Et M1860 kammerladerprosjekt

Started by anvil, 10. September 2017 kl. 19:24:40

Previous topic - Next topic

anvil

Lenge siden dette kammerlader-prosjektet ble avsluttet. Men nå måtte geværet tas fram igjen, fordi:
Vidar A har sendt meg et Landmark sluttstykke m/4" kammer. Siden kassen til mitt 1860 skytterlagsgevær opprinnelig er fra et av marinens geværer (med SN 92) fant jeg ut at Landmark-delene burde tilpasses SN 92, samt legge opp til at det gamle kammerstykket fortsatt kunne passe. Med andre ord: Få er gevær der jeg kunne velge mellom papir-patroner og metall-patroner!
Heldigvis var SN 92-kassa litt for trang for Landmark-delene. Derfor måtte jeg ta av noen 10-deler her og der på Landmark.
Tenn-nål i Landmark, som var for randtenning, manglet, likeså det lille låsestykket som holder tenn-nåla på plass.
Ny tenn-nål ble selvfølgelig lagetfor sentertenning. Dette var en liten utfordring men fant en bra løsning.

Her er Landmark ferdig og klar for å settes inn i geværet:

Neste bilde viser alle deler. Hadde ikke 4 mm. skivefres passende til radius for ny tenn-nål. Freste inn et spor men rettlinjet bakkant. Dette ble fylt opp av et mellomstykke der det ble laget passende radius for ny nål. Festet mellomstykket med en 2,5 mm. herdet pinne som så vidt stakk utenfor nevnte radius. Dermed oppnådde jeg å få minimal friksjon for den buede nåla. )NB! Ser at mellomstykket øverst til høyre ble lagt feil vei i forhold til hoveddelene, noe som kan forvirre):

Det siste bildet viser slutt-/kammerstykket åpent:

Kan ellers føye til at eneste forandring som måtte gjøres med geværets deler var å lage litt bredere og litt lengre åpning i messinplaten der hanen skal få kontakt med Landmark.

The Dane


Trønderen

Hei Anvil
Jeg har et 4''' skytterlagsgevær som jeg skulle ha fått skytbart.
Trenger noen tips og råd.
Mitt telefonnummer er:45411588.
Mvh Oddbjørn Næss

Trond

Vakkert og ser så godt som riktig ut!

anvil