Enfield Snider

Started by BjørnL, 26. August 2020 kl. 18:37:54

Previous topic - Next topic

BjørnL

Hei.

Fikk kjøpt meg en Enfield Snider mk.2 fra Antikke Våpen. Treverket trengte litt reparasjon, men det så jeg ut fra bildene. Grunnet tidligere reparasjon måtte kolbehalsen forlenges og vinkles for å få mer fall på kolben. Ellers er riflen i god stand med tight fin lås og et godt løp med skarp god rifling. Dette er en tobands Enfiels fra 1862 med 5 riflinger, 1:48 stigning og tung pipe.
Hylsene laget jeg av cal. 24 haglehylser kappet til 1,95 tommer etter sizing.
Skiven på bildet er skutt sittende med anlegg på knærne på 80 meter. Samlingen er grei med tanke på at det er en ny rifle og at dette er første skyting etter skyteforming av hylsene.
Ladning er 50 gr. 3F, mel, pappskilling og 400 gr. .592 kule fra hjemmelaget tang.
Dette er det tredje våpenet jeg kjøper fra Antikke Våpen og jeg er meget fornøyd med alle handlene. Denne riflen er faktisk bedre enn bildene tilsa.


Bjørn

runastav

Ser ut som børsekolben har fin vinkling nå Bjørn, flott samling;-) Helsing Runar

BjørnL

Hei.

Fant et bilde som viser reparasjonen av kolbehalsen etter grovsliping. Det lyse treverket ble lagt inn under forrige reparasjon. De to mørke stykkene la jeg inn for å forlenge kolben, samt forandre fallet. Brukte araldit rapid da jeg har konstant hastverk.
Børsen blir aldri noe smykke, men med litt flaks kan jeg få den til å samle bra.
Siktebildet på hundre 80 meter er meget fint korn på rullende blink.
Håper kvaliteten på bildet bli bedre enn sist.


Bjørn

aho

Ikke verst, absolutt lovende samling Bjørn! Pent arbeid

krutnarr

Hei.
Flott rep. BjørnL. Lappverk er kunstverk :ok: Rapid funker fint det. Blir bare litt svakere av og til siden limet ikke trekker så langt inn i treet. Her ser det jo ut til å ha blitt en flott skytebøsse. Treffer godt gjør du også.