTwo - 29. December 2024 kl. 16:58:36
For et par år siden fikk jeg overta long range rifla til Ed Decker som var kaptein på det Amerikanske long range laget. Jeg ville han skulle signere rifla, som en slags legacy ting. Men han syntes det var fælt å gjøre noe slikt med ei rifle. Etter VM i fjor mottok jeg derimot en pakke fra Ed hvor han har sendt en messingplate til å sette på rifla....

I den forbindelse trenger jeg noen meninger...Hvor bør plata plasseres for best mulig estetisk avtrykk? Jeg lener mot øverst til venstre.

For de som måtte lure så er det en Ferriss Creedmoor rifle laget av Lee Shaver. No 12 av 12 av de opprinnelige tolv han hadde tenkt å lage.
Litt på siden / Re: Kanal på Youtube perfekt f...
Last post by volcanic - 27. December 2024 kl. 13:34:41
Interessant kanal. Takk for at du delte denne :)