Kuletang

Started by big 50, 17. December 2018 kl. 16:37:24

Previous topic - Next topic

big 50



Når kan denne kuletanga være produsert ?....og av hvem .
Jeg har fått opplyst at dette kan være en "regiment-kuletang" til bruk i felt, og de kan ha blitt brukt av børsemakere som produserte ammunisjon for det sivile markedet.
Denne tanga veier 3,5 kg. Lengde 48 cm. kaliber 50....har ikke noe mer nøyaktig mål på selve prosjektilet enda.
Tanga er også helt uten noen form for merking/stemplig.

takk på forskudd for info.

MVh
Leif J Ness

Øyvind F.

Fin støpetang! Dette er trolig kuler som er beregnet for 12 mm Remington/12,7 × 44 eller 11,9 mm Lund. En regimentstang er det sannsynligvis ikke, for det ble ikke støpt kuler til 12 mm Remington utenfor Hovedarsenalet/Agershus laboratorium.

Jeg heller mer mot at det er en tang som har blitt brukt til å støpe kuler kommersielt eller til skytterlag. Den ser ganske ny ut, så jeg vil tippe at den er produsert på 1900-tallet en gang. Det hadde vært interessant om du kunne fått støpt noen kuler og målt diameteren.
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

olav

I mine mange år i svartkrutt fikk jeg kontakt med etterkommere av børsemaker Andersen i Tromsø som jo ladet til fangstmenn og seljegere . Fikk noen fine svartkrutt løp derfra trolig egenprodusete og jeg så en sånn stor kuletang i hans eie . Han hadde jo en haug med damer som ladd 12,17 x44 og 11,9 Lund som jo tar samme kule men han ladet  selvsag flere kalibre .

big 50

Da er det tatt en avstøpning... Kula måler 0.504.
Bilde kommer... Denne kula har jeg tro på.

krutnarr

Gøy kule der. Er det mulig å få en prøve på en batch?

big 50

Hei.

Har støpt noen kuler, tangen fungerer bra den, men den tetter ikke helt pga slark i bolten der den er hengslet.
Dette medfører jo endel "skjegg" på kulene.
Når dette er utbedret, så kan det bli en råd med noen kuler for testing.