Semulegryn og hulbasekuler?

Started by JMoa, 21. April 2021 kl. 16:48:41

Previous topic - Next topic

JMoa

Hei erfarne svartkruttskyttere!

Jeg har fått bygd et nytt sentertent sluttstykke (ville ikke bygge om det originale) på en Kongsberg kammerlader i Landmarks versjon i kaliber 18 lødig. Jeg bruker nedkortede og pressede kaliber 16 haglepatroner som jeg lader med 90 grains svartkrutt. For én gangs skyld noterte jeg ikke ned hvilket krutt, men jeg tror det er Sveitser nr. 4 (1,5 F). Jeg bruker 720 grains hulbasekuler.

Jeg opplevde at rekylen var i overkant av forsvarlig med tanke på at stokken allerede har to stk. ca. én cm. lange sprekker (én sprekk på hver side bak låsekassen). Film kan evt. sees i Svartkruttgruppa på FB. Mitt spm. er om jeg kan erstatte noe av svartkruttet med semulegryn (eller kokekaffe som jeg har brukt)? Eller vil semulegryn mellom krutt og hulbasekulen "ødelegge" effekten av hulbasen?

Når jeg først stiller spm. her; på bildet ser man at det er en lekkasje (røyk) fra låsekassen. Er dette veldig skummelt så lenge jeg bruker briller eller er det "normalt" med litt lekkasje på gamle våpen?

Øyvind F.

#1
Det er sikkert lurt å gå litt ned i ladning om geværet har sprekker fra før og rekylen kjennes hard. Marinen brukte 90 grains i sine patroner, mens Hæren brukte 78 grains. Originalkula var imidlertid en god del lettere en din med sine 633 grains. Diameteren vil også spille inn. Originalkula var nominelt 17,25 mm (.679"). Dersom du bruker en større kulediameter vil det også påvirke trykket.

Semulegryn vil trolig ødelegge noe av effekten for hulbasen om kula er underdimensjonert og hulbasen faktisk tjener en funksjon. Men dersom den er stor nok vil det sannsynligvis ikke ha så mye å si. Det er bare å prøve seg fram.

Lekkasjene ville jeg ikke vært bekymret for, men det greieste er selvsagt at det ikke lekker. Det er nok tilpasningen mellom kammer og løp som ikke er helt tett, men jeg har sett verre. Greit med replikakammer forresten. Jeg antar det kun er den bakre delen som er nytt?
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

JMoa

Takk for svar Øyvind

Var det Hæren eller Marinen som brukte hhv. 78 og 90 grains krutt (siden du skriver Hæren begge steder).

Interessant info også ang. kulevekt og -diameter. Skal se om jeg finner en kule med riktig størrelse og om riktig størrelse er stort nok for mitt løp.

Ja, fikk kun laget den bakre delen. Det kan jo hende at lekkasjen skyldes at den bakre / nye delen ikke er helt perfekt, f.eks. ørlite for kort slik at den fremre delen ikke når helt frem og dermed ikke tetter 100%.

Øyvind F.

Beklager, det var Marinen som brukte 90 grains. Innlegget er rettet opp. Ellers står det litt om Landmark-ammunisjonen for Marinen i kapittel 45 i kammerladerboka.
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

JMoa

Takk for info. Jeg skal "jukse" litt og hoppe til kapittel 45.

Jeg har nå målt løpet på Landmarken på nytt og det viser seg at det er .710-.714 mellom rillene og det var årsaken til at jeg den gangen for et par år siden gikk for hollowbase. Vanlige kuler (ikke hollowbasekuler) i .679 eller tom. 700 vil få dårlig presisjon i dette løpet. Kammeret / "tunnelen" der hylsa sitter er .700 på det trangeste / lengst fremme etter at jeg har gjort det ørlite videre enn originalt.

Kulene jeg bruker måler .693 og har ganske tynt skjørt og dyp base som jeg antar bidrar til at kulene åpner seg ganske mye. Jeg har lagt merke til at hullene i blinken ikke er helt runde men har form etter rillene i løpet.

Tenker jeg skal lage noen testpatroner med 80 grains sveitser nr. 4 og fylle opp resten av hylsa med semulegryn eller kaffe for å teste om trykket er stort nok til å oppretteholde presisjonen.

