Lee Alox flytende kulefett.

Started by Mr. Pitt, 14. February 2020 kl. 22:21:05

Previous topic - Next topic

Mr. Pitt

Noen som har noe erfaring med dette?

Old gunfighters never die, we just go on smellin like black powder.

runastav

Hei Mr.Pitt! Jeg har brukt dette opp gjennom årene, men kun til røyksvake ladninger eks 45 acp,45 LC , 9mm og 38 Special etc stoffet er ikke egnet til svartkruttladninger etter min erfaring.
Helsing Runar

Orion

Hei. Enig med Runar, kun brukt i røyksvake patroner.

Mr. Pitt

Takk skal dere ha gutar, hadde mistanke om det, da får jeg finne noe annet.
Noe ilsvarende som kan brukes til svartkrutt?
Old gunfighters never die, we just go on smellin like black powder.

aho

Hei!

Lee Alox innholder ifølge Internettrykter Tecty 506, som igjen lukter veldig likt Biltema sin understell/rustbeskyttelse spray. Derfor laget jeg et kulefett basert på bivoks, margarin uten melk/salt og en dasj biltema understells spray.Bruker dette med svært godt resultat i Minie og perk revolver.
Snuste på Runar sitt Stifters gunflint's egenproduserte kulefett som hadde samme eimen som Lee tumble lube og biltema /tectyl. Så sånn blei det fettet til for min del.

bosnes

Eg har ikke erfaring med Lee Alox. Men eg har ei lita "betraktning" omkring  same tema. Eg har eit inntrykk av at vi svartkruttskyttarar er i overkant ivrige til å avvise alt av moderne materiale. Det er sjølvsagt forståeleg i og med at vi gjerne vil vere "historisk korrekte". Men om vi snakkar om best mogleg presisjon/funksjon osv., og let vere å tenkje så mykje på autensitet, kan det kanskje likevel vere noko å hente med å sjå på meir moderne fluidum?  Eg har to konkrete eksempel:

1) Ein av dei mest populære pistolene i Kuchenreuter replika er Feinwerkbau History No 1.  Kva tilrår fabrikken som smøremiddel på lappane, og som smøremiddel generelt?  Jau, molybden: "MoS2-Spray".

2) Eg er sjølv i den glade heldige situasjon at eg har ei Dedinski børse i kaliber .38 for Vetterli. Her brukar eg ei langkule, og kva er anbefalt smøremiddel på kula? Jau, grafittolje (Freischuts våpenolje med grafitt - grøn sprayboks) i meeeget  tynt lag.

Og eg kan stadfeste at begge desse to fungerer svært godt.

Kanskje er det ei myte at vi berre skal bruke "gamaldagse" produkt som smøremiddel?

Eg er nesten ein nybyrjar, så eg har ingen fasit, men eg har fått med meg at internasjonalt på toppnivå er det mange moderne smøremiddel i bruk.

Ser fram til ein interessant og lærerik diskusjon!

Mvh
Bjørnar Osnes

Cap'n Redneck

Ja, la oss kutte ut dette utdaterte, organiske kulefettet som tradisjonelt har vært brukt sammen med svartkrutt i hundrevis av år...

Og la oss kutte ut dette fæle, giftige blyet og gå over til miljøvennlige kuler i helmessing..!

Og i samme slengen kan vi kutte ut dette ustabile, høyeksplosive kruttet som har vært tradisjonelt drivmiddel i kruttvåpen i mange hundre år.... der finnes jo så mange syntetiske alternativer nutildags som er såå meget bedre...!

Og ved å gå over fra pappskiver til elektronikkskiver sparer vi jo skosålene våre for flere hundre meters gange i løpet av et stevne...!

I samme slengen kutter vi ut kravet om at replikavåpnene skal være laget av treverk og stål;
polymerplast og titan er jo såå meget bedre...!

-og med dét firer jeg ironiflagget, heiser "The Stainless Banner" i protest, og koker en ny porsjon "Gundas Sortkrudt Kuglefedt"....

(1/3 Original Mink Oil uten silikon, 1/3 bivoks, 1/3 jordnøttolje, 1 dæsj ullfett.)
Sålenge det er bly i lufta, er det fortsatt håp......

aho

Ha ha,, så så, smør inn pannen med grevlingfett(jeg har om du trenger) evt Gundas. Så er det jo ingenting en god natts søvn ikke kan kurere :-)

The Dane

Var det ikke Charles Goodyear (https://en.wikipedia.org/wiki/Charles_Goodyear ) der fandt ud af at petrokemi + varme + svovl = problemer/gummi ?

For at løse problemerne med aske fra sortkrudt så er det nemmest at lave sæbe!
Sæbe = Lud (asken fra forbrændingen) + fedt (organisk/animalsk fra kuglefedt) + vand.
Sæbe er nemt at have med at gøre, men udelades fedt eller vand så er vi sortkrudt skytter i alvorlige problemer. Dem der ikke vil smøre nok må bruge blæserør. Og selv da kan en tør sommerdag give problemer.

Alox er petrokemi og giver næppe nogen fordele ved brug sammen med sortkrudt.
Er der for alvor nogen der tror at vore forfædre som anvendte sortkrudt som eneste drivmiddel i over 700 år ikke fandt ud af hvad der var bedst???