Identifisering av gammelt våpen

Started by RIS, 01. July 2021 kl. 10:30:10

Previous topic - Next topic

RIS

Hei. Ny her - har fått anbefaling om å legge ut mitt spørsmål her.
Kjøpte denne i en antikvitetsbutikk engang på 70-tallet. Den har blitt liggende på loftet siden. Under "utgraving" av boder dukket den opp og nå lurer jeg på om noen kan si noe om den. Har sett utallige bilder på nett og lett etter likheter på ornamenter ol. men har ikke funnet ut av det.
Vanskelig å lese det som står, men på tønna aner jeg "manufactured" og under tønna "system# Den er nok ikke i god stand med løst skjefte (mangler noen skruer) Lar seg ikke trekke av. Innholdet i eska den ligger i inneholder kulestøpetang, skinnpose med blykuler, oljekanne. Vet ikke om disse er originalt tilbehør som kan hjelpe med identifisering. Bildene får tale.

to-har

Jeg tipper at dette er en billig belgisk kopi av en amerikansk Colt. Om du blar litt ned på denne siden https://www.catawiki.com/no/l/24503877-belgia-ronge-son-colt-single-shot-perkusjon-revolver-10mm-cal så ser du en som ligner som er laget av RONGE & SON. Det finnes en drøss med andre belgiske produsenter som C. Clement, Rongeson, N. Gilon og mange flere. De er ofte marked "PATENT SYSTEM" eller "CAP SYSTEM".

RIS

Takker for interessen!
Ja her var det virkelig mange likheter. Går ut ifra at du har rett.