Kongsberg M1825 flintlåsgevær, hvor mange finnes?

Started by Svartkrudt, 15. June 2013 kl. 16:12:37

Previous topic - Next topic

Svartkrudt

Har lurt litt på hvor mange av disse i orginal utførelse finnes igjen, og hvor mange er det blandt samlere?

Hvis noen har bilder av en fra sin samling hadde det vært gøy og sett bilder, eneste bildene jeg har sett er fra Kongsbergs Våpenhistoriske Forenings hjemmeside

Takk for eventuelle svar ;-)

Tinytim

Meg bekjent så er det den eneste som finnes, jeg vet ikke om noen andre. Den som er der er approbasjonsmodellen og hører nå til Forsvarsmuseet.

Svartkrudt

Såpass ja, håper den er trygt og godt lagret hvis dette er den eneste i orginal utførelse :-|

Takk for svar ;-)

anvil

Hei! Det er antagelig korrekt at det kun finnes ett eksemplar av M/1825. Undersøkelser på BVM på Kongsberg tyder på at dette eksemplaret ikke er der, men befinner seg ved FMU.
Noen i KVF har jobbet et par års tid for å få til en kopi av M/1825. Bilder som lenge var på KVF's hjemmeside skulle være av denne modellen, men så har det vist seg at det i stedet var av M/1829, så nå er bildene flyttet til M/1829.
Det er også lagt ut bilder av kopien som etter hvert er blitt ferdig.

anvil

En nødvendig prseisering: Bildet over viser kopien av M/1829!
Anvil

Trond

Jeg har hatt gleden av å se denne kopien i rl. Imponerende innsats og håndverk, men dessverre uten en tilstrekkelig god modell å kopiere. Den er nok "mest" en M1829, men har en litt midt-i-mellom vinkel på kolbekappen og dessverre er det en liten kvist i bakkolben - men den er likevel bare praktfull. Jeg så den som bilde først og ble - nesten - lurt.

Det jeg egentlig mente å skrive om var M1825/41. Disse er riktignok så godt som ukjente i flint, men de finnes også knapt med originalstokk og bånd heller. Jeg er så heldig å ha en av disse få i perk, men de aller fleste fikk M1829 stokk og bånd. Bøndene i Nummedal var rett og slett for inkompetente til å kunne skjære gode nok skjefter og båndene på M1825 var i alt for tynn messing. M1829/41

Båndene på M1842 kammerladeren til Hæren viste seg også å være alt for tynne i messingen, det samme gjaldt båndene til M1845 til Marinen. Jeg finner dette egentlig som ganske fascinerende. Vanligvis lærer man av begåtte feil, noe som tydeligvis ikke skjedde på Kongsberg. M1842 til venstre, M1846 til høyre.

M1829 og M1834 finnes, meg bekjent, heller så godt som ikke i flint. Jeg er noe usikker på om M1834 i det hele tatt ble utlevert i flint (med unntak for et mulig hundretalls). Her skulle jeg gjerne vite mer...

Tinytim

Nå har jeg desverre ikke hverken M-25 eller -29, men jeg har en variant i perk, og kikka litt på den Anvil har lagt ut samt den som KVF har på sin side og jeg må si jeg synes det er veldig store forskjeller her. Nå vet jeg ikke om den de har kopiert ifra er orginal, men den ser ikke sånn ut for meg, hvis det er den som er avbildet på sidene til KVF, låsen på begge ser "gravide" ut.

Min 1829 variant

valkyrien

Etter å ha sett på bildene av den originale 1829 musketten på hjemmesiden til KVF stusser jeg litt men forhåpentligvis og antagelig uten grunn.

Bildene viser ikke hele musketten. Er det en 1829 muskett eller er det en svenske som er fotogragrafert i deler sammen med bildet av midtre bånd fra en norsk? Det er etter det jeg kan se både variasjoner i treet pluss et veldig svensk og unorsk baksikte.

Men hvis dette er appropasjonsmodellen  som er forvart på forsvarsmuseet så faller selvsagt min bekymring død til jorden.
 
Er det den vi ser bilder av ??

Trond

Her er en sammenligning mellom låsblikkene til M1825, 29 & 34, det eldste øverst. Mens de to første har spiss avslutning av bakre del av låsblikket, er M1835 rund. En forskjell mellom låsblikket til M1825 og de to andre er at værhaken på M1825 og stanset denne mot overkant av låsblikket, mens på de to andre stanses værhaken av en liten bolt som stikker ut av låsblikket.



Jeg synes da ikke at låsblikket på den "nyproduserte" skiller seg nevneverdig fra den i midten ovenfra.

