Hvalolje

Started by aho, 20. July 2019 kl. 14:41:37

Previous topic - Next topic

aho

Fant dette, uimotståelig spennende.
Noen som har testet dette til kulefett/annet svartkrutt relatert.
Eller blir dette bare noe stinkende greier?
Ser at felleskjøpet har dette!

The Dane

Hvor stammer det fra?
Hvalfangst er vist generelt forbudt over hele verden og er det ikke bare Japan og Rusland der endnu fanger til "videnskabelige foremål"? Nå ja og så grinderne på Færøerne.

Justme

#2
Du må nok lese deg opp på litt hvalfangst min kjære Dane.
Det finnes mer enn 100 000 vågehval i norske farvann. Kvoten for 2019 er på 1278 vågehval, den samme som i fjor. I 2018 var det 11 fartøy som deltok. Fangsten var på 454 dyr, dette er en liten økning fra fjoråret.

Når det gjelder bruk av hvalolje vil jeg si vi har allerede gode alternativer,
Jeg trenger ikke ramse opp alternativer her.
Det blir nesten som å finne opp kruttet på nytt.
Ha en strålende helg. Selv har jeg hatt en strålende grillaften med hvalkjøtt.
På grillen er det kun som touch and go, for at den skal være medium stekt.:vinkasse:
I live the life i love, and I love the life i live.

Nygaard

#3
Hvalolje i gamle oppskrifter henviser nok helst til olje fra spermhvalen. Den har et reservoar med flytende olje i hodet - omlag et par tusen liter per individ. Oljen ble tidligere brukt til alt fra lampeolje og smøreoljer til kulefett. Dagens hvalolje til hund vil jeg tro (og håpe) er noe ganske annet. Internett mener det er fremstilt av spekk fra Vågehval. Hvilke egenskaper det har sammenliknet med spermolje vet jeg ikke. De få gangene jeg har spist hvalkjøtt som har ligget for lenge har det imidlertid ikke vært en udelt positiv opplevelse, så jeg ville ikke blitt overmåte forbauset dersom den viser seg å harskne over tid.

festus

Takk for tipset! Jeg har aldri brukt det til svartkruttrelaterte ting, men da jeg bodde i Lofoten fikk jeg tak i vågehvalspekk og eksperimenterte litt med oljen. Den fungerte fint som lampeolje til vikingtidsreenactment, men luktet litt. :-)
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

Øyvind F.

Jeg har et norgesglass med spermasetthvalolje som ble tappet fra en spermhval som ble funnet flytende utenfor Fredrikstad i 2003. Det ble tappet over et tonn olje fra denne hvalen. Jeg har egentlig aldri prøvd den, så jeg kan ikke si noe om hvordan den fungerer. Jojoba-olje skal visst være en god erstatning for spermhvaloje. Det får du på apoteket, men den er ikke billig.
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

jbw

En fed opløsning af sæbespåner fungere lige så godt