Rettriflet bondebørse

Started by runastav, 25. December 2019 kl. 17:00:37

Previous topic - Next topic

runastav

Hei Godtfolk!
Her har jeg en rettrifla perkusjons bondebørse ca kal 64, 8 rifler/bommer enten Norsk eller Svensk.Er det nokon som har en god forklaring på poenget med RETTRIFLETE piper og opprinnelse?
Helsing Runar





Vidar

Litteraturen ser ikke ut til å gi et konkret svar på hensikten med "rakrifling".Du spør om hensikt og opprinnelse, men et tredje spørsmål er hvorfor denne typen rifling er fortsatt å finne på 1800-tallet. Jeg viser her utsnitt fra et par sider i boka "Class Book for The School of Musketry Hythe", av oberst E.C. Wilford i 1861.Selv om det her sies "based upon no previous theory", så vil jeg likevel skyte inn noe for egen del. I et armbrøst er det et rett spor for å gi bolten styring.Kan man på 1400-tallet kanskje ha tenkt at rette spor inne i et rør ville gi prosjektilet bedre styring? Den vanlige teorien om rakrifling er som det sies her, å gi plass for kruttslam. Mulige forklaringer på hvorfor noen fortsatte med rakrifler på 1800-tallet blir antagelig spekulasjoner.Kruttslamrenner, motvirke slingring av prosjektilet, smak og behag, salgsargument?

Browning08

Rettriflede løp eller rakreflad som det heter på Svensk har nok forekommet langt inn i nyere tid. Det er sikkert mange som har sett både langløpede remington-gevær med rette rifler og i sideligger-kombi der et løp er rettriflet mens det andre er spiralriflet. Rettriflede løp har jeg sett ned i kaliber 28 og opp til kaliber 10. De aller fleste av disse har jeg sett eller fått tak i i Sverige, men jeg har også to langt eldre enkeltløpere med rettrifling som er laget i Tosbotn i Nordland. Dette er faktisk tidligere perkusjonsvåpen i ca kaliber 12 som er sagd av foran svansskruen og hengslet med en låseskrue a la Jones patent og Tennstempel som står på skrå inn i pipa bakfra.

Jeg har også lurt mye på hvorfor løp var rettriflet og har spurt svært mange om dette.. I hagler ble det sagt at man fikk bedre samling av haglsvermen og det påstår at man skjøt orrfugl med hagle på opp til 80-90 meter med slike våpen. Når det gjelder rettriflede løp for blykuler/rundkuler fikk jeg noen forklaringer om at når man brukte rundkuler i messinghylser i rettriflede løp så stabiliserte disse seg brukbart samt at man også hadde muligheten til å bruke vanlig haglammunisjon. Altså en slags kombinasjonsbørse. En av de mange jeg har sett med rettrifling var en Husqvarna sideligger Mod 17 med relativt korte løp som hadde kaliber 12 rettriflet og kaliber 28 spiralriflet. (børsa hadde faktisk nitrostempler)  Heldigvis fulgte det med både ammunisjon og ladeutstyr til denne børsa og som enkelte patronsamlere vet fantes det originale messinghylser med lengde ca 45mm i stort sett alle kalibre. Det er faktisk mulig at Husqvarna selv laget noen av disse da jeg har noen i flere kalibre som kun er merket med en stor H i Bunnen.  Kammeret i løpet i kal 28 var nøyaktig 46mm slik at rundkula raskt fikk tak i bommene i løpet. Akkurat denne børsa hadde ferdig ladede rundkuler i både kal 28 og 12 men også vanlige haglepatroner i kal 12. Det ble meg fortalt at denne børsa var det skutt det aller meste med fra skogsfugl til elg, bjørn, jerv og Rev. Basert på det man hadde til rådighet den gangen (ca 1890-1920) var det helt sikkert et effektivt allroundvåpen som både ga mat på bordet og penger i lomma i skuddpremier og skinnsalg.