JMoa

Da har jeg lagd 5 testpatroner med 80 grains sveitser nr. 4 og fylt opp resten av hylsa med kaffe (i mangel på semulegryn) for å teste om trykket blir stort nok til at hulbasen utvider seg og presisjonen opprettholdes. Mengden kaffe tilsvarer hele volumet i hulbasen så det blir spennende å se om dette ødelegger for "hulbaseeffekten" og dermed presisjonen.

En stund siden sist jeg hadde produsert 18 lødig patroner så det ble litt prøving og feiling ettersom jeg hadde glemt den litt spesielle teknikken og triksene som måtte til for å komme i mål. Bl.a. må hylsene presses på nytt helt til slutt for at de skal entre kammeret.

runastav

Kan du dele bilder av den nylagde blokka med oss, og du skal vel bytte ut unbrakoskruen? Kjekk tråd dette her JMoa!
Helsing Runar

Torgeir

Hvis du har ladd kammerladeren med 90 grains sveitser er det ikke å undres over at det ble i overkant med rekyl. Sveitserkrutt er i alle fall 20 prosent hissigere enn Wano, som vel mer tilsvarer originalkruttet. Og å bruke 80 grains sveitser bak ei så tung kule er fremdeles relativt friskt, mens det hadde vært mer normalt med Wano. Med Wano kan man fylle mer av hylsa og få samme hastighet/rekyl/våpenpåkjenning uten å trenge å "bufre" med kaffe eller gryn. Kanskje kan du slippe å fylle i kaffe hvis du bruker samme mengde Wano PP som du opprinnelig brukte av sveitser. (Hvis det var sveitser du brukte, da.)
Torgeir

JMoa

Her er den nye blokka Runar. Jeg antar at den originale skruen passer der, men har ikke testet ennå selv om unbrakoskruen ser HELT feil ut...

JMoa

Torgeir, jeg fant en bitteliten lapp oppi sammen med patronene der det stod "90 grs. Sveit" så jeg antar det var Sveitserkrutt. Men kom litt i tvil når jeg skulle pusse løpet, det var like skittent som om jeg hadde brukt sprengkrutt... Har ellers brukt Magnum Rifle tennhetter på disse.

Av Wano-krutt har jeg kun PPP i hus og da blir det kanskje litt heftig med 90 grs.?

runastav

Flott blokk det JMoa! Men originalskruen passer vel neppe til gjengene for unbrakoen som sikkert er i mm gjenger?
Helsing Runar

Cap'n Redneck

Jeg mener det er nok gods i hodet på en unbrakoskrue til at sporet for unbrakonøkkel kan slipes bort, og et rettspor for skrujern kan sages til istedenfor.
Det vil jo ikke hvile noen belastning på skruehodet i dette tilfellet, selv om det skulle bli tynt.
Sålenge det er bly i lufta, er det fortsatt håp......

JMoa

Det har jeg ikke tenkt på Runatav, men det har du sikkert rett i.
Avtalen var at han som lagde sluttstykket skulle lage en mer korrekt skrue etterpå, men siden jobben som skulle ta "noen uker" tok 1,5 år (hvis jeg ikke husker mye feil), har jeg ennå ikke turt å be han om dette. Dessuten gikk all kommunikasjonen via en felles kompis. Er redd jeg kunne ha ganget prisen jeg betalte med 10 dersom den hyggelige karen hadde fått betalt for hvor lang tid prosjektet i virkeligheten tok...

Cap´n Redneck; mulig unbrakoskruen kan slipes ned ja... Må se på det

I dag prøvde jeg de 5 testpatronene med 80 grs. Sveitser nr. 4 og kaffe som ekstra fyll. Det var fortsatt heftig rekyl som Torgeir sa, men selvsagt noe bedre. Jeg kunne ikke se noen endring i presisjon så det er sikkert stort nok trykk i hulbasen til at denne utvider seg det som trengs. Jeg vil nå lage 5 patroner med 75 grs. og 5 stk. med 70 grs. og se om jeg opprettholder presisjonen samtidig som rekylen reduseres så mye at jeg ikke trenger å frykte at stokken skal sprekke ytterligere.

