Tilpassing av replika kammerladersikte.

Started by North83, 08. April 2019 kl. 10:36:39

Previous topic - Next topic

North83

Hei! Jeg tok min 1849/55 kammerlader på banen her forleden, og det skyter bra... Bortsett fra at den skyter ca. 1 meter høyt på 100 meter med de militære siktene da. :) Jeg har gått til innkløp av replika-sikte fra svartkrutt.net-butikken, men er usikker på hvor mye jeg skal få det filt ned.

Jeg kunne tenke meg å sikte slik at jeg treffer mitt i svarten på både 50 og  100 meter ved å sikte mitt i(dvs. ikke rullende). Må jeg ha to forskjellige replika-sikter, eller finnes det noen lur måte å tilpasse sikte på slik at det treffer bra på både 50 og 100 meter? Jeg kunne selvfølgelig tenkte med å prøve både 50m og 100m for 18 lødig kammerlader, og det hadde vært fint å ikke måtte bytte sikte mitt i et stevne. :)

Fint om noen her inne kan dele erfaringer, evt. bilder av hvordan dere har tilpasset siktene, så jeg får noen ideer.

Hilsen,
North

jæger justnæs

Ut fra husken tror jeg at du er midt i omtrent på 25-30 meter og 100 meter. Kan være du kan sikte rullende på 50 og midt i på 100 med samme skur. Ellers kan du jo bare kappe oppslaget/den lange lamellen etter behov og ha ett til 50 og ett til 100.
Best når det smeller!

Huntdoc

Siktet jeg kjøpte var vinklet som det originale.En lang og en kort arm.Jeg tok rifla,ei lita baufil,ei fin flatfil og ei flat nålefil samt en haug ferdigrullet ammo på banen.Filte til den korte armen traff senter på 100m,Vippet opp sktet og filte til skuddene satt i midten på 200m.Ting tok tid,men nå går det dit jeg sikter.Før jeg fikk det nye siktet,fikk jeg startforbud på skytebanen.Det var manuell anvisning.Jeg trodde tallene på siktet var fot og ikke alen.Skuddene satt i den skiva over blinken som anga skyteplass.Den henger nå i klubbhuset.Var ikke til å redde.PS ikke gjør dette på bane med elektronisk anvisning.Elektronikk er kostbart.huntdoc

Øyvind F.

Dersom treffpunktet er én meter over siktepunktet må du file ned siktet ca. 7,5 mm. Du kan enkelt regne ut hvor mye du skal file om du vet skyteavstand, nøyaktig hvor mye du vil flytte treffpunktet (avviket) og geværets sikteradius (avstand mellom fram- og baksikte). Sikteradien på et M/1849/55 er 75,5 cm.

Formelen er: avvik / skyteavstand × sikteradius = avstanden du trenger å flytte siktet.

Først regner du om alle mål til millimeter:

1 meter = 1000 mm
100 meter = 100 000 mm
75,5 cm = 755 mm

Utregningen blir dermed som følger: 1000 / 100 000 × 755 = 7,55 mm.

Samme formel kan brukes til å justere treffpunktet sideveis. La oss si at du treffer 12 cm til høyre for senter: 120 / 100 000 × 755 = 0,906 mm. Du trenger altså å flytte sikteskåret rundt 0,9 mm til venstre for å flytte treffpunktet til senter av skiva.

Du må ganske langt ned for å kunne sikte midt i på 100 meter, og jeg vet ikke om det er mulig uten å forhøye forsiktet.



Jeg sikter rullende, og må som regel file ned i «basen» på siktet. Når jeg sikter rullende på muskettskiva er treffpunktet ca. 22–25 cm over siktepunktet.



Jeg har ikke skutt inn på 50 meter enda, men regner med å gjøre det i løpet av de neste ukene. Her skal det brukes halvmeterskive ihht. NSU-reglementet.
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

Øyvind F.

Det er litt stress å regne og styre på banen. Jeg lagde derfor en enkel kalkulator som regner ut siktejusteringer for korte og lange 18 lødige kammerladningsgeværer med sikte M/1855. Det eneste du trenger å vite er skyteavstand og hvor langt samlingen er fra sentrum av blinken. Ta med mobilen og noe å måle med på banen, så får du svar med en gang.

Kalkulatoren finner dere her: https://svartkrutt.net/sikte


Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

North83

Knallbra Øyvind! Takk for alle gode innspill! :-P

North83

Men nå har jeg enda et spørsmål: hvordan fjerner man baksiktet? Det er en liten skrue der, men på min er skruesporet veldig grundt. Skal den skrus ut, eller punches ut? Er det noen som har tips? :)

Øyvind F.

Disse geværene finnes med både stifter og skruer, men flertallet ser ut til å ha stift. Trolig ble det brukt skrue i begynnelsen, før man gikk over til stifter, som både var enklere og billigere.  

De med stifter slår du bare rett ut med en dor, mens de med skrue må du løsne med skrujern. Problemet er at den skruen er bitteliten, så vær forsiktig.

Eksempel med vinkellamellsikte med skruefesting:

Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

North83

Min har dessverre skrue... Veldig vanskelig å få tak på. Er det til venstre man skrur for å å løsne? Vanskelig å vite med gamle våpen. :)

North83

Får ikke tak på den skruen... Sitter bom fast... Er det mulig å bygge opp forsiktet i stedet for å få riktig treffpunkt?

Øyvind F.

> Får ikke tak på den skruen... Sitter bom fast... Er det mulig å bygge opp forsiktet i stedet for å få riktig treffpunkt?

Å bygge opp forsiktet er også mulig. Ulempen da er imidlertid at du ikke lenger får av de to nedre båndene.

Du kan jo prøve å løsne på klemskruen som klemmer om pipen og fjerne hele siktet med basen fra pipen. Spray siktet rikelig med rustløser, legg det i en plastpose, knyt igjen og la det godgjøre seg noen dager. Du kan også legge siktet i vann i noen dager, i håp om at vannet klarer å trenge inn i gjengene slik at den løsner.
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

North83

Takk! Skal prøve det når jeg har tid og anledning.

North83

Hva med forsiktet? Er det festet på noen måte (loddet?) Eller er det bare å banke det ut?

perk71

Forsiktet er satt på et svalehalespor også er det en tapp slått ned, for å låse det av. Så skal du ut med Forsiktet, så må denne tappen borres bort. Vil ikke anbefale det.
Hagel paa en Thrønder vilde skyde,
men fik hans pande ei i sønder,
nei, der skal Kugle til en Thrønder.

North83

#14
Sånn! Da har jeg fått tak i en gammel børsemaker som kan lage et avtagbart og justerbart forsikte for meg, så da trenger jeg hverken å bale med det originale forsiktet eller den hersens baksikteskruen. :-D