Pulverlakkerte kuler i konkurranser?

Started by Michael_G, 21. December 2020 kl. 7:17:37

Previous topic - Next topic

Michael_G

Hva sier reglene i NSU (og internasjonalt) om bruk av pulverlakkerte kuler i konkurransesammenheng? Jeg har lest gjennom reglementet til NSU og finner ikke noe om det. Da mener jeg originalt utformede blykuler, som er blitt pulverlakkert for å 'bumpe opp' diameteren noe, på kuler som i utgangspunket har litt for liten diameter.

Utover dette har pulverlakkering flere fordeler, bl.a. at det ikke blir blying i løpet, og at det ikke skytes ut blystøv på standplass. Det påstås også at løpsslitasjen blir mindre, uten at jeg har merket dette.

Cap'n Redneck

Følgende er klippet fra s. 30 i MLAIC's tekniske reglement:

--------------------------------------------------------------------------------------------------------
http://mlaic.org/wp-content/uploads/2020/05/MLAIC-Rules-2020.pdf

c.) Bullets:
i) Bullets shall be of the style associated with the original firearm
namely:
aa) Flintlock and matchlock arms - round ball only.
bb) Percussion rifled pistols - round ball only.
cc) Percussion revolvers - round ball or picket bullet.
dd) Percussion military rifles - original style (contemporary) military bullets.
ee) Percussion free rifles - round ball or any type of elongated bullet.
ii) No pre-rifled bullet may be used in a firearm that was not designed for use with
such bullets.
iii) No modern style or wadcutter bullet may be used in any competition except as permitted
for percussion free rifles in Rule 4.8.c.i) ee) above.
------------------------------------------------------------------------------------------------------

I mine øyne er det setningen "No modern style bullet may be used in any competition" som utelukker pulverlakkerte kuler fra konkurranser i NSU.

Svartkruttskyting burde handle om å gjøre ting på gamlemåten, og ikke utnytte ethvert smutthull som moderne teknologi tilbyr...

Følgende sitat ble funnet via Google, og omhandler pulverlakkering av bilfelger, men prinsippet er det samme for blykuler:

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
"Så kommer selve lakkeringsprosessen. Pulveret er et veeeldig fint pulver som er laget av polyester (plastikk) med tilsatte fargepigmenter. Lakken påføres ved hjelp av elektrostatiske ladninger.

Objektet blir deretter ført inn i en ovn, slik at lakken smeltes og herdes. Delene blir varmet opp til rundt 200 grader Celsius. (kommer an på herdetid og lakktype) i ca 15-20 minutter. Når objektet kommer ut av herdeovnen så er delene klar til bruk."
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Det essensielle her er i mine øyne at pulveret er polyester/plastikk-basert, og NSU har et generellt forbud mot bruk av plastikk-forladninger etc.  Da må det også bli feil å dekke blykulene med plastikk.

Et Google-søk på engelsk:
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
What is powder coat made of?
Powder coating is a finishing process in which a coating is applied electrostatically to a surface as a free-floating, dry powder before heat is used to finalize the coating. The powder can be made of any number of products: polyester, polyurethane, polyester-epoxy, straight epoxy, and acrylics.Jul 1, 2019
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Pulverlakkering ble utviklet på 1940-tallet.  Svartkruttskyting er ment å skulle forholde seg til teknologi som var tilgjengelig frem til 31. desember 1899.

Innenfor westernskyting derimot, kan Ruger-revolvere lades med det unevnelige kruttet og pulverlakkerte kuler. 
Som westernskytter selv kan jeg bare sitere sør-vestlendingen: "Eg veit det....men eg liga det ikkje!"
Sålenge det er bly i lufta, er det fortsatt håp......

Michael_G

Takk for utfyllende svar! Da er pulverlakkering utelukket til konkurranser for min del. Men til trening og 'plinking' ser jeg stort sett bare fordeler med det da.

The Dane


Cap'n Redneck

Gascheck (kobber bunnkopp) på blykulene er ikke tillatt hverken innen NSU eller SWS.
I SWS er det gjort et lite unntak for riflekuler med gascheck benyttet i "Long Range"-sidematch.
Sålenge det er bly i lufta, er det fortsatt håp......