Recent posts

Kammerlader / Re: Sabelbajonett M/ 1855.
Last post by to-har - Today at 6:57:38
Jeg anbefaler at du kjøper Norske militære og sivile kammerladningsgeværer som selges her på siden. Kort oppsummert fra side 145: Det ble produsert M1855 geværer med klakk for sabelbajonett 1855. Jeg finner ikke noe bilde av denne klakken, men øverst på side 150 er det bilde av et gevær med lodderester fra en klakk som er fjernet.
Kammerlader / Sabelbajonett M/ 1855.
Last post by RF - Yesterday at 17:54:41
Krigsskole sabelbajonett M/1848 heter nå M/1855. Hvordan henger det sammen med at det ikke ble produsert gevær til dem før i 1857? Da hadde vi allerede den bajonetten som ble M/1859.
Pistol og revolver / Lefaucheux revolver og patront...
Last post by Svartkrudt - 14. May 2025 kl. 11:37:58
Fant dette bilde i min fars gamle lysbilder, må vel være en Lefaucheux revolver?

Også et bilde av noen papirpatroner

Var veldig enkelt og skanne med en app som heter Slideskan, tips til dere som har gamle lysbilder liggende :)
Kammerlader / Re: Tennhetter...?
Last post by Old Colt - 13. May 2025 kl. 12:04:24
Quote from: Cap'n Redneck on 13. May 2025 kl. 11:20:47RWS # 1218 musketthetter med 6 "vinger" er litt mindre enn RWS # 1081 med 4 "vinger", og bør være førstevalg til originale nippler.
Uansett kan man måtte klemme hettene litt ovale for å få dem til å sitte fast.

Trond Alvestad (Hjemmelading.no) på Notodden ser ut til å ha begge typer på lager.

Det var det jeg mistenkte; takk for bekreftelsen. :)

Da blir det å ta en prat med Trond...

Mvh, Old Colt
Kammerlader / Re: Tennhetter...?
Last post by Cap'n Redneck - 13. May 2025 kl. 11:20:47
RWS # 1218 musketthetter med 6 "vinger" er litt mindre enn RWS # 1081 med 4 "vinger", og bør være førstevalg til originale nippler.
Uansett kan man måtte klemme hettene litt ovale for å få dem til å sitte fast.

Trond Alvestad (Hjemmelading.no) på Notodden ser ut til å ha begge typer på lager.
Kammerlader / Tennhetter...?
Last post by Old Colt - 13. May 2025 kl. 10:01:25
Hallo folkens,

hvilke størrelse hetter passer erfaringsmessig best på en 1849 kammerlader med original nippel? Noen tips for plass å handle??

Takker.  :)

Hilsen Old Colt.
Patronvåpen / Re: Erma Werke .54 1860 Gallag...
Last post by Cap'n Redneck - 08. May 2025 kl. 10:21:25
https://skytterlaget.com/index.php/2003-2/

I påvente av ferske skyteresultater med Gallager fra nordvest i Nord-Trøndelag legger jeg ved en lenke til stevnereferat og resultatlister fra "Kammerladerens Approbasjonsstevne 2003", som ble arrangert av "reserve-trøndere" på Nordmøre.

Jeg husker ikke sikkert om min Gallager ble benyttet til "Bakladet Perkusjon, replika, 100m" under baneskytingen på lørdagen....
Ryggmargsfølelsen 22 år etter, samt resultatet (51/100p), tilsier at det sannsynligvis ble benyttet replika Smith-karabin der.

Derimot er jeg sikker på at ERMA-Gallageren ble benyttet i "Kammerladerfelten" søndag 04. mai 2003, hvor den med resultatet (35/52p) feide en pelotong originale norske kammerladere av banen..!  :o

Undertegnede er avbildet sittende lengst til venstre på første bilde: korrekt antrukket for anledningen og våpenet, ned til kavalleristøvler og messing ridesporer.  8) 

(En får leve på gamle bragder når en ikke har nyere bragder å vise til..?)  :P
Identifisering / Re: Spesiell Rolling Block hag...
Last post by Hamto94 - 28. April 2025 kl. 20:50:00
Skal ta av stokk og fortre neste gang jeg er innom lageret og poste det jeg finner her da, innen 1 - 2 uker. Evt. så laster jeg opp flere bilder da. Er bosatt i en liten leilighet i en liten blokk i et tettbygd strøk så har derfor ingen våpen hjemme på min registrerte bostedsadresse.

Denne er noe av det fineste jeg har og takker for svaret så langt, da lærte jeg litt idag også. 🙂
Identifisering / Re: Spesiell Rolling Block hag...
Last post by Cap'n Redneck - 28. April 2025 kl. 20:33:04
Har du tatt av forskjeftet og kikket etter merking på undersiden av løpet?
Ellers er det ofte serienummer innslått på venstre side av nedre tange; synlig først etter at du tar av kolben.

Spesielt at både kolbe og forskjefte er innfelt i en spiss i låskassen...
Kan ikke huske å ha sett det tidligere.

Rettriflede løp ble populært for å omgå en lov som forbød storviltjakt med glattborede løp.
I motsetning til spiralriflede løp påvirker ikke rettriflene haglsvermen, så hagl og slug kan benyttes om hverandre.
Identifisering / Spesiell Rolling Block hagle m...
Last post by Hamto94 - 28. April 2025 kl. 16:59:54
Hei. Trenger hjelp til identifisering og evt. verdivurdering av denne Rolling Block haglen i kaliber 16 med rettriflet løp. Ingen merker på våpenet som sier noe om fabrikat, har blitt fortalt det mulig var en spesialbestilling. Legg merke til detaljene på låskassen. Våpenet er i veldig god stand, så og si strøken. 100% mekanisk tilstand.

Jeg er et nytt medlem men jeg blir å være aktiv, dette er min første post og som samler er jeg fortsatt fersk. Er veldig interessert i å lære så mye som mulig om historien til de våpnene jeg har samlet så langt.

Takk på forhånd for svar.