Ny bøylerifle

Started by volcanic, 29. November 2022 kl. 16:03:55

Previous topic - Next topic

volcanic

Akkurat kommet i hus:

20221129_164812.jpg

20221129_164823.jpg

Den er i det ultimate cowboykaliberet 44 wcf/44-40. Tror jeg en gang før har sett en til salgs her i landet, denne kom ut på Finn og ble sporenstreks handlet inn.

Noen som kjenner igjen kreasjonen? Akkurat denne bøylemekanismen ble produsert under 2 navn, dette er en av "serie" nr 2.

Har ladet opp 5 patroner med noen restkuler jeg hadde liggende. Må dreie meg ei ny kuletang etter mønster av accurate sin 43-215, de fleste får svært god presisjon med den kula over i de britiske koloniene. Kula jeg ladet har nesten ikke smøreriller, mens amerikanerne sverger til det de kaller "Big Lube"-kuler i dette kaliberet.

volcanic

Legger ut et bilde av en slektning også:
20221129_171040[1].jpg

Samme oppfinner har vært delaktig i begge disse, selv om de knapt kan sies å ha noe felles foruten bøylen under.

willer


volcanic

Riktig!

Eli Whitney fikk Andrew Burgess til å konstruere ei bøylerifle for seg, nærmere bestemt "Whitney-Burgess model 1878". Dette var forøvrig den første serieproduserte bøylerepeterrifle som kamret 45-70-patronen, og den var visstnok innom hæren for utprøving også. Rundt 1880 tuppet Eli Whitney oppfinneren på ræva ut av fabrikken, og fikk Sam Kennedy til å redesigne konstruksjonen for seg. Nå ble den så markedsført som "Whitney-Kennedy" istedet. Drøyt 20 000 rifler skal være produsert, i diverse kaliber.

Andrew Burgess hjalp så John Marlin med å konstruere sin første bøylerepeter, modellen som etterhvert ble hetende "Marlin 1881" (rifla hadde egentlig ikke en modellbetegnelse, men ble kalt "1881" etter at Marlin presenterte sin nye "model 1888" i nettopp 1888), og som jeg har tatt bilde av sammen med Whitney-Kennedyen. Det er en utbredt oppfatning at Marlin var først ute med bøylerepeter i kaliber 45-70, men det er altså ikke tilfelle.

Eli Whitney gikk konkurs en gang på slutten av 1880-tallet, og fabrikken ble kjøpt av en viss herr Winchester og deretter lagt ned.

runastav

Hei volcanic! Flotte rifler, mine bøylerifler/hagler er enten replika eller originale Winchestere ;)
Helsing Runar

volcanic

Heisann Runar!

Jeg er litt for sær for en ordinær 1873, men skulle jammen ikke hatt noe imot en 1876 i noenlunde stand :)   En 1886 hadde også vært artig!

Antar replika da er det nærmeste jeg kan komme, originale 1876 vokser hverken på trær eller andre plasser ser det ut til :D

Nå har jeg prøveskutt vidunderet. Presisjon etter skudd nr 2 fantes ikke, og pussingen etterpå avslørte store mengder hardt kruttslam. Det tyder etter min ringe viten på i minste laget med fett. Som forventet, etter de funn jeg har gjort på amerikanske svartkruttforum; store smøreriller er alfa og omega i 44-40. Om noen her har innspill er jeg veldig takknemlig!

Slug'ing av løpet avslørte også noe oppsiktsvekkende: Løpet var på 11,07mm i riflingen! Det tilsvarer 0,436", og det er ganske langt unna standarddimensjon! Jeg trodde til å begynne med at jeg leste feil på mikrometeret, og måtte faktisk fram med skyvelæret for kontroll. Blykula målte mellom 11,07 og 11,09mm, alt etter som. Originale winchester 1873 skal for eksempel ligge et sted mellom 0,427 og 0,429 (knapt 10,9mm), med enkelte slengere. Whitney'en har med andre ord neste 0,2mm grøvere kaliber enn Winchester, pussige greier!

Da er neste tema hvor store kuler jeg skal støpe, om jeg skal lage de 11,07mm eller gå for noe mindre diameter....

volcanic

Påbegynt arbeidet med ny kuletang. Vet ikke om noen er interessert, men jeg lager en liten føljetong om Whitney-Kennedyen og testing av ammunisjon.

Først, to emner av et materiale gutta i den nye verden kaller "aluuminum"...
20221130_172925.jpg

Så litt justering i fresen...
20221130_174444.jpg

...før enmene er ferdige med høl for styrepinner og spor for håndtak:
20221130_181200.jpg

Finish er ikke førsteprioritet, så jeg ber eventuelle maskinarbeidere her se gjennom fingrene med utførelsen.

I morgen er jeg redd cerrosafe'n må hjelpe meg med dimensjoner på kammeret!   

