Spørsmål om identifisering. Arvegods til avhending

Started by Reidar99, 05. July 2020 kl. 8:48:39

Previous topic - Next topic

Reidar99

Er blitt bedt om å hjelpe til med avhending av diverse våpen. Sparsomt med opplysninger, samlingen hang på veggen i barndomshjemmet og hadde "alltid vært der" siden oppveksten sier damen. Befinner seg i Fredrikstad, Østfold.
Trenger derfor å få identifisert disse, og gjerne tips om salgskanal og verdi (ja, den er aldri enkel)..
Boet består av en nedkortet kammerlader M/1842/55 og to andre ikke-identifiserte, hvorav den ene bare ser ut til å være deler satt sammen til et dekorasjonsobjekt. Videre er det også en pistol med tyske kontrollstempler og en bordkanon.
Fant ingen merking på kammerlederen utover serienr.
Legger bildene i separate tråder for hver enkelt gjenstand.





Roy-Terje Kjoberg

Mer samler enn skytter.

krutnarr

Hei.
Kammerladeren er som R-T sier muligens en nedkorta 46/55 om nummeret er over 400.  Den har hane til en m/42. Pris om det fortsatt er rifler i løpet er ca 2-3000kr
Den neste er en Dansk muskett som også er nedkortet. Pris der er 1000-2000kr
Det tredje aner jeg ikke hva er og den ser litt bondebøsseaktig ut. Pris ca. 1500kr om den virker.
Pistolen er en vellkjent sak som ble laget i mange land. De går for alt mellom 400 og 3000kr alt etter stand og «samlerbehov»
Kanoner kan jeg lite om. En rusten sak uten stempler er vell verdt 500-1000kr

Sikkert mange som er uenig om priser. Hadde jeg trengt deler så hadde jeg kunnet gitt som beskrevet over om tilstanden er litt bedre en bildene viser. Bilder lyver nesten altid. :-)

Knutakongen

Hei Kammeralderen er vel fødd som M/1842 vis du ser på vinkelen på stokken og hanen å den tynne hevarmen.Men den er både nedkorta og fått nyt sikte.Det er min mening.

Roy-Terje Kjoberg

Mer samler enn skytter.

Tinytim

Er det fordi du ser skrue nr 6 og nr 7 og et tall i mellom?
Dette ser ut til å være en "ødelagt" 1842/55 produsert i Liege.

Roy-Terje Kjoberg

Det kan nok være at du har rett med tanke på lesingen min ja.
Mer samler enn skytter.

Reidar99



Serienr ser ut til å være 667.
Vil ellers få takke for gode svar. Da burde det være mulig for damen å få solgt dette på Finn slik at hun får en reell verdi for arvegodset.

willer

#12
Da er det vel nr 6'?

Tinytim

Ja den har nr 6. De andre tallene tilhører skruene. I utgangspunktet så er dette et sjeldent våpen,kun 100 produsert. Men desverre veldig redusert som samle åpen.

Reidar99

Auda.... Hadde glemt at disse har nummererte skruer til nummererte hull. Ikke så enkelt da...

krutnarr

Hei.
Det er jo gøy når ekspertene blir enig :-D

Kammerladeren er altså en m/1842-nedkortet. Dette er en av de hundre første kammerladerene som Norge laget (fikk laget). Jeg har skrevet litt om priser i tidligere innlegg. Med nummeret nå bekreftet så tenker jeg at Kammerladeren bør innbringe ca. 4000kr. Sett de ut for salg på finn.no eller her på markedet til svartkrutt.net. Moro å se eksempler på Norsk historie selv i litt klein forfatning.