12,17x44R Remington RB er endelig prøvd på rådyr

Started by G.Larson, 01. October 2009 kl. 14:10:42

Previous topic - Next topic

G.Larson

I dag tidlig fikk jeg endelig sjangsen til å prøve RB'en på rådyr.
Da jeg ikke har tilgang på svartkrutt ble det full hylse med Pyrodex,2 pappskillinger og Jamtkula. Dette er ladninga jeg har skutt opp med.
Tidligere har jeg ikke tørt å prøve meg pga lange hold, men i dag tidlig dukka bukken opp på 25 m hold. :-)


Inngangssiden så bra ut.



Utgangen var det værre med. Her måtte bogen kasseres. :-(



Effektivt var det ihvertfall. Bukken datt som en sekk og ble liggende uten en eneste rykkning. Mulig rent taktekkerbly gjør at kula er for myk og ekspanderer for mye. Kanskje jeg skulle prøvd å ha i litt tinn neste gang jeg støper kuler.
Ståle B.

kruttmester

Endelig, dette er noe jeg har ventet lenge på. Gratulerer med rådyr skutt med RB. Det er uten tvil et stort potensiale i 12,17 patronen til jakt. At utgangshullet ble som det gjorde var ikke overraskende, men gledelig var det at det ble "knall og fall" på første skudd. Ei noe hardere kule vile nok redusert ekspansjonen og dermed mindre kjøttødeleggelser. Nesten perfekt, men det skulle helst vært svartkrutt:-).Dette må jo være til inspirasjon for oss andre jegere? Jeg skal legge meg i selen og trene til neste år. Kanskje jeg skal forsøke meg på prøven med Martini Henry ??

G.Larson

Skulle vel helst vært svartkrutt ja, men som sagt har jeg ikke det tilgjengelig. Så da bruker man det man har. Har som sagt skutt opp med denne børsa de to siste åra og synes selv børsa/ladningene går godt. Grei samlinger innom ringen på reinskiva på 100 m.
Alikevell må jeg innrømme det at jeg var litt spent på hvordan de åpne siktene ville fungere på jakt. Selv om prøva er skutt på 100 m,ville jeg ha god margin på praktisk jakt og bestemt meg for ikke å skyte på hold over 50 m. Litt spent var jeg også på virkninga av kula. Har jo sett bilder fra gammalt av hvor det er skutt både elg og hjort med dette kaliberet så ett rådyr regnet jeg med skulle gå greit.
Og det fikk jeg virkelig svar på her. Har lyst til å prøve igjen men da med en litt hardere kulelegering. Blir vel også til at jeg kommer til å prøve meg på reven i vinter.
Ståle B.

qualibra

Ser ut som det var nok foot/pounds
eller joule her.:knegge:
qualibra

Bjarte E.

Hei
Gratulerer så mye med rådyr.Laget mye søl på utgang, men det kan man jaggu få
med vandlige kuler også.Tenker hvis avstanden var opp mot 50 m hadde det da sett bedre ut? mulig det.Bare man slipper vomskudd.Vet du hva kruttmengde du brukte.
Vekt blir vel vaskelig siden det ikke er sortkrutt.Fylte du mye i hylsa?Jeg spør siden min liker seg best på svake ladninger ned mot 54 -55 grain.Mulig det blir for svakt til jakt.Du har gjort det jeg har tenkt på (blir mrd tanken;-) )
Godt gjort:clap:
Gøy med det som smeller
Bjarte E.