Takk for det, Roar. Det er interessant med serienummer over 1100 og Maximil Grans merke. Her kan vi trolig utelukke Hærens M/1846. Gran ble ansatt våren 1848 som kontrolloffisersaspirant. Da han søkte om fast ansettelse som kontrollør i januar 1850, mente direktør Holst ved KV at Gran enda ikke hadde ferdighetene som krevdes for en kontrollørstilling. Gran ble derfor midlertidig ansatt som assistent til kontrolløren, som på denne tiden var Jens Landmark. Han kunne dermed besiktige geværer under Landmarks tilsyn og ansvar.
Bajonettene med serienummer fra 1122–1586 som er merket med M og Maximils Gran «G» må derfor enten ha tilhørt Hærens Modell 1849 produsert i 1851 eller Marinens Modell 1857. Jeg har en M/1849/55 innenfor dette serienummerintervallet, og Grans «G» er stemplet på kammeret og på sideskinnene. Landmark har kontrollert pipen og bunnplaten. Gran må derfor ha hatt «stemplingsrett» i 1851. Vi kan dermed fremdeles ikke si noe eksakt enda, men så lenge vi enda ikke har bajonetter som overstiger nr. 1600 heller jeg mer mot marineteorien.
Det er kjent at KV lot marinegeværene få hærbajonetter som av en eller annen grunn ikke passerte kontrollen, noe Marinen var litt mugne på Marinen for. Jeg tror de kan ha blitt stemplet med en M under kontrollen, men det er bare en teori. Jeg finner det også usannsynlig at både Malmberg og Landmark/Gran skulle kontrollere samme bajonett.