Ros og Ris

Started by martini, 20. November 2012 kl. 21:14:51

Previous topic - Next topic

martini

Hei Syntes det er mye rart ute å går når det gjelder svartkrutt om dagen. Hva er tilatt, og ikke,tenker da på karen som spurte om lading av 45/70,hvor det ble svart at pyrotex ikke var tema på dette forum (med rød skrift).Hva med alle de andre som er med i forumet med bilder av skyttere med morderne jakker for å sanke poeng,jeg sikter da til bilder fra VM i Tyskland og NM bane 2012 .Dersom dette er et forum gjelder svartkrutt,mener jeg at tidsriktig bør fremheves,så fra mitt ståsted fjern disse bilder.Jeg vil også si at forumet har lært meg ganske mye,mange fine gutter her.

qualibra

Hei .

Jeg har ingen problemer med å følge tankerekka di "Martini" .

Det ligger vel kanskje mer enn bare prinsipiell uenighet om moderne outfit
eller ikke bak her, kan jeg tenke meg .

-Fks. det drastiske tiltaket det ville være å forby moderne hjelpemidler,
og dermed gjøre alle rekorder ugyldige, for så å starte på scratch igjen .

Det er mulig dette er et argument som veier litt vel mye for at diskusjonen skal kunne bli noe mer enn slike "forumoppbluss" .
Jeg vet ikke - men det er nærliggende å tenke den tanken .

Selvfølgelig er dette et kontroversielt tema som får følelsene opp i temperatur .;-)

Det ser (desverre) ut til at det er vansklig å få gjort noe med da
dette er internasjonale regler, men det hadde kanskje vært mulig å tenke seg
en mer nasjonalt vinkla tilnærming .

Det måtte jo da innebære en nasjonal avsondring fra fra MLAIC's regler
på dette feltet .

Detta føles (desverre igjen) som å banke og å slå en dau hæst før å få'n på beina, men jeg kan ikke dy meg .


Men en ting føler jeg meg rimelig trygg på, og det er at dette temaet vil komme
opp til overflaten igjen og igjen i framtida .

Nå skal jeg slutte .:-D
qualibra

MrOneTwo

Tja... jeg kan vel være enig til en viss grad i det du sier, men det er ingen som har brutt noen regler ved å bruke skytejakker. Det er en del av et gjeldende reglement. En annen del av reglementet er at dette forumet og NSU sine regler kun tillater svartkrutt. Så å fjerne bilder fra stevner ville etter min mening bli litt som å be noen fjerne bilder fra Blaze fordi damene har silikonbrød. Pyrodex er ikke tillat brukt. Muligens tillatt i western?? Kan ikke det reglementet....  

I en annen tråd skrev jeg harmt om ulogiske regler der jakker, hansker og støvler ble nevnt. Jeg vil legge til at det i og for seg ikke bryr meg så mye om canvas jakker er tillatt. De beste skytterne i dag ville nok fortsatt være de beste. Skulle canvas jakker bli forbudt så kan man ikke forby skinnjakker. Det hadde dem i gamledager også. Med for og greier. Derimot så stiver ikke en sånn skinnjakke opp korsryggen som dagens canvas jakker gjør. Jeg har hørt at blandt annet en del tyskere har fått sydd jeans bukser i "forskalings stoff". Slik strekking av regelverk burde etter min mening medføre diskvalifisering.
Jeg ble født på kvelden, men ikke i går kveld...

Hiorthefot

#3
Tja. Men om ein i alle fall kunne unngå stivt utstyr i skytegreinene som er norske?

Skulle og gjerne hatt litt grensegang mht. forumreglane etter den nye aldersgrensa i våpenlova. Det er vel konstruert svartkruttvåpen og patroner etter 1890!
Ellers er Forumet heilt topp. I Chatten er det mykje prat om likt og ulikt. Der er vel ikkje "P" bannord.:-D

Kammerherren

Meg bekjent er det ikke tillatt å benytte skytterjakke eller andre moderne hjelpemidler i klassene 18 lødig militær kammerlader og 12,17. (Sitter å kjeder meg på et hotell, så jeg har ikke sjekket sannhetsgehalten i dette, men jeg tror det stemmer).
Kammerherren

Mustaruuti

Jag förstår inte problemet riktigt.
Det FINNS andra tävlingsforum om man vill skjuta i tidsenliga kläder.
MLAIC tävlingana (som ni syftar på) är sportskyttedelen av svartkrutsskytte, där skjutjackor och andra hjälpmedel är tillåtna. Om man nu stör sig så otroligt mycket på att skyttar använder sådant, så står det var och en fritt att ägna sig åt andra skytteformer inom svartkrut.
/I remember when music really mattered, and when radio was king.

MrOneTwo

Diskusjonen rundt det med moderne skytejakker begynte som en sammenligning mot det å bruke kuler med "feil" design. Hensikten med regelverket er vel at det skal være på samme vanskelighetsgrad som den gangen før 1890. Den gang gjorde man forsøk med et arsenal av forskjellige kuler, men aldri med en canvas jakke. Derfor mener mange at det er bakvendt å tillate det ene, men ikke det andre. Til informasjon så kan jeg nevne at jeg har både canvas jakke, bukse, støvler, hansker....hele balletten. Men det bruker jeg kun i DFS og JFF sammenheng. Det står rett og slett ikke i stil med en gammel Remington Hepburn. Må jo stå i stil...
Jeg ble født på kvelden, men ikke i går kveld...

