Kulevalg svensk M1815

Started by Buvoll, 02. March 2017 kl. 17:51:37

Previous topic - Next topic

jrr50

#20
Dongeri er en billig løsning og egner seg godt til du har funnet ut så slipper du kjøpe noe som ikke du kan bruke , har du noen gamle dongeri bukser eller kjeledresser , arbeids dresser pleier vere tykker , klipp ut derfra , for ordinære patchene som selges på web butikken her er fra 0,010. Til 0,020eller 30 , men grie og ha noe og variere med hvis det blir trangere etter noen skudd også , så skal du ha et sted 0,010-0,020 må du bruke heller bruke noe  medio tykk dongeri ,til du vet hva du trenger
(Leste feil først , rettet det nå)

Selv ,bruker jeg ,(nå er det rifle , kentucky rifle ) men prinsippet er det samme , jeg bruker 0,433" kule med en 0,015" lapp i et 0,460" løp .
Med beste hilsen JRR50.

Besøk gjerne  min hjemmeside:   www.jrr-50.com

(NB,ny hjemmeside under laging,så det er nesten bare side oppsettet nå ,men bilder og slikt er underveis)

Buvoll

Å finne den rette tykkelse fettlapp burde gå ganske greit, bare å prøve og feile litt, hvis kulene mine er .768" så må jeg bare prøve til jeg finner den rette fettlappen ? sålenge .768" kulene ikke blir for store ?

jrr50

#22
Jepp, det er korrekt.:-)  husk og fette eller aillefall væte lappen før du lader for tørre lapper går super tregt spes i trange løp og kan sette seg bedre enn du tror og det vil du unngå , det er kjedelig og knekke ladestokk, og ennå verre og måtte få hjelp til og fjerne en kule som har satt seg skikkelig halveis nedi, ALDRI PRØV ELLER IKKE  ENGANG TENK PÅ OG SKYTE UT EN SLIK, DET GÅR TIL HELVE.... KUN  kuler som er satt helt nede på ladningen kan avfyres.
Med beste hilsen JRR50.

Besøk gjerne  min hjemmeside:   www.jrr-50.com

(NB,ny hjemmeside under laging,så det er nesten bare side oppsettet nå ,men bilder og slikt er underveis)

Buvoll

Så bra, da redigerer jeg bestillingen til .768" også får jeg nok god hjelp av de erfarene gutta med å finne en passende fettlapp.

Tusen takk for god hjelp (:

jrr50

Ja husk nå at du må rekne  lappens tykkels to ganger , for den kommer på begge sider av kula, så en 0,020 lapp bygger ,0,020 på hver side av kula , altså 0,040 :-)
Med beste hilsen JRR50.

Besøk gjerne  min hjemmeside:   www.jrr-50.com

(NB,ny hjemmeside under laging,så det er nesten bare side oppsettet nå ,men bilder og slikt er underveis)

Buvoll

Ja stemmer, .798" løp     .768" kule      ca .015" fettlapp (:

jrr50

Høres ut som du nermer deg noe ,som hørees rett ut her nå , få litt hjelp og tenk sikkert, så vil dette bli mye morro ,og helt sikkert gi mer smak , det er utrolig gøy når alt stemmer og funker, lykke til .
Med beste hilsen JRR50.

Besøk gjerne  min hjemmeside:   www.jrr-50.com

(NB,ny hjemmeside under laging,så det er nesten bare side oppsettet nå ,men bilder og slikt er underveis)

Buvoll

Tusen takk (: Godt det er noen med erfaring som kan hjelpe oss nybegynnere. Har forøvrig ingen planer og å sprenge løpet mitt :P