Cap'n Redneck

Min erfaring med en Uberti 1860 Henry i .44-40 med 24" løp er at Wano svartkrutt er helt bortkastet.
Det må Sveitser-svartkrutt til for å unngå at de ytterste 4" av løpet soter igjen.
Bruker 2Fg eller 3Fg, Lyman 200gr kule, smurt med "Gunda's Sortkrudt Kuglefedt".
Melkekartong-skilling mellom krutt og kule.  Federal Large Pistol Magnum tennhetter.
Min målestokk er at det skal kunne skytes en 13-skudd på 50m uten pussing mellom skuddene og uten nevneverdig tap av presisjon.  (På tørre, varme sommerdager kan det dog holde hardt...)
Sålenge det er bly i lufta, er det fortsatt håp......

volcanic

Takk for innspill!

Det er akkurat samme erfaring jeg leser meg til på amerikanske forum. Du må på sveitser for å ha mulighet til å skyte serier uten pussing. Derfor ble de såkalte "Big lube" kulene utviklet, de skal holde så mye fett at de smører helt fram til munningen. Det er haugevis med skyttere i statene som bruker disse kulene, og da kan de visstnok skyte med de "skitnere" kruttypene.

Nå er jo dette internett-mytologi, så jeg holder det åpent for at mine erfaringer ikke nødvendigvis vil sammenfalle med påstandene. Men jeg skal teste kuler med 1 stor smørerille. Ellers begynner det å tynnes med krutt i skapet, så da kan det hende jeg må vurdere å bytte til Sveitser neste gang...

Har du testet forskjellen med og uten kartongskilling?

Cap'n Redneck

Nei, har ikke testet forskjellen.  Skillingen skal fungere som en gas-check, og beskytte basen av kula mot forbrenningen av kruttet.  I tillegg hevdes det at skillingen kan ha en viss "skrapende effekt" på kruttslam i løpet, og at den hindrer kulefettet i å trenge inn i kruttladningen om patronene blir lagret varmt over tid.
Man skal være oppmerksom på at basen på kula må være fri for kulefett når kula settes i hylsa, ellers kan skillingen feste seg til kulebasen og bli med ut og ødelegge aerodynamikken til kula.  Enkelte stanser ut en skilling av toalettpapir eller sigarettpapir som legges mellom kula og pappskillingen for å hindre pappskillingen i å feste seg til kula.

Et annet triks som er blitt populært i westernskytterkretser er sesamfrø som fyllmasse ved reduserte ladninger, spesielt i .45 Colt-patroner.  Da brukes ikke skilling mellom noen av komponentene.  Sesamfrø inneholder ca. 50% fett, som under avfyring omdannes til en oljefilm som holder kruttslammet mykt i løpet og hindrer at patronheisen gror fast.

Jeg har også lest positive ting om "Big Lube"-kulene fra USA, men har ikke prøvd dem.
Kulene fra Lyman-tanga har to ganske dype smøreriller, i motsetning til f.eks LEE-tenger, som har grunne smøreriller beregnet for "røyksvak-fett".
Sålenge det er bly i lufta, er det fortsatt håp......

volcanic

Ja, jeg har tro på pappskillinger. Jeg lader for en 12mm rem, og der gjør 2 skillinger all verdens forskjell. Antar du har rett i årsakene også. Sesamfrø har jeg ikke hørt om før, det var interessant. 44wcf har litt for lite hylsevolum etter min smak, for å redusere ladningen noe vesentlig. Antar det ikke er kritisk innenfor westernskyting.

...skjøt forresten litt western for noen år siden, med replikaer og kjøpeammo. Jeg traff ganske greit, men hadde litt utfordringer med at jeg brukte ca 3 ganger så lang tid som de beste :D

Har vært flittig etter jobb:20221201_172542.jpg

Emne for kutter laget av en bit sølvstål. Proporsjonene er helt feil her, det er fordi alle diametre på kutteren er redusert med 3mm.

Her har den fått frest bort halve diameteren, og er klar for herding:

20221201_174044.jpg

Under ligger tegningen av originalen. Kutteren er herdet og anløpt, nå er det bare kuledimensjon som gjenstår.

Jeg tok en kammeravstøpning av Whitneyen. Rundt hylsehalsen var diameter 11,35. Med 0,35mm gods i hylsene, og litt rom for kruttslam, er jeg nede på 10,9mm eller 0,429". Det er standard dimensjon på 44wcf-kuler, men det betyr at kulene blir 0,2mm mindre enn riflingsdiameteren. Og så er det et spørsmål hvor mye rent bly krymper ut fra støpeblokka. 0,1mm på ei 44-kule? Lage blokka 11mm blank? Hmm.....

    -Er det noen på forumet som har erfaring med hvor mye blykulene slanker seg ifra støpeblokka og til de sitter i hylsa?

volcanic

Sjekket rene blykuler støpt i en lee 515-450, de ligger på drøyt 13,10mm (skal etter retten være 13,08mm). Støpeblokka måler 13,15mm, da vil det si at kulene der krympet under 5 hundredeler. Dette er med taktekkerbly.

Jeg tenker jeg går for 10,95mm, eller 0,431". Om ikke noen her inne har innspill som får meg på andre tanker....

Fortsettelse følger ;)

Cap'n Redneck

Tommelfinger-regelen sier at blykuler skal sizes til .001" over riflingsdiameter.