Mustaruuti

Tja...i så fall blir det nog svårt att skjuta överhuvudtaget, med tanke på att det svartkrut som finns till försäljning i dag knappast är av samma slag som det som användes "back in the day"
och som sagt, om man tycker det är så fel så finns det ju faktiskt ANDRA tävlingsformer inom svartkrutsskyttet där man inte använder jacka och handskar och andra tillbehör.
/I remember when music really mattered, and when radio was king.

MrOneTwo

Noen ganger er det virkelig å få poenget foret på riktig måte. Jeg shiter fullstendig i om canvas jakker er tillatt. Men skal det være restriksjoner så får de komme i riktig ende og rekkefølge. Ikke klage på at man blir slått i huet med en hammer da man synes det er greit med slegge..... Ble det tydeligere nå?.... Og nei, det finnes ingen annen presisjons skyting for svartkrutt våpen i norge. Aller helst ville jeg sett en BPCR aktig undergruppe i Norsk Svartkrutt Union, med egne skyteformer som krever mer enn de 13 skuddene vi har i dag. Men vi er for få som driver med dette, så jeg tror neppe det finnes noen grobunn for det.
Jeg ble født på kvelden, men ikke i går kveld...

nevS

Er vel bare å sette i gang med en BPCR skyting som en øvelse etter eget ønske eller av historisk art, slår den Ann er det lettere å få den approbert i NSU..
Samler på sisteplasser.
Skytter ikke samler.
Lytt til erfaringer.
Gode råd som det å tru og synsing funker kanskje når du har prøvd rådene fra en med erfaring.

MrOneTwo

Det har du helt rett i. Vi har vært inne på tanken. Blandt annet svartkrutt variant av Duell skyting. Og DFS mini. Enkelt skudd Stang er shit artig.
Jeg ble født på kvelden, men ikke i går kveld...

martini

#11
Hei Her er martini igjen.Takker så meget for alle innlegg ang.bekledning.Det viser seg at mange deler min oppfatning om hvordan ting burde være,jeg er av den mening at om du bruker feltjakke eller skinnjakke,betyr lite for meg,men jakker som gir fordel er efter min mening feil.Kunne vel takke flere som har denne som har denne meningen.Kunne vel ønske at dette ble en sak innen for norges grenser,kansje det ble flere som ble intresert i svartkrutt skyting.Kan ikke dy meg må ta en historie om kammeraten som hadde hvert med på nordisk i svartkrutt skyting:Hvor har du hvert?påstevne nordisk svartkrutt skyting.Hvordan gikk det? listefyll som vanelig.Hvem vant? En gubbe fra dalom med lusekofte og kleivalue. Hva med Svensken som vant i fjord? Han ble listefyll han også.Hvorfor det da? Han hadde glemt skytejakka hjemme.









+











+

Kammerherren

Den historien der Martini stemmer dårlig overens med min erfaring. En dyktig skytter er en dyktig skytter, enten han får bruke jakke eller ikke. Ja, ei jakke gir litt støtte, men det er ingen rustning som enkelte faktisk kaller det. (Jeg vet, for jeg har ei slik jakke selv som benyttes til jaktfelt). Personlig er jeg av den oppfatning at jeg ikke vil benytte slikt moderne utstyr med enten original eller replicavåpen, det skurrer litt for meg. Men igjen, jeg er med på dette bare for moro. Jeg har full forståelse for at de som satser på denne skyteformen, og som legger ned en del timer med trening faktisk benytter seg av det utstyret andre toppskyttere benytter seg av. Jeg er 100% sikker på at f.eks flere i gjengen fra Kongsvinger/Østfold ville vært like godt med i toppen om de måtte skyte uten jakke. Så lenge NSU er en del av MLAIC må vi forholde oss til disse reglene. Om Norge skulle ha noen særnorske regler er jeg sikker på at vi hadde mistet en del folk. Det er jo ingen som hindrer en i skyte for moro og bli nettopp listefyll, noen av oss må faktisk være det også! Da er det jo bare moro at en står der i full uniform fra en eller annen arme!!:-D Tenk også hvor moro det ville være å slå noen med "rustning" om en selv benytter tidsriktig antrekk!
Kammerherren

martini

Kjøper den, fikk tilbud om jakke av en kar som selger slike jakker,garanti :5 poeng eller bedre,hvis ikke pengene tilbake.Håper du forstår mitt poeng.Tar av meg hatten for de gutta med kofte og feltjakke.

Justme

Ja drit i buksa sålenge jakka passer. Alt som smeller er gøy åkke som. Bare gleden å være på banen aleine eller med andre.Brenne bål og steike pølser. Friheten til å juge litt om fantasibørser som alltid treffer....(Ja kansje litt bortskjemt på Eidsberg.) Eller bare en jævla dritbørse som ikke treffer
Skulle ikke hete skytejakke.De kan jo ikke skyte. Kunne hete strap on eller sælajakke. Det er innmaten som teller.
Så jeg avslutter med: INNI ER VI LIKE,MEN DET ER UTENPÅ.:latter: Ikke trykkleif les en gang til.:clap:
Ja god helg da. Sees på banen.
Geir G
I live the life i love, and I love the life i live.