Et eller annet sted har jeg en artikkel fra Deutsche waffenjournal som omhandler rettriflede løp... Hvis den dukker opp skal jeg scanne den og legge den ut!  Fortsatt God JUl!

festus

Jeg mener å ha hørt (men ta det med en klype salt, dette er kun hearsay og fritt etter hukommelsen) at svenskene hadde en lov som sa at kun riflede våpen var lov til storviltjakt. Siden folk flest ikke hadde råd til to børser, og spiralrifling ødela for haglskuren, valgte mange rettriflede geværer for å kunne skyte både hagl og prosjektil.Dermed hadde man ei allroundbørse, siden den teknisk sett var riflet, dog uten effekt av riflingen.
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

Browning08

Fant en artikkel fra Sverige og klipper inn noe derfra;

Den sista besynnerliga delen är att detta är en räfflad pipa. Idag är alla kulvapen räfflade för att öka på precisionen och detta experimenterade man med alltjämt århundradena igenom. Räfflorna vrider sig i pipan för att sätta rotation på kulan och stabilisera dess bana. Så långt är allt rätt men denna pipan är något så ovanligt som rakräfflad. Räfflorna är raka från början till slut. Det är som att köra brödrosten utan att ha sladden i.

Detta har prövats förut, på Armémuseet finns en militär jägarstudsare (militära jägarförband) med rakräfflad pipa.

Dessa brukades av Savolax fotjägare. Modellåret är 1793 och 1806 klagas det på att precisionen och räckvidden är dålig. Josef Alm skriver

De uppskattades dock ej vid regemenetet, ty på grund av sina raka räfflor sköto dessa vapen föga bätte än vanliga slätborrade infanterigvär och överträffade i skjutförmåga vida av regementets studsare m/1770

Cap'n Redneck

#5
Jeg henger meg på Festus' forklaring om den svenske jaktloven som ikke lenger tillot elgjakt med glattboret løp.  Jeg har et svensk "Wredesgevær" som er boret opp fra ca. .47 kaliber original spiralriflet til ca. .52 kaliber rakriflet, samt at løpet er nedkortet og de militære siktene fjernet.  Løpsbåndene manglet og var erstattet med ører på undersiden av løpet og stifter gjennom stokken.  Resultatet ble en børse som var mye dårligere egnet til storviltjakt enn om den hadde vært original militær, men som fungerte både som hagle og som "riflet" gevær i henhold til lovens bokstav.

jrr50 daterer denne svenske bestemmelsen til ca. 1880 i denne tråden:
https://forum.svartkrutt.net/index.php?id=19134
Sålenge det er bly i lufta, er det fortsatt håp......

runastav

Hei Godtfolk, og takk for gode innspill! Det er jo merkelig at rettrifle fenomenet ikke kan stadfestes eksakt , men Vidar er nok inne på noe og referer til armbrøst og dens rette renne. Kanskje de aller første riflete løp var rettriflet?Svenskenes riflelov kan jo føye seg inn under den Norske idiotiske jaktloven fra 1908 som ikke tillot mindre kal enn 12mm!
Helsing Runar

Silex

Hei Browning.

Har du navn på bøssemakerne som har laget disse to børsene dine, samt gjerne datering og annen biografisk info.

Jeg samler info om norske børsemakere bakover i historien.

Hilsen Silex

runastav

Hei Godtfolk! Børsa trenger jo litt LTC !
Helsing Runar









runastav

Låsskruen med nytt skruehode sølvloddes på gjengedelen, nytt treverk ved låsblikk og ny pistong.
Helsing Runar







chrom

Artig børse, og flott arbe og pågangsmot :-)

runastav

Takk for det chrom! Nussreperasjon, sølvloddet fjærstålbit inn og filte nye hel og halvspennroe og slanket slagfjæra som var alt for hard!
Helsing Runar





chrom

Hei Runastav.
Dette innlegget var en interessant, lærerik og ny metode for min del.
Hvordan blir hardheten på innlegga etter lodding?
lar du den avkjøles sakte i romtemperatur
eller hiver du den i vann/olje mens den enda er varm?
Du har ikke ett nær bilde av delen så en kan se innloddinga?

runastav

Hei, dette liker jeg når folk viser interesse;-) Fjærstålet holder i massevis uten herding dersom vinklene stemmer overens med stangsnabel. På bilde kan det virke som vinklene er i minus, men det er de ikke.
Helsing Runar

chrom

Takker og bukker for bilde.
den metoden skal jeg prøve neste gang det er behov :ok:

runastav

Hei godtfolk,og takk for det chrom:-) Så er børsa hel og fin igjen!
Helsing Runar

















krutnarr

Knalltøff runastav :clap:
Takk for flott tråd med mange bilder. Lærerikt.