Er dette ei sivilisert jegerrifle m/1803-41?

Started by krutnarr, 06. November 2020 kl. 22:01:02

Previous topic - Next topic

krutnarr

Hei.
Har kjøpt ei artig jegerrifle på Blomqvist. Som noen vet så samler jeg på Norskbrukte jakt/skytevåpen fra før 1890. Det var derfor denne vekket interesse.
Rifla har ALLE mål som ei militær jegerrifle m/1803. Stokken er filt noe ned for å få til nettskjæring og lenger halsgrep om kolben. Det som avviker er rørknene som har utfilte ringer. Hva tenker dere? Kaliberet er ca. 16,5mm og 8 skarpe rifler med noe slitasje i munning.

krutnarr

Ikke mye respons på denne. Kan godt forstå det da det er ei herpa jegerrifle i noens øyne. I mine er dette gull. Deilig å se at militære våpen kan brukes til sivile «oppdrag» som jakt og blinkskyting. For denne tror jeg at er ei omgjort m/1803-41 for bruk i det sivile.
Har gitt den litt bedre finisj på kolben og en ny nippel. Den må jo brukes.

jæger justnæs

Alt ser ut til å stemme. For meg ser det ut til å være en militært perkusjonert  M1803 som seinere er pyntet på sivilt. Jeg klarer ikke å se om den har fått perkusjonering i Norge eller Danmark. Er det regimentsmerker på pipa?
Gratulerer med tåff børse  :)
Best når det smeller!

anvil

Neppe tvil om utgangspunktet her.
Noe annet: Ser det er kuleuttrekker med geværet. Men hva er det andre verktøyet til? Er det gjenget for å skru fast til ledestokken? Ser ut til å kunne dore et hull med den, i ei fastsittende rundkule, før en kunne skru inn kuleuttrekker. Men hvordan sikre at "doren" ikke lager hullet inntil pipekanten, da vil jo ikke kuleuttrekkeren fungere??
Har du, eller andre, forsøkt å ta ut ei kule med den viste uttrekkeren?  Er det mulig uten å lage et hull i senter på kula først??

Et spørsmål vedrørende kulestøpetanga som hørte til disse geværene? Er det riktig at disse var merket til sitt gevær, for å gi kulediameter som som passet pipa? Mao. at det var varierende kalibre på geværene?
Jeg har ei replika støpetang som dessverre gir kuler med litt for stor diameter (litt urunde, men drøyt 15,5 mm) i forhold til pipa på min replika M1821. Regner med at en skal bruke fettlapp. Fikk tak i noen 0,6" (ca 15,1 mm) kuler som ser ut til å passe ganske bra, mulig optimal diameter er en tanke større.
Noen som har støpt kuler med sin gamle, originale støpetang, hvilken diameter er i så fall målt på slike kuler?

krutnarr

Hei.
Takk for annerkjennende svar fra jæger og anvil.
Angående kuleuttrekker så tror jeg at den med stålkule og grovt gjenget skrue er ment for å skru inn i blykulen og dra denne ut. Stålkulen er der for å treffe ca mitten av blykulen.
Den lange slanke jiggen er til å holde pusselappen på plass. Begge passer i gjengene som er i enden på ladestokken.


runastav

Flotte skytebørse det krutnarren ;)Helsing Runar

anvil

#6
Krutnarr: Det lange "brotsjlignende" utstyr for pussing av pipa var ukjent for meg. Det er ikke beskrevet i Hærmuseets årbok 1960, heller ikke av Onsoske Compagni som er satt opp med M1803.  Men begge viser et verktøy for pussing, sistnevnte kaller det "visker". Det har en "flens" utenfor et kort sylindrisk parti med "mothaker" som det er på din lange "pussedor". Flensen vil sikkert effektivt hindre at pusselappen forblir inne i pipa.
For å komplettere utstyret som ble oppbevart i kolbens leddik vil jeg for min replika av M1821 få laget kopi av delene 2, 3 og 4 som avbildet i det jeg har sakset fra Onsoske Compagni. Ett originalt kruttmål (5) har jeg fått låne. I boka "skyting med gamle våpen" skriver Ø. Flatnes at kruttladningen for M1821 skulle være 5,86 g (90 grain). Kruttmålet jeg fikk låne, stemplet NF,  rommer 90 grain svartkrutt Nr. 1 (F), så det er neppe tvil om dets identitet. Kopi er laget.

PS. For å kunne se det jeg hentet fra Onsoske Compagni måtte jeg klikke på pdf-filnavnet.