Den reproduserte M1825

valkyrien

Presisering av spørsmål.

Jeg slurvet og fikk med meg litt for seint at 29 musketten ikke omtales som approbasjons modell, det var 1825 musketten som var det.

Men mitt spørsmål står allikevel ved lag, er det en original 1829 muskett ( i så fall antagelig den eneste) vi ser på KVF sin hjemmeside??

Jon

Ikke noe jeg har greie på dette men jeg fant et par bilder i eldre KV-bøker som kanskje kan kaste lys over noe.


Her fra jubileumsboka 1814-1914 med flintlås M1825


Her fra 1939 med perk. M1825

Kan noe ha blitt borte under 2.VK?

jæger justnæs

Den M1825en i midten på det siste bildet er da en M1843 marinemuskett?
Eller, den riflede varianten av den, for å være presis M1843 tappstudser.

TB

Edit: Nei, de har jo bare to bånd. Men at det er en pre-flint, det nekter jeg å tro med en bakoverliggende lås ;-)
Best når det smeller!

anvil

Fint med mange innspill om M/1825 og M/1829!
Har undersøkt med BVM om hva de i alt har rundt dette. Da er svaret som følger:

- KVM 0001: Er beskrevet som M/1829. Står utstilt i en glassmonter som stikker ut fra veggen, henger litt høyt oppe. Identisk med geværet som KVF har flere detaljbilder av. BVM's bilde av hele geværet:

- KVM 1923: Er beskrevet som "Prosjektmodell 1815-1820". Dette geværet har vært i svensk eie helt til for ca 15 - 20 år siden da det ble overført fra museet i Stockhom til BVM. Det er utstilt i en sidemonter i den første avdelingen en kommer inn i. BVM's bilde viser hele geværet:

- I tillegg finnes et gevær utstilt på en vegg inne på Kongsberggruppen. Kjenner ikke registreringsnummer på dette, men det er et skilt på geværet med følgende påskrift: "Modell til Kongsberg-geværet - Flintlås, 1825."
BVM har følgende bilde av dette geværet:

Andre utgaver av M/1825 eller M/1829 finnes ikke ved BVM.

Kommentarer:
De to siste bildene viser mellombånd lik den svanske M/1815. Kan opplyse at varhaken på begge er som på M/1815, og forskjellig fra M/1829-geværet.

Spørsmålet om KVM 0001 er en prøvemodell eller en "virkelig" M/1829 vet jeg ikke, tror heller ikke det finnes opplysninger ved BVM som kan gi svaret.

Anvil

Svartkrudt

Takker alle sammen for gode bilder og utfyllende svar ;-)

Trond

De to nederste av dem anvil viser, er jeg redd for at er svaqnske M1815. Tar man en nærmere titt på det midterste båndet, stemmer dette overhode ikke overens med de Kongsbergproduserte. Tungen mangler i sin helhet.

anvil

Ja, det er uten tvil mye svansk preg over disse 2 Trond nevner. Kanskje ikke så rart dersom disse er noe av det første som ble laget etter at den svenska rustmesteren Malmberg overtok ansvaret fra april 1824. Så vi kan vel ikke se bort fra at disse 2 faktisk er laget på Kongsberg. Og at det midtre båndet deretter ble endret slik det ble på M/1825, M/1829 og M/1834.
Hilsen fra
Anvil

anvil

Da har jeg igjen vært en tur på Norsk Bergverksmuseum (BVM), nå for å fotografere min kopi av M/1829 sammen med originalen (BVM 001). Resultatet er vist nedenfor. Noen forskjeller er det blitt, vesentlig når det gjelder kolberygg og lengde på kolbehals, det siste henger sammen med litt forskjellig plasering av låsen.
Begge bilder tilhører BVM.
 .
Hilsen fra
Anvil

Svartkrudt

Leste litt i boken «Skytevåpen benyttet av forsvaret før 1859» å la merke til den Kongsberg produserte M1829 musketten avbildet ikke er den samme som ligger på KVF sine sider å utrolig gøy at det faktisk da finnes i hvert fall to eksemplarer som har overlevd i sin flintlås konfigurasjon
Den i boken hsr også merkinger og stemplinger i motsettning til den KVF har avbildet som mangler stempler å antas og være aproberings eksemplaret om jeg husker riktig

Veldig gøy! Nå håper jeg bare en M1834 også dukker opp

Svartkrudt

Legger ved bilde av den fra Kvf og den fra boken, om de bryter med rettigheter får bare moderator slette de

Åpenbare detalj forskjeller her: