Kroning av 18 lødig pipe

Started by chrom, 07. August 2019 kl. 22:47:33

Previous topic - Next topic

chrom

Det er jo ett gammelt ordtak som sier att den største feilen med våpenet ligger bak kolba.
når ett våpen ikke treffer der den bør.

Men viss ikke feilen ikke er der så er det stor mulighet att feilen er i helt
andre enden av våpenet. En dårlig kroning gir dårlig presisjon på gamle våpen også.
ikke bare moderne fin kalibra våpen.

Vanlig setter man løpet i en dreiebenk eller har noe dyrt håndverktøy.
men det er ikke alle som har en benk, eller att det er tilgang på krone verktøy i den kal.
og mange ganger er låskassa som man ikke har lyst til å ta av, i veien på mange dreijebenker.

Fikk tak i en lang lund 4 linjer for noen år siden, som bar preg av att forrige eier,
hadde fått ny Dremel til jul. den var blankpolert og avrunda alle kanter.
så samle verdien var borte, inni var den bra, så den ble konvertert til sentertenning.
å dratt med på banen. Nå er ikke jeg noen skarp skytter og ser ikke så godt på avstand
lenger som da jeg var ung. men det var utover hele 1/2 meter skiva på 100 meter.
nærmere titt, så jeg att munningen var svært dårlig. men å få spent den opp i noen av
dreiebenkene jeg hadde tilgang til fikk jeg ikke til, så ble baufil, liten vinkel og
fil, noe som tok veeeeeldig lang tid. men etter det fikk jeg alle kulene innenfor svarten.



Kjøpte meg en 18 lødig for litt siden, som jeg hadde lyst å prøve.
men heller ikke denne så munningen bra ut. fult av hakk og grader og slitasje.
denne er heller ikke god å få spent opp i benk.



Var da jeg kom på att jeg hadde ett gammelt ventilsete fresesett til bil liggende
i kjelleren. ingen av styringene var store nok, med det ble ordnet med noen foringer
og teip får å få den til å sitte fast (viktig att det blir i rett vinkel for løp boring)



Noen vil vel kalle dette å banne i kirka. Men må til får å få ett godt skytejern.
Detter er en ganske vanlig KV M1849/55. Har du en sjelden og kostbar rifle,
SÅ GJØR IKKE DETTE PÅ DITT VÅPEN, bare for att du skal kose skyte med den en gang iblant.



Nå begynner den å bli rein, bruker slakkeste vinkelen i sette på ca 12-15 grader.



Nå er den rein.



Flatet den litt på toppen med fil og gradet den utvendig.



Nå er den gradet forsiktig innvendig med en liten nålfil.
og hatt på litt hurtig brunering og vann med salt over natten, for å få litt farge og alder.

Det fins sikkert mange måter og løsninger for å få til dette, men dette ble min løsning
på 18 lødig løpet. utsende har ikke så mye og si, men viktig att det blir i vinkel.

Så nå er det bare og løpe av gårde og mase på en bilmekaniker i nabolaget om å låne verktøy.

PS sliter du med hardt avtrekk på din kammer lader, så prøv fett med høyt grafitt
innhold på avtrekker mekanismen. mine ble nesten halvert tyngde.
+ att en spare den mekanismen for unødvendig slitasje.

aho


runastav

Enig med aho, fint og nøyaktig arbeid! Her er bilde av en sterkt nedkappet pipe ca 27,5 tommer som jeg retta av og filte bommene ned til riflespora;-)
Helsing Runar

chrom

Takker for hyggelige tilbake meldinger.
Jeg ser dere hadde ett bra prosjekt for ca ett år siden.
det vill jeg kalle godt pågangs mot og flott arbe.
https://forum.svartkrutt.net/index.php?id=26653
Har den blitt prøveskutt?

Det er tydelig att det er en del flinke hobby mekanikere på dette
forumet. Jeg vill oppfordre flere til å legge inn mekke tips.
Det vill hjelpe hverandre til å holde liv i sine antikke våpen.



Jeg trodde jeg skulle bli gal når jeg måtte lage denne delen.
Men ett gammelt ordtak fra min morfar, var: Det vanskelige skal du se
på med letthet, det umulige tar bare litt lengre tid :-)

aho

#4
Hei, ser ut som du har godt tak på de små tingene i livet.
Kammerladeren er prøveskutt dessverre ikke mer en det. Mekketråder er de (for meg) mest interessante på forumet.