Sabelbajonett

Started by Rittmester, 05. September 2020 kl. 7:41:08

Previous topic - Next topic

Rittmester

Jeg har fått fatt på en litt sliten sabelbajonett med balg, som jeg svært gjerne skulle fått litt hjelp til å finne mer ut av. Den har ingen merkinger, verken på balg elelr klinge. Balgen har stålbeslag og ståltupp. Gleder meg til å få litt mer informasjon om denne.

Øyvind F.

Det ser ut som en Pattern 1856 for den britiske hærens korte .577 riflemusketter. Hva er klingelengde, lengde på grepet og diameter på ringen? Min P-1856 er avbildet i denne artikkelen: https://svartkrutt.net/artikler/vis.php?id=26

Vedlagt er nyere og bedre bilder av min rifle med bajonett.
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

Rittmester

#2
Først beklager jeg at jeg ikke la ut målene. Det gjør det jo selvsagt enklere å identifisere.
Klingelengen er 52 cm. Lengden på grepet er 12,8 cm, innvendig diameter på ringen er ca. 19mm.

Den ligner veldig på det bilde som du la ut Øyvind F. Så jeg tror du har helt rett i din antakelse.

Tusen takk for hjelpen!

Øyvind F.

Nei, da blir det feil med britisk. Klingelengden på P-1856 er ca. 57,5 cm og diameteren på piperingen er ca. 21 mm.

Før jeg sjekket grundigere var jeg nesten sikker på at den var til en dansk skytteforeningsriffel Modell 1865. Dette geværet var som kjent en kopi av det britiske som er nevnt over, men med mindre kaliber.

Bajonetten er beskrevet her: http://www.arma-dania.dk/public/timeline/_ad_gevar_view.php?editid1=195. Men det kan heller ikke være en dansk, for legg merke til at den nederste armen på parerstangen bøyer feil vei sammenlignet med en britisk.
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

Rittmester

Hei igjen. Jeg kontrollmålte ringen, og den er 19 mm innvending og 30 mm utvendig. Parerstangen minner veldig om den britiske bajonetten.
Har du balg til tin bajonett?? Det er to striper på beslaget ved hempen,samt på fremsiden av balgen men ingen annen merking.

Øyvind F.

Nei, jeg har dessverre ikke balg, men det ligger en del ute om du søker etter bajonetten på nettet, f.eks. denne. Jeg kom også til å tenke på at tidlige Martini-Henry-rifler ble forsynt med ombygde sabelbajonetter til riflemuskettene av modellene 1856, 1858 og 1860, men her har ringen en tydelig foring som er 18 mm i diameter siden pipen på M-H-geværet var tynnere.
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

Rittmester

Tusen takk for tilbakemelding og hjelp.