Brunering av antikke våpen

Started by to-har, 09. August 2020 kl. 8:35:36

Previous topic - Next topic

to-har

Er det greit å brunere antikke våpen, for eksempel en kammerlader eller Remington, som er slitne og i utgangspunktet har mistet mye samlerverdi pga rust og smergling av tidligere  eiere? Hvor går grensen for hva som er greit? Spør for en venn.

Roy-Terje Kjoberg

#1
Det vil ikke akkurat øke samleverdien, men tar seg definitivt bedre ut som veggpryd. Hva man gjør med sine egne våpen er jo opptil en selv. På bygdene endte mange løp og mekanismer i sin tid opp som armering i både fjøs og husmurer uten at noen dengang løftet et øyenbryn.
Mer samler enn skytter.

TMB

Ofte så er løpene pusset blanke med smergelpapir, og bærer preg av dype langsgående riper.
(ikke orginalt det heller)
Så om det gjøres rett så ser jeg ikke noe problem å gjøre slikt.
De børsene med høy samleverdi er som oftes i trygge hender fra før.

to-har

Ok, min "venn" har et gammelt vrak, så da vil jeg forsøke å brunere. Hvilket stoff er det beste til å få en pen og jevn brunering? Tips tas i mot med takk.

Øyvind F.

Jeg har brukt Laurel Mountain Barrel Brown & Degreaser, som krutnarr har brukt i denne tråden, med godt resultat. Det er enkelt å bruke, selv for amatører. Jeg har tatt inn en del flasker Barrel Brown & Degreaser som er på vei over Atlanterhavet. De blir tilgjengelige i butikken så snart jeg har dem i hende.
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

JMoa

Jeg brunerte denne Landmarken på samme måten som man gjorde den gangen hos Kongsberg - ihvertfall slik jeg har forstått det.
Oppskriften fra Salomonsens Konversations-leksikon fra 1915 sier: «15 g jernklorid oppløses i 1 liter vann eller spiritus».
Det er bedre med rødsprit enn vann, langt mindre overflatespenning vil gjøre det enklere å påføre jevnt.

anvil

Kan skrive under på at brunering med jernklorid oppløst i sprit gir godt resultat.  Noe som ikke er nevnt ovenfor er betydningen av å stoppe rustprosessen før konservering med f.eks. linolje. Om ikke det blir gjort er det stor sannsynlighet for at det over tid vil ruste mer, selv om det er konservert. Det fikk jeg erfare men en tidlig prøve jeg gjorde. Nøytraliserte ikke etterpå, kun konservert med linolje og lagt bort. Etter et par-tre uker var det kommet ny rust, flaten var blitt veldig ru. Det gjelder om å nøytralisere det sure slik at rusten ikke fortsetter. Det gjøres enkelt med bakepulver oppløst i vann, som smøres på, la det stå litt, og så rense med rent vann. Når tørt kan det konserveres. Jeg fant at Ovatrol gir minst like godt resultat som linolje, og har fordelen at det herder raskere.  Bildet viser nederst det jeg behandlet som beskrevet. Øverst er vist en originalbrunering fra KV.

JMoa

På denne Landmarken smurte jeg tjukt inn med bakepulver + litt van. Ventet i 10 minutter og OPS! var hele bruneringen borte, inkl. den originale under låsekassen. Én ukes jobb i "dass"!
Tør derfor ikke å bruke det nå lenger og smører på Owarolfl flere gagnger i stedet. Denne må tørkes vekk før den tørker helt inn for da dannes en glinsende overflate noe vi ikke ønsker på kammerladerne.

Smokepole50

Laural Mountain Browning solution is a very good product.

It also works very well as a rust bluing solution. Just brown your item and before seasoning the rusted surface with oil boil the parts in distilled water. Deionized water works even better. The rusted surface will turn a dark black color in a minute or so of boiling. Remover from the water, let it dry and oil the part to season the finish......

Hope this helps someone

magne fjøsne

Bruk Mark Lee EXPRESS BROWN. Følg oppskriften og bruk natrium bikarbonat (baking soda) blandet i vann etter bruneringen. Dette stopper rusten. Kjøpes på matbutikk. Etterfulgt av olje ett døgn. Husk å være nøye på vanntemperaturen. For varmt vann kan gi mørk/sort farge.
Mvh
Magne