Recent posts

#1
Identifisering / Re: Kassepipe
Last post by Temauseth - Yesterday at 23:05:30
Den børsa har mange likhetstrekk med de Embretbørsene som jeg har sett. Men er ikke sikkrt skjeftet er originalt. Ser at det er ikke noe hull i skjeftet under hullet i kolbekappa. Antagelig har den fått nytt skjefte ved perkusjoneringen. Pipa, kolbekappa og stemplingene er det som er felles m Embretbørsene.
#2
Utstyr og tilbehør / Kulefett
Last post by TMB - 25. March 2024 kl. 14:04:23
Begynner å gå tom for SPG kulefett, så i den forbindelsen begynte jeg å koke litt fett.
Har funnet ok metode for koking, selv om det er noe tidkrevende.
Fetter lukter jo ikke akkurat herlig da jeg benytter underhudsfett fra ku. Litt lukt blir borte når jeg blander inn bivoksen. Men...

Tips til ting en kan blande inn for å døyve lukten?

Tips for å hindre at fettet harskner over tid?
#3
Patronvåpen / Re: Svensk 11 mm. revolver
Last post by aho - 23. March 2024 kl. 19:28:34
Quote from: runastav on 23. March 2024 kl. 10:40:56Hallo godtfolk! For og få fin krymp på helbasekula så kan du bruke krympedien LEE 458 SOC 10 og lage en forlenger slik at 455 hylsa og kula kommer langt nok opp sjå bilde, og ja dette fungerer utmerket. Og som AHO sa, Roar Dahl syr topp kvalitet hylster til modellen annbefales ;)
Runar
Jøsses, 🙂den Socom dien hadde jeg helt glemt 🥶 😰😄 ja revolveren må luftes!
#4
Patronvåpen / Re: Svensk 11 mm. revolver
Last post by runastav - 23. March 2024 kl. 10:40:56
Hallo godtfolk! For og få fin krymp på helbasekula så kan du bruke krympedien LEE 458 SOC 10 og lage en forlenger slik at 455 hylsa og kula kommer langt nok opp sjå bilde, og ja dette fungerer utmerket. Og som AHO sa, Roar Dahl syr topp kvalitet hylster til modellen annbefales ;)
Runar
#5
Patronvåpen / Re: Svensk 11 mm. revolver
Last post by Harald - 23. March 2024 kl. 9:51:53
Hei! Takk for at dere løfter fram August Hagstrøms trivelige kreasjon igjen, kavaleri-revolver m/1871. Ble virkelig inspirert til å dukke ned i bunkersen forleden. Dette må da bli årets vår-prosjekt :)

Revolveren er også kjent som Lefaucheux-Francotte og ble produsert i ca 7000 eksemplarer, kun for Sverige av August Francotte i Liege. Husqvarna laget også 520 stykker, 500 til Flottan, 20 til private. I følge Josef Alm brukte også svenskenes Lefaucheux m/1863-79 og Flottans utgave av MAS 1873; M/1884, samme 11x17-patron.

For mange år siden kom kuletang fra Jämttången/Ole Tinggaard og ladet da opp noen patroner. Jammen ligger ikke patronene fremdeles i skapet ... I likhet med AHO skaffet jeg også ei fin blokk fra Bernie Rowles/Old West Bullet Moulds. Kula skal være eksakt kopi av den originale. Brukte «flair»-die for .455 Webley, og kula passer utmerket i justerte .455-hylser. Ladet opp noen få patroner, men akk, de ligger også på bunnen av skapet ... Dette går jo ikke, Hagstrøms vidunderlige kreasjon må luftes i vår. Hjertelig takk for påminnelsen!
#6
Patronvåpen / Re: Svensk 11 mm. revolver
Last post by BjørnL - 23. March 2024 kl. 8:23:52
Hei.

Løsner ikke hælbaskuler, eller blir kulene holdt på plass av konen i kammeret i sylinderen?
Hvordan krympe hylser ladet med hælbaskuler?
Krympeverktøyet for rundkuler laget jeg ganske enkelt ved å bore et 60 grader konisk hull med et senterbor i en innsats som jeg setter i en hjemmelaget die. Da blir kulen trykket på plass og hylsen krympet ørlite i samme operasjon. Kulene løsnet ikke under prøveskytingen og ladningene virket jevne og fine. Kulefettet jeg har liggende var blitt harsk så jeg brukte spenol foran kulene. 
Serien i skiven ble skutt med to hender da det var vind og lyset begynte å bli dårlig.

BjørnL
#7
Identifisering / Europeisk dobbeltløpet pistol ...
Last post by magnum - 23. March 2024 kl. 0:15:34
Tror at dette kanskje er en litt sjelden variant. Den ser ut til å være antikk og fra ca 1870 eller der omkring. En del bra gravyre rundt om 70 + ?. Riflet løp (flott forniklet) kaliber tilsvarende 38 short eller Long Colt (selvsagt Rim hylser). Er jo dobbel haglelås med hel/halv spenn og ejektor. Svært god stand teknisk funksjonsmessig og ellers. For eksempel speilblanke løp. en del bra gravyre rundt om og nettskjæring. Har hatt den i en god del år, men husker hvor jeg fikk den fra eller historikken til pistolen. Ingen ID merking eller stempler. Kun serienummer slått inn  foran avtrekkerbøyle: 9866. Er det noen som kan noe om denne ?

Mvh Magnum


  .
#8
Patronvåpen / Re: Svensk 11 mm. revolver
Last post by Peter Wessel - 22. March 2024 kl. 14:22:41
Hei, jeg har en svensk Revolver m.1863/79 11mm Lefaucheux med samme patron og har brukt Lee 228grs round nose 452" kule og den har gått rimelig bra. Brukte 12 grs med 3f.
#9
Våpensamling / Tidlig H.Larsen modell
Last post by Tinytim - 22. March 2024 kl. 7:54:10
Fikk tak i dette Larsen geværet, og dette er en variant jeg ikke har sett tidligere og det må kanskje være noe av det tidligste Larsen lagde. Den er merket H.Larsen, Drammen ,men kan ikke se noe våpennr.
Det er også en veldig uvanlig fasong på skjeftet, er litt Kentucky rifle inspirert.
Jeg finner ikke noe som ligner i årboka til Drammens museum, så hvis det renoen som har noe annen info, eller har et lignende gevær så hadde det vært fint med en tilbakemelding.20240322_080231_resized.jpg20240322_080240_resized.jpg
#10
Patronvåpen / Re: Svensk 11 mm. revolver
Last post by aho - 21. March 2024 kl. 21:21:23
Hei!


Jeg fikk bestilt den tangen fra Old West bullet moulds. Dette er noen år siden(2020). Det jeg fikk i første pakken var en unbraconøkkel. Viste seg at pakken var skadet under frakt. Ny tang/støpeform dukket opp kort tid etterpå.
Er ikke på topp ti listen å støpe med, men gir fine kuler.
Var så heldig at jeg fikk kjøpt hylster fra /laget av Roar Dahl,meget godt fornøyd!