Approbering av kammerlader

Started by olav, 19. September 2013 kl. 2:33:48

Previous topic - Next topic

olav

Når ble kammerladeren approbert i det norske forsvar og fantes det muligheter den tid for å kjøpe slike gevær sivilt . jeg antar at en først brukte rundkule før en gikk over til spisskule , ladningen var vel 5 gram svart ?

Øyvind F.

Svarene finner du enkelt dersom du leser artiklene i kategorien Kammerlader

Og ja, sivile kammerladere var tilgjengelige. Se blant annet denne tråden: http://www.forum.svartkrutt.net/index.php?id=5081
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

olav

Her er jeg igjen og maser . Når begynte de sivile børsemakerne å lage kammerladere , vet ikke når Larsen , Hagen og Scøyen begynte , Lund vet jeg drev med ombygninger sammen med Olsen-Maseng etc. Må få meg noe brukbar litteratur om emnet skjønner jeg .

Jon

Mener du Schou? De andre kjenner vi jo. Tror ikke der finnes særlig litteratur over det du nevner men noe finnes jo i Drammen Museums Årbok 1969-73. Ellers så har vi jo Harald Sundes bok om Kammerladingsgeværer for Hæren.

Larsen kjøpte nok kammerlader-deler fra KV og laget egne oftest lettere rifler på disse, om Hagen laget slike vet jeg ikke. Schou, hvis det er ham du mener, startet i 1909 med sin bedrift. Olsen Maseng drev i endel år på Mysen før han flyttet til Christiania ca 1900. Lund var en konstruktør og produserte vel lite selv. Koblingen mellom Maseng og Lund har jeg aldri hørt før, hva skulle det være?

olav

Olsen-Maseng lagde patroner til Lunds konstruksjon/ombygging av kammerlader til patron , 11,9x44 R .De brukte 50-70 hylser og formet de og brukte den vanlige 12 mm kula . jeg har fått CH4D til å lage diesett til kaliberet og jeg bruker basehylse kal 50 til forming. Presise patroner .

Jon

Når skjedde dette og hvorfor brukte man ikke Hagens, Larsens eller LV's allerede eksisterende hylser til nevnte ombygging.

De aller fleste militære 4''' Kammerladere ble omgjordt til ringantændelse kobberhylsepatroner på 1860-70tallet (12x42 og 12x44RF). De sivile vet men selvsagt mindre om men mange av dem ble nok også omgjordt etterhvert.
Senere ble en del av de militære omgjordt til sentertenning med ei slak flaskehylse kalt 11,9Lund. Har hørt div. om denne siste ombyggingen men aldri sett beviser for påstandene.
Jeg tror at det du skriver om .50-70Gov. hylser kan være noe som noen har prøvd seg på i senere tid for å kunne skyte med nevnte våpen. Det er neppe noen tidsriktig omgjøring for 100år+ siden.
Jeg har også sett div. 12mm hylser som har vært skutt i Lund CF kammer, så det går det også. Men hylsene blir litt gravide.

olav

Ja , jeg har hatt Hagen-Lunds 11,9x44 R hylser og Olsen-Masengs hylser som var gamle men jeg vet jo ikke hvor gamle Olsen -Masengs hylser var . Har og sett larsens i samme men dete var hylser lite preget av tidens tann, kan vel kanskje være at noen var nøye med oppbevaringen av disse . Olsen_Masengs hylsa laget av 50-70  hadde utbuling ved rimmen , noe som tyder på at denne hylsa var vel litt for liten i diameteren for kaliberet . Jeg har jo drevet med hylser , diesett og kuler samt kuletenger i snart 40 år og har hatt masse gamle hylser som jeg har fått av skyttere . Jeg hadde jo og korrespondanse med Svein Solli angående kalibre til kammerlader og Remington , jeg fikk spesiell informasjon om 8x58 RD og 12,17x44R  som sammen med 11,9x44R ble brukt i kammerlader etter lunds ombygning .

Jon

Jeg kjenner kun en merking med Maseng i riflekaliber og det er ei 12mm (12x44R), den er ganske vanlig og trolig fra en relativt sein produksjon.
I 11,9Lund finnes der to Hagen merkinger, to Larsen og en LV Chr.a. alle med Lund i nedre del av merkingen. Andre hylser kan som nevnt skytes i 11,9Lund kammer men de blir utbulende.
Du nevner 8x58RD i Lunds geværer, det har aldri jeg hørt om og man må jo da skifte løp. Jeg regner med at slik løpsbytte neppe har skjedd, Remington ble jo bygget om til nevnte kaliber både militært og sivilt. Husk patronen ble lansert sivilt i Norge i jan. 1888, "lenge" før danskene aproberte den. Men det må legges til at det nok var danskene som utviklet den først.

olav

Jeg mente ikke at 8x58 RD var kamret i kammerlader men selvsagt i Remington og krag . det må nevnes at Nansen hadde med en 11,9x44R på en av sine ferder og Solli nener at Nansen hadde kikkertsikte på dette geværet . Nansen hadde og med 8x58 D gevær og en kasse ammunisjon fra det danske forsvar . Denne kassen sto på dekk og ble utsatt for vind og vær og vel hjemme ble den lagret i Danmark i 35 år før de sprettet den og skjøt , ammunisjonen oppførte seg eksemplarisk . Og når jeg nevner krag så fikk Nansen Jørgensen ,kragens far , til å lage et gevær av danske Kragdeler i 45-90 som han brukte på sine ferder .

Jon

Det sporer vel litt av nå? Kammerlader med kikkertsikte må jo bli en merkelig fremtoning, må bli sidemontert?
Hva med Maseng, hvordan var han involvert i 4''' Lundsgevær? Finnes der 11,9mm Lund hylser merket Maseng?

olav

I boken om Nansen av Svein Solli er det et bilde av 11,9x44 R Lunds patron kamret gevær innrettet for kikkertsikte . Nansen var for øvrig tidlig ute med kikkertsikter etter som jeg forstår av Solli . Jeg hadde flere 11 ,9x44 R hylser (flaskehals) merket Olsen- Maseng laget av 50-70 hylser de fleste av dem .Lunds kamringer var til å begynne med en 12 mmkule med forlenget hylse 44 mm randtent , kulen veide 6 kvintiner(360 grain)ladning var 1,05 kvintin (63 grs Fg) . Denne kobberhylse patronen ble approbert 1/4 1871 og erstattet den noe kortere patronen fra 1867/69 med Landmarks kule som kunne gå i stykker da en skjøt . Det var Larsens kule som ble approbert i 1871 .
Det fantes og en 12 mm kort patron for karabin brukt av artilleriet og kavaleriet. Bruken av den fikk kvartermesterne til å klage pga mix up med forskjellige patroner/kalibere  i logistikk i til felle av krise. Med dette avsluttter jeg min del av diskusjonen .

Jon

Fint om du kunne funnet ei slik hylse merket Olsen Maseng i kal 11,9Lund.
Jeg har eller har hatt de aller fleste norske kobberhylepatroner som er kjent så jeg kan historien på dem rimelig godt. Det er vel en flaskehalset CF hylse merket Lund + et norsk navn vi snakker om, en som ikke er utbulet fordi den er for slank.
Finnes det??



Var det disse norske patronene med ringantændelse du mente?

olav

Har nok ikke mere 11,9x44R Olsen Maseng hylser . Jeg solgte samlingen min til en storsamler i Skien og det er nå lenge siden ,jeg hadde vel noen av patronene som vises på bildet men selvsagt ikke alle.

Jon

Jeg kjenner til samlingen du nevner, har faktisk en oversikt over merkingene på alle de norske svartkrutt-riflepatronene i den. Der var kun de to Hagen - og en LV Chr.a. Lund,i 11,9Lund, så sånn er det.

qualibra

> I boken om Nansen av Svein Solli er det et bilde av 11,9x44 R Lunds patron kamret gevær innrettet for kikkertsikte . Nansen var for øvrig tidlig ute med kikkertsikter etter som jeg forstår av Solli . Jeg hadde flere 11 ,9x44 R hylser (flaskehals) merket Olsen- Maseng laget av 50-70 hylser de fleste av dem .Lunds kamringer var til å begynne med en 12 mmkule med forlenget hylse 44 mm randtent , kulen veide 6 kvintiner(360 grain)ladning var 1,05 kvintin (63 grs Fg) . Denne kobberhylse patronen ble approbert 1/4 1871 og erstattet den noe kortere patronen fra 1867/69 med Landmarks kule som kunne gå i stykker da en skjøt . Det var Larsens kule som ble approbert i 1871 .
> Det fantes og en 12 mm kort patron for karabin brukt av artilleriet og kavaleriet. Bruken av den fikk kvartermesterne til å klage pga mix up med forskjellige patroner/kalibere  i logistikk i til felle av krise. Med dette avsluttter jeg min del av diskusjonen .

Har det her blitt utelatt det faktum at det i dette tilfellet dreide seg om et remingtongevær med fester
på løpet for kikkertsikte, kanskje ?
Jeg har også sett dette geværet avbildet i den artikkelen som sto i en utgave av bladet "Jakt" for mange år siden nå .
Mener at det var et blad som hette "Jakt" den gang i alle fall .:kikkeblunke:
Eller er det bare jeg som ikke har lest innleggene godt nok i denne tråden ?
qualibra

olav

Selvsagt er det et Remington gevær Nansen og brukte på skytebanen . Det var innrettet for kikkertsikte . Nansen stolte forøvrig mere på svarkrutt enn røykfritt ettersom svarkrutt var mere pålitelig i kulde . Han ladde for øvrig sine haglepatroner selv og i mange år med svartkrutt. Der var det en svarkruttentusiast.