Recent posts

Litteratur / Re: Bok om børsemakere fra Try...
Last post by Kentucky - Yesterday at 10:33:17
Hei.

Boka Børsemaker tradisjon i Trysil er en gjev lesning for svartkrutt folk. Et bra tiltak. Viktig å få handverket og historiene i bokform, før glemmeboka tar over. Fenger blant annet om oppbevaring av kuler, samt tilvirkning av de første børsepipene. Fine bilder. Visst ungdomslag er en landsdekkende organisasjon, kan utgiverne utfordre andre lag til å utgi tilsvarende litteratur.

Boka anbefales. Også som gave tips.
Utstyr og tilbehør / Re: Politiet tar midlertidig b...
Last post by TMB - 13. February 2026 kl. 20:25:50
Spurte en god venn;

12mm remington pakker ca 900-1000kr stk. Før 1886 noe mer.

18 Løding Papirpatronene ca 200kr stk.
18 Løding messingpatron, uerstattelig...
Ca 10 000kr.
Lover og regler / Re: Nytt digitalt våpenregiste...
Last post by volcanic - 13. February 2026 kl. 20:15:15
Regelverket for erverv av våpen er vedtatt av Stortinget. Regelverket er ikke vedtatt av politiet. Stortinget er satt sammen ut ifra stemmer på parti og kandidater ifra innbyggere med stemmerett. Hvis vi ønsker et annet lovverk, stemmer vi på andre kandidater enn de vi har i dag. For min del kommer jeg for første gang i mitt liv til å endre politisk blokk når stortingsvalg avholdes neste gang, dog ikke på grunn av våpenforvaltningen.

At forvaltningen endrer et gammelt system med mangler, til et nytt system med færre mangler, kan jeg ikke se på som kritikkverdig. Selv om manglene i det gamle systemet avdekkes i prosessen.

Ellers er vel ikke ideen om å søke forvaltningen om tillatelse til erverv av våpen spesielt gammeldags. Den første lov som i noen grad begrenset borgeres anledning til å anskaffe seg våpen, kom så vidt jeg vet i 1961. Og gebyret for tillatelse skal etter våpenlova § 37 kun dekke utgiftene forvaltningen har med våpenregisteret.
Lover og regler / Re: Nytt digitalt våpenregiste...
Last post by Kiwi - 13. February 2026 kl. 15:43:42
De nødvendige dataregistreringsferdighetene var begrenset til å kopiere skrevet tekst til tekst som ble skrevet inn i en datamaskin. Det var absolutt lav kompetanse, men politiet har håndtert denne enkle oppgaven dårlig i 40 år.

Overføring av et enkelt registrert element fra én person til en annen, i det samme lille landet, burde ha hatt en nøyaktighet på 99,9999 %. I stedet er det vanlig at våpeneiere opplever flere feil i systemet.

Jeg kan ikke forstå hvorfor våpenoverføringer ikke kan skje umiddelbart av alle som har lisens til å selge våpen? Politiet har opprettet et sentralt våpenregister, hvorfor kan ikke for eksempel våpenbutikker ha umiddelbar tilgang til det og endre eller registrere våpen i sanntid? Denne gammeldagse ideen om å søke politiet om et våpen som du uansett får lov til å ha, virker bare for meg som en måte politiet kan tjene penger på.
Last post by Trond - 13. February 2026 kl. 12:00:35
Utvilsomt et uhell. Det var lagt i en åpen plast-kasse hvor det var en lang sprekk nederst på den ene kortsiden. Den var ikke lett å se når kasen stod på gulvet. Jeg fikk høre at vannet hadde stått ca 5 cm opp i kassen. Den våte ammunisjonen var blitt kastet/uskadeliggjort, men emballasjen til disse lå igjen slik at de kunne identifiseres.
Last post by to-har - 13. February 2026 kl. 7:38:30
Hva mener du med "druknet"? Er det noe de har gjort med vilje eller ved et uhell?
Våpensamling / Re: Merke på Krag-Petersson
Last post by Trond - 12. February 2026 kl. 22:37:04
Jeg har alltid trodd at den kronete C'en har stått for Carl Gustaf Stads Gevärfaktori. Jeg har #1 av de svenske, gitt som gave til Ole Krag. Denne har også den kronede C'en. Halvmånens forklaring har jeg ikke.
Våpensamling / Re: M1831/46 med ladestokk
Last post by Trond - 12. February 2026 kl. 21:47:06
Det er ikke ubetydelige muligheter for at du vil finne et Liege stempel under på pipen.
Utstyr og tilbehør / Politiet tar midlertidig besla...
Last post by Trond - 12. February 2026 kl. 21:41:04
Vi hadde et innbrudd sommeren 2023 og ble bl.a. frastjålet 15 russiske ikoner, åtte registrerte pistoler og revolvere samt div. smykker, kontanter og sølv. Det ble ikke tatt noen antikke våpen eller moderne rifler. Vi fikk ikke adgang til huset de første dagene etter at innbruddet var oppdaget og da politiet forstod at nøkkelen til våpen rommet hadde blitt tatt med av tyvene (den lå i et våpenskap utenfor våpenrommet som ble skåret opp med vinkelsliper), tok de med seg det de fant av registreringspliktige våpen. Disse ble omsider levert tilbake i dag - etter 2,5 år.
Blandt ammunisjonen var det 2 eller tre 18 lødige kammerlader papirpatroner, 1 eller 2 jegerrifle papirpatroner (spisskuglen vender mot kruttet), 2-3 tipakninger med Remington rimfire patroner (pakket i papir med hyssing fra sent 1800-tall), muligens en 18 lødig Landmark patron, noen pakker med førkrigs Kragpatroner samt litt mer og ikke så interessant gammel ammunisjon som hadde blitt oversvømt.

Politimannen som kom med dette i dag var 6-stjerners. Hyggelig, høflig, kompetent og interessant.

Jeg har hatt de gamle patronene i 40-50 år og aner ikke hva de er verdt på samler markedet i dag. Politiet erkjenner ansvar for at de er blitt 'druknet og kastet' og har bedt meg fremsette et krav. Men hva er dette verdt i dag og er det noen som har noe slikt å selge eller bytte bort til meg?

For å si noe pent om politiet, ved overfladisk gjennomgang av riflene var det ingen tegn til rust, riper, hakk eller skraper. For deretter å si noe stygt, det ble inndratt en registrert Springfield 3006, hvorpå jeg ble anklaget for å ha en uregistrert Garand. Superinkompetansen til Våpenkontoret forstod ikke at nevnte Springfield var en Garand produsert av Springfield.

Jeg har ikke gått gjennom all ammunisjonen enda, men det er det beskrevne som det ser ut til å mangle.
Pistol og revolver / Re: Valg av .36 perkusjonsrevo...
Last post by TMB - 12. February 2026 kl. 17:37:42
Om jeg skulle valgt på nytt i dag, sett med fokus på kruttprisen som vi har i dag så hadde mitt valg falt på Uberti 1861 Navy.
Som nevnt over så trenger de litt tilpassning for å gå feilfritt. Men nettet er fult av informasjon om tilpassing etc som må til.

Jeg har 2stk 1860 Army, de går 50 skudd hver før ting begynner å knote seg til. Perfekt innkjørt. Blir brukt til Cowboyaction.

Når det kommer til "sherif" utgaver så kan de bli litt harde å lade med en såpass kort ladearm. Går å lage adapter som kan fungere som momentforsterker til de.