Recent posts

Våpensamling / OO Stertman
Last post by Roy-Terje Kjoberg - 10. August 2024 kl. 11:14:44
Forsøker å finne en O O Stertman som bygde om RB'er. En forretnig eller en børsemaker. Noen som kan lede meg på rett spor?
Identifisering / Re: Enda en Colt
Last post by Cap'n Redneck - 07. August 2024 kl. 17:47:14
Ja, dette er nok en Colt 2. Generasjon Model 1862 Pocket Navy.
Jeg gjetter på at det er 5,5 toms løp på denne?
Grepsrammen på disse er så liten at den passer ofte best til "Quinder & Børn".

Mens en Dragoon er brukendes til både 13-skudd og feltskyting for en voksen skytter blir bruksområdet for en Pocket ofte begrenset til plinking og skyteopplæring av barn og ungdom.
Til westernskyting er løpet litt for langt til å kvalifisere i "Pocket Pistol" sidematch, hvor kravet er max. 4".

Igjen vil jeg anslå at verdien ligger på linje med en ny Uberti 1862 Pocket Navy, kal. .36". 

Du finner priser på nye Uberti på hjemmesiden til Gro's Våpen:
https://www.grosvapen.com/product-page/0075-uberti-1862-pocket-navy-6-1-2-36

(De gamle, originale (1. Generasjon) av disse ble produsert mellom ca. 1862 - 1872 i et antall av under 22.000. stk.  Mange av dem ble ombygd til patron eller levert som patronrevolvere direkte fra Colt-fabrikken. De ble levert med 4,5", 5,5" og 6,5" løp.
Info sakset fra Flayderman's Guide to Antique American Firearms, 9th. Edition)

Identifisering / Enda en Colt
Last post by 1983 - 07. August 2024 kl. 10:59:27
Denne er vel i samme gata?
Colts egen reproduksjon?
Har lurt ut en skrue og det er tommegjenger.

Er det noen verdi å snakke om?

Identifisering / Re: Colt Dragoon?
Last post by Cap'n Redneck - 06. August 2024 kl. 9:00:07
På bildene fra Horsesoldier.com ser du at det er inngravert "Sam Colt" bak på messing grepsrammen. 
Det betyr at det er en Colt Signature Series utgave, også kalt "3. generasjon". 
Disse ble produsert på 1990-tallet og anerkjennes ikke som ekte Colt'er i samlerkretser i USA.

Om den du viser bilder av ikke har denne signaturen er det en "2. generasjon Colt".
Disse ble produsert på 1970- og 80-tallet og blir anerkjent som ekte Colt'er blandt samlere i USA.

Selv om disse ikke er stemplet "Blackpowder Only" & "Made in Italy" er det mye Uberti i dem.

Her til lands har de ikke riktig samme status, og prismessig ligger de omkring en ny Uberti. 
Jeg har selv tre stk. "2. Generasjon" som jeg skyter med med god samvittighet.

De er altså fullt skytbare, finish'en er upåklagelig, men kvaliteten på herding kan være noget varierende; jeg hadde en tønneaksling som knakk tvert av helt inne ved rekylskjoldet under skyting: løp og tønne datt rett i bakken..!

Om dette dreier seg om et våpen fra dødsbo er det problemfritt å få det etterregistrert.

I andre tilfelle bør det også være mulig å få det etterregistrert, selv om det ikke er noe generelt våpenamnesti akkurat nå.

Her en link til hele historien på nynorsk:

https://www.capandballrevolvers.com/colt-black-powder-reproduction-revolvers-a-consice-history
Last post by 1983 - 06. August 2024 kl. 6:23:49
Takk for svar, altså ingen stor verdi..
Er slike skytbare?
Og hvordan er det med registrering ?
Eieren har hatt de i 40-50 år.
Last post by runastav - 06. August 2024 kl. 5:42:49
Hei 1983, og velkommen til forumet! Jeg tror det er fra Colt sine reproduksjoner flotte revolvere!
Samme som denne? https://www.horsesoldier.com/products/firearms/handguns/33774
Runar
Identifisering / Colt Dragoon?
Last post by 1983 - 05. August 2024 kl. 22:38:30
Ny bruker som lurer på om denne er ekte eller ikke, hva tror dere som kan Colt?
Har lagt i mange, mange år hos eieren. Jeg skal prøve å løsne noen skruer for å sjekke gjengestigning.

Kan den være ekte, eller er den for strøken?
Våpensamling / Re: Identifisering av bajonett...
Last post by munnlader - 03. August 2024 kl. 10:52:12
Det er nok mere bildet en kronen som er litt avikenede / ikke beste kvalitet  ;)
Våpensamling / Re: Identifisering av bajonett...
Last post by RF - 03. August 2024 kl. 9:42:22
Hvorfor fornikklet? Den har ellers en avvikende krone over K.
Patronvåpen / Re: Kuler til 500/450, Black P...
Last post by proud.norwegian - 02. August 2024 kl. 21:10:22
Ta et søk på "Kammeret"