Ladning til perkusjonsrevolver

Started by e-leon, 29. April 2013 kl. 9:57:54

Previous topic - Next topic

e-leon

Hallo.

Har en 12" Pietta Navy colt cal.44 perkusjon som jeg vil lade med 22grain pyrodex. Er det for mye eller forlite krutt?.
Har også en orginal Remington cal 44 perkusjon.
Kan eg bruke 22grain i den også, eller er det for mye??
Grunnen for spørsmål er at tuten på krutthornet gir 22 grain.

MVH Leon

Øyvind F.

Dette forumet er for svartkruttskyting og svartkrutterstatninger er et ikke-tema (: https://forum/svartkrutt.net/index.php?topic=122]les forumreglene).

Med svartkrutt kan alt fra 15 til 30 grains FFFg (PPP eller sveitser 2) være gode ladninger. Merk at med lave ladninger må du bruke et fyllstoff, for eksempel semulegryn, slik du fyller opp luftrommet mellom krutt og kule.

Se også : https://forum/svartkrutt.net/index.php?topic=9723]denne tråden.
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

e-leon

Hallo igjen.
Vi glemmer pyro, fy og fy,, og sier svartkrutt.
Har en boks av det også som eg fikk med når eg kjøpte Colten.
Tåler en original Remington 44 samme mengde svartkrutt som en ny Colt 44, eller må eg redusere.
Har skutt begge med 22 grain svartkrutt uten filtlapper, men er det forsvarligt.
Er nybegynner, så derfor min uvitenhet.
MVH Leon.  :-)

Øyvind F.

Dersom originalen er i god stand tåler den fint samme ladninger som en replika. Om 22 grains er forsvarlig uten filtforladninger må du nesten måle deg frem til. Dersom ladetappen er lang nok til presse kula helt ned mot kruttet går det greit, hvis ikke bør du bruke semulegryn eller filtforladninger mellom kule og krutt.
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

JollyRoger

> Dersom originalen er i god stand tåler den fint samme ladninger som en replika.

Hm, har virkelig dagens (italienskproduserte) replica-våpen en like middelmådig (dårlig) stålkvalitet og varmebehandling som man hadde i USA for 150 år siden, t.o.m. under pågående borgerkrig ?

nevS

Tja.
De italienske revolverene jeg har hatt og fortsatt har ble levert med beskjed fra leverandøren om maks 20 gn.
For å være helt ærlig har jeg ikke til dags dato skutt med så lite krutt.
Det jeg har funnet ut at funker for meg er 24 gn og smurt propp i en 1858 pietta.

Når det kommer til stålkvaliteter og herdinger så er det mest trolig at dagens revolverene er bedre enn i gamle dager, når det er sagt bruker vi temmelig solide ladninger i originalvåpen for å nå fram til målet men fortsatt trygge ut i fra hva vi har lest oss fram til i dokumentasjon som ikke alltid er verifisert.

I en revolver kan du bruke så mye krutt det er fornuftig plass til med kule,år du ned i ladning MÅ du bruke fyllstoff for å  ikke sprenge våpenet.
Samler på sisteplasser.
Skytter ikke samler.
Lytt til erfaringer.
Gode råd som det å tru og synsing funker kanskje når du har prøvd rådene fra en med erfaring.

JollyRoger

Jah, det er hva de aller fleste av oss gjør, og tror. Og det går jo bra.
Selvom italiensk våpenindustri ikke er kjent for god materialkvalitet ...

e-leon

Da er det bare for meg å takke for mange intressange svar.
I min Pietta navycolt .44 med 12" løp, ser eg at det er akkurat plass til kula med 22gr krutt. I min orginale Remington New modell forsviner det mere krutt ned i kammeret, så der får eg ta og måle dybden, og se om den trenger fyllmasse.
Bruker 22gr der også.
Takker for alle svar.
MVH Leon  :skudd:

jæger justnæs

12'' pipe? Hadde vært moro med et bilde. Høres laaangt ut :-)
Best når det smeller!