Kongsberg-merket rarietet nr. 1 fra 1867

Started by Øyvind F., 16. September 2021 kl. 12:20:50

Previous topic - Next topic

Øyvind F.

Er det noen som har en formening om hva denne rarieten som ligger på finn.no kan være for noe? Kongsberg-merket med året 1867 og serienummer 1. Forsøksmodell eller hobbysmedarbeid?

Jeg har lagt ved noen bilder fra annonsen under.
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

willer

Usikker på denne siden det er nr 1 hadde det vært ett annet så ville eg sagt hobbysmed/ kveldsarbeid på fabrikken men håper andre har noen ideer

Cap'n Redneck

Hvis oppdraget lød: "Hvordan kan man i vesentlig grad komplisere den enkle Rolling Block-mekanismen?"

Så vil jeg si man har lyktes i stor grad...! ;D

Fascinerende konstruksjon, men jeg kan vanskelig se at dette skal være et produkt av militære eksperimenter?
Jeg heller mot en sivil børsemaker, evt. en oppfinner / konstruktør som har engasjert KV til å gjøre metallarbeidet for seg.

"The truth is out there..."
Sålenge det er bly i lufta, er det fortsatt håp......

Trond

Da jeg så bildene på finn.no slo det meg at dette antagelig var en Hans Cornelius kreasjon med spenning av hane og lading ved å bøye avtrekkerbøylen fremover. Jeg har tre slike varianter fra Larsen brødrene. En RM fra Hans Cornelius samt en slags falling plate (lekker børse) og en knekke-på-midten fra August, den siste har også en Engh vært med på.

Etter å ha sett bildene hvo bøylen er trukket frem, ble jeg noe mer i tvil. Det jeg er temmelig sikker på er at børsa er laget etter 1872/73, at pipen er en sekundærpipe som har erstattet den opprinnelige og at Kongsberg ikke har hatt noe som helst å gjøre med selve børsa.

Jeg er også temmelig sikker på at dette er en supersjelden one-off, uten at det verdimessig spiller nevneverdig rolle annet enn kanskje for en systemsamler. Jeg holder en liten knapp på at det er Hans Cornelius Larsen som har laget den, men knappen ble litt mindre etter å ha sett den åpen.