Du målte Whitney'en til .436"?   

Da skal kulene ideelt måle .437" etter sizing.

Jeg tror du bør klokke deg inn på .438" i kuletanga...

(i kalibere med mer krutt og tyngre kuler enn .44-40 kan man gamble på at kulene stukes opp til riflingsdiameter i skuddøyeblikket, det tror jeg ikke vil skje her.)
Sålenge det er bly i lufta, er det fortsatt håp......

volcanic

Jeg er enig i alt du sier, kaptein. Men utfordringen er at kammeret over hylsehalsen er 11,35mm, eller 0,447". Da er det ikke rom for hylseveggene lenger, hvis jeg støper kuler på 438"/11,12mm. Jeg leser poster på amerikanske svartkruttforum som handler om samme utfordring; trangt kammer og romt løp.

Jeg kommer til å dreie kuletanga til største teoretiske diameter ift kammeret. Så får tiden vise om presisjonen følger med på lasset. Hvis ikke er eneste utvei å lage en rømmer for kammeret som åpner opp for hylsehalsen, slik at det blir plass for større kuler. Egentlig helligbrøde på ei 140 år gammel original børse, men som ordtaket så fint heter: "Nød lærer naken kvinne å kle på seg." ...eller noe sånt.

Burgsmuller

Ikke bare i de riflene at kammeret i 44-40 er trangt i forhold til løpsdimeter. Har en original Colt og en Uberti i samme kaliber. Begge løpene
måler 429 - 429,5. Satt litt langt inne å brotsje opp men gjorde først en prøve på Italienerne med hel så da fikk også Colten en omgang. Skyter nå usaisa kuler fra Lyman tanga i blandingsforhold 0,5/20 tinn/bly til 1/20 med bra resultat.
T.B

volcanic

Burgsmuller: -Interessant! Jeg kommer til å prøve kuler i ca .430 først, så får jeg se om jeg går for å åpne kammeret noe i hylsehalsen etterhvert.

Du støper med tinn i 1:20, ca. Har du prøvd reint bly? Visstnok skal Winchester ha anbefalt reint bly til kaliberet, jeg er litt spent på om det behøves tinn for å få presisjon.

Ser ellers at Accurate har støpetang med en form for "hælbase" til 44-40, ment for de rifler som har stor løpsdiameter ift kammer. Det er også en mulig vei å gå.

Var på julebord i helga, og etterdønningene herjer kroppen. Blir avventet videre aktiviteter til i morgen, når smådjevlene forhåpentligvis har forlatt mitt syndige legeme...

Burgsmuller

Hei volcanic: Ja jeg bruker 0,5-20 tinn bly for det riktige kruttet. Har prøvd reint bly men da har det en tendens til å blye i begge revolverene mine. Bruker 1-20 i den nye som å kan bruke det kruttet som vi ikke nevner her 8)

Ser bra ut den kula du skal produsere med den tanga med tanke på plass til mye fett

Har nå i skrivende stund fått i hus ei blokk fra Acurate som heter 43-200QL. (Står 43-220QL på den) https://www.accuratemolds.com/bullet_detail.php?bullet=43-200QL.

T.B

volcanic

"Accurate" den støpetanga jeg tenkte på, som har større frontdiameter for trange kammer og store løp:

accurate 43-200ql.JPG

Jeg er ørlite misunnelig på deg der, ser ikke bort fra at jeg lager en kopi av denne også ;) 

volcanic

Ellers har enkelte deltakere på før nevnte julebord bidratt til spredning av et visst kinesisk virus. Jeg er nå på vei fra oppegående til sengeliggende, ser ut til at det blir pause i støpeblokkproduksjonen, dessverre.....

volcanic

Etter 2 dager på sofaen var tålmodigheten oppbrukt. Det ble til at jeg dro ut i verkstedet en tur for å kutte tanga. Dessverre. Av erfaring vet jeg at ting går på skeiva når jeg er sjuk, og også denne gangen...

20221208_175334.jpg

Her er emnet spent opp og avrettet, og forboret med 6mm bor til full dybde samt 9mm bor til enden av den sylindriske delen av kuletanga. Det er kritisk å holde styr på de enkelte skalaene på dreiebenken når tanga kuttes, og i feberørska greide jeg selvsagt å se feil på 0 og 1 på hovedskalaen på ett av kuttene(egentlig ganske fantastisk). Dermed endte jeg opp med denne kuletanga:

20221208_183715.jpg 


Vet ikke hvor godt det synes, men det er et "hopp" på 1mm der. Med andre ord er fettrillen 1mm kortere enn dimensjonert. I tillegg er krymperillen omtrent ikke-eksisterende. Det er noe spon igjen i tanga, for de som evt lurer.

Hvis jeg mot formodning skaffer meg en revolver i .44, har jeg nå en perfekt kuletang på 0,433"/11mm.

Heldigvis har jeg en utømmelig kilde til aluminiumsemner, så det blir gjort et nytt forsøk når jeg får tid. Nå reiser jeg bort ei ukes tid, så da får jeg anledning til å irritere meg over feilen ganske lenge.

Kommer tilbake med mer etter hvert.