Krag Peterson testskyting

Started by runastav, 15. December 2016 kl. 11:56:02

Previous topic - Next topic

runastav

Hei Godtfolk!
Gjennom mange år så har jeg samlet deler til en KP, og fikk tilslutt montert den av deler fra ca 3 stk KP. Så det blir som en sivilisert karabin, og som bilde viser kan den ha potensiale til og skyte bra samlinger. Skutt knestående avst ca40m ,Jemtkule og 50grs 2F. Så nå er det en skytbar KP som er gjenopplivet, og for ordens skyld selverklærte seriøse samlere som er av oppfatningen heng vrak/deler på veggen for ettertida ikke gidd og les linken den er for oss som liker historiske våpen som er funksjonsdyktige/skytbare;-)
Helsing Runar

Karabinen sammen med min komplette KP

Old Colt

Gratulerer med å ha fått KP'en til å gjenoppstå, i anvendbar stand!  :clap:

Godt jobba! Var det greit å montere deler fra forskjellige våpen, eller måtte du tilpasse mye?

Har du fjernet rørmagasinet, og bruker den som enkeltlader?

reldor

Religion er menneskets seier over fornuften.

krutnarr

Kjempemorro runastav. Tre blir en. Det er bare lækkert.

Benytter sjansen til å spørre om hvordan sentertenninga er laget? (regner med den er sentertennt?)Legger ved bilde av blokka mi. Der er det en liten fjærbelasta tennål som blir rammet av en "rambukk". Lurer på om muligens det var den "offisielle" måten å gjøre det på?


runastav

Hei Godtfolk! Og takk for svarene gutar:-)
Old Colt, ja endel tilpassing sjølvklart og denne har foeløpig null magasinrør. Mulig jeg monterer en bit så den kan mate 2-3 stk;-) Legger ved nokre bilder av ombyggingen til sentertent, og 2 gamle ombygginger. Krutnarr, jeg har kun sett de som jeg viser så på spørsmålet ditt har ikke peiling!PS, Og bygge om fra Randtenning til sentertenning er INGEN enkel jobb, her må du ha peiling viss du skal lykkes med det!
Helsing Runar









Måtte bygge på med sveis bak på sluttstykke for og ta opp slark





jæger justnæs

Gøy å se at rester og (sk)rot finner sammen til nytt liv, runastav.
Bildene i det siste innlegget er ellers godt som gull for oss som er over snittet interessert i leamikkens uransaklige univers :-)
Best når det smeller!

jrr50

Skikkelig kjekt og se en KP komme til bruksstand igjen ,
 det er jo ikke mange av dem igjen rundt forbi , nå var det vel knapt 1000stk opprinnelig , så det er virkelig noe som varmer og se, dette Runastav ,
Kjekt du og la noen bilder av sentertenning konverteringen for jeg har grublet litt på samme sak ,
hvis og når det evnt dukker opp en KP her etter hvert , får først gjøre ferdig denne jarmannen som jeg nå har i gang ,( pluss ei røys med andre prosjekt jeg og har gående  )
Med beste hilsen JRR50.

Besøk gjerne  min hjemmeside:   www.jrr-50.com

(NB,ny hjemmeside under laging,så det er nesten bare side oppsettet nå ,men bilder og slikt er underveis)

aho

Flott Runar!
:-)
Me karane lika bilder!!

Roy-Terje Kjoberg

Gratulerer med kreasjonen og flott med alle bildene :clap:
Mer samler enn skytter.

jrr50

Så må jeg bare spørre om en ting her, Runastav


 ang det siste bildet med de tre tennstemplene /tennstiftene ,  der er to som er gjort om til sentertenning  eller alle tre forsåvidt ? :kikkeblunke:
Men  der er en som er litt annerledes , er den ene der for både senter og rand tenning, .? :forkvaklet:

Hvis jeg nå har forståt dette rett utfra bildene , synes jeg det ser slik ut ,noe som gjerne er en god ide hvis den kan vere med og støtte/styre tennstiften , eller kansje den er så godt styrt i det sporet den går i at det ikke er nødvendig .....:nerd:
Nå spør jeg kun for egen nysgjerrighet og for og kunne best mulig vere forbredt til selv og utføre samme operasjonen , og ikke for ikke rette på noe av det du har skrevet eller gjort her , eller mene noe om det du har gjort , er bare imponert ,så det er greit .

 Men nå tror jeg jeg har skjønt hvordan dette ble gjort ( men en skal jo aldri så bastant sikkert  si at en ikke har misforstått )  ,
Så derfor  tenkte kan gjerne spørre så ikke det bare blir basert på antagelser, dette , og jeg gjør en general tabbe siden en gang med  det jeg evnt senere setter i gang med  i samme gata .  
Ellers er det bare og si :clap:
Med beste hilsen JRR50.

Besøk gjerne  min hjemmeside:   www.jrr-50.com

(NB,ny hjemmeside under laging,så det er nesten bare side oppsettet nå ,men bilder og slikt er underveis)

runastav

Takk for svar gutar!
JRR50, her er bilde av 3 stk sluttstykker KP og som bilde viser så er sjølvsagt den randtente tennspissen slipt ned(Og er sikkert bereknet som en slags styring noko som eg mener er helt unødvendig når den nye tennstiften for sentertenning er pålpass)Er jo ikke mange mm vandring inn og ut på tennstempelet. Så JRR50 du måtte nok hatt mangen avtrekk viss de var like lange når du skulle avfyre sentertennt patron comprende? Hehe
Helsing Runar

svovelsvein

Imponerende, gode råd og tips her. Er bare noe småtteri igjen på mitt KP prosjekt også, hadde ikke klart å fullføre det uten din hjelp med tegninger og råd Runar. Har tatt noen bilder under veis, så får se om jeg legger det ut her når den er helt ferdig.

jrr50

Ser den Runastav ,
men då har jeg iallefall fall fått klarhet i det , takk for hurtig og godt forklarende svar då fekk eg svar på det eg lurde på iallefall .  , :ok:
Det er skikkelig gøy og lærerikt og følge trådene den :smile:
Med beste hilsen JRR50.

Besøk gjerne  min hjemmeside:   www.jrr-50.com

(NB,ny hjemmeside under laging,så det er nesten bare side oppsettet nå ,men bilder og slikt er underveis)

JanS

Hva er nummeret på KP hvor de 3 viste sluttstykkene kommer fra - fra venstre mot høyre i bildet? Svenskproduserte og norsktproduserte? På bildet ser vi en utvikling i produksjonen som også vises i tidligere bilde med forskjellig utfresningsbredde for tennål i to av sluttstykkene. Hvilke nummer tilhører disse? Tilhører den smaleste tidlig produksjon?
Utestengt bruker. Ta informasjonen i innlegget med en klype salt. Admin.

JanS

Krutnarrens sluttstykke har bredt spor/tennål med nummeret 42 og ifølge hans samleside så tilhører den første produksjonsserie (200) fra Sverige. Runastavs med bredt spor tilhører samme produksjon hvis nummeret er 68. Tilhører den med smal tennål den norske produksjonen?:-(
Utestengt bruker. Ta informasjonen i innlegget med en klype salt. Admin.

runastav

Hei Godtfolk!
svovelsvein, kjempebra ja bilder vil me sjå vettu;-) Start ny tråd eller fortsett på denne!
Jan S, les hva tråden handler om i mitt første innlegg trenger ikke være rakettforsker for og oppfatte mi mening thats it! (Ser deg forresten ikke i HVEM ER DU)
Helsing Runar

JanS

Jeg antar at også eiere av skytbare historiske våpen er interessert i produksjonsutviklingen av KP-en. Her vises interessanne bilder av forskjellige sluttstykker av vårt første magasingevær som er produsert på hele tre forskjellige steder i et lite antall i overkant av bare tusen stykker. Likeså så ser vi en historisk utvikling av måten å bygge om fra rand- til sentertenning for sivilt bruk som er heller sjelden for denne rifla. :-)
Utestengt bruker. Ta informasjonen i innlegget med en klype salt. Admin.

runastav

Hei Godtfolk!
Ok, fra V mot H. Norsk # 2xx. Svensk # 6x. Det med smalt spor til tennstempel Svensk/Norsk?  # 1x altså meget lavt serie#De 2 første har like bredt tennstempel ca 6,1mm det smale bredde ca 3,5mm
I følge KE Hanevik så ble ingen bygd om til sentertenning da de var i Marinen. Så her er det nok sivile børsemakere/bygdesmeder sin kreativitet som har fått utløp;-)
Så Jan S, nå må du vise oss bilder av det du har av KP!
Helsing Runar



Bjarte E.

Hei Runar.
Da har jeg flaksen på min side og er en overlykkelig eier av Krag Petersson.
Har en venn som skal hjelpe til med ombygging av blokken og da dukket det opp mange spørsmål.
Gå ut fra at dette ikke er noe lett jobb.
Hvordan er dette stålet å jobbe med og er det en fremgangsmåte du anbefaler for forlengelse av tenn stift?
Gøy med det som smeller
Bjarte E.

runastav

Hei Bjarte E
Gratulerer med kjekk børse:-) Stålet er sånn halvhardt og jobbe i, det viktigste er og treffe med det nye tennstifthullet i utfresingen for dette. Snart gjordt og borre feil inn i patronheisleiet krise(Sveitserost)jeg merker nytt tennhull og borer fra støtbunn mot utfresing ganske skrått. Så bruker jeg carbid slipestiftet i Dremel og utvider slik at det ombygde tennstempelet kan entre sjå bildene.Lykke til!
Helsing Runar