Bilder fra dagens skyting. Blinken på det ene bildet er dessverre ikke fra skyting med Landmarken, men med Rolling Blocken.
Foranledningen for disse 5 skuddene var at en i klubben har fått rykte på seg for å treffe meget godt med sin Trapdoor og min posisjon som klubbmester i lange patronvåpen står i alvorlig fare ved neste klubbmesterskap. Trapdoor-konkurrenten dro like godt til med 3 innertreff av 5 skudd på 70 meter på denne uformelle treningen. Jeg hadde bare 5 skudd igjen til RB-en og skrøt av at det var jo ingen problem å skyte 5 inntertreff på 70 meter. Vel, det klarte jeg ikke, men var uansett godt fornøyd med 4 innertreff (pluss et høgt treff) og ikke minst at jeg "slo" konkurrenten...  :)

BjørnL

Hei.

Jeg vet ike hvor stort "svinet" er, men samlingen ser fin ut.
Jeg savner bilder av skiver som viser samlinger, eller mangel på samlinger. Når det er sagt har jeg vært så lite aktiv på dette forumet at det er til pass for meg.

Bjørnl

Torgeir

Dette er gøy. Hvis 80-ladninga er følbart mindre brutal enn 90-ladninga, er det vel sannsynlig at begge var med sveitser. Jeg tør ikke påstå bombastisk at 90 grains 3F Wano er like sint som 90 sveitser 4, men trooor ikke det.
Spennene å se hvor langt ned du kan gå før presisjonen går ad undas. Håper det er mye for børsa og skuldra din sin skyld.
Ad skitten pipe: Hva med å legge ei skive bivoks oppå kruttet før kaffe? Det skal gi mykere kruttslam og bedre presisjon. I teorien.
Torgeir

JMoa

BjørnL; jeg vet heller ikke hvor stort svinet er og om skytingen er bra eller ikke er jo ganske individuelt. I vår klubb er dette bra, men det finnes helt sikkert klubber der nivået er høyere og en slik serie ville være en selvfølge. Uansett bra til meg å være. Har alltid utfordringer med å se det fremste siktet når blinken / bakgrunnen er svart, så det blir litt gjetting når jeg skal vurderer om jeg sikter på nøyaktig riktig sted.

Torgeir; vedr. bivoks over kruttet: vil ikke dette ødelegge kruttet? I min Colt 1851 Navy har jeg opplevd flere ganger at kruttet ble ødelagt når jeg la en filtforladning smurt med svartkruttfett direkte oppå kruttet i papirpatronene. Effekten ble større / verre når papirpatronene hadde stått noen uker eller måneder. Det var så svak smell at jeg var usikker på om det kun var tennhetta som hadde gått av og når jeg såg at kula virkelig hadde forlatt tønna måtte jeg ta av tønna for å se om kula stod fast i løpet. Det gjorde den ikke, men man kan jo ikke gamble når det gjelder akkurat det...
Og hvis jeg har en pappskive mellom krutt og bivoks vil jeg anta at jeg virkelig reduserer "hulbaseeffekten".

Torgeir

Ja, legger du pappskiva under bivoksen er jo uansett poenget borte. Voksen er tenkt å smeltes når kruttet går av, slik at slammet som legger seg i løpet blir mykere.
Ren og tørr bivoks er temmelig tørt sammenligna med det aller meste av kulefett. Men klart: Hvis du har ladde patroner med bivoks stående i «amerikanske» sommertemperaturer, vil også dette fort kunne smelte vekk kruttets eksplosivitet. Jeg bruker ofte bivoks-skiver oppå kruttet når jeg skyter grovkalibra munnlader. Jeg mener å ha sett at presisjonen er noe bedre ut gjennom serien da.
Torgeir

laffa

Min erfaring med bivoksskive på kruttet, viser at bivoksen har ingen effekt. Har funnet igjen skiva noen meter foran munningen, like hel. Cal 12,17x44R

  laffa

Torgeir

Yes. Jeg husker at du meddelte meg dette over ei bål-øl på felt-NM i fjor, og jeg har siden grunnet på det i mitt hjerte. Spørsmålet krever etter mitt syn mer forskning. KAN det være at bivoksskiva overlever i 12,17 men likevel tilintetgjøres av ildmørja under ei 18 millimeters muskettkule? Vitenskapen krever svar.  ::)
Torgeir

JMoa

Ja, det var overraskende at bivoksskiva kommer hel ut av løpet.
Dette blir bare synsing fra min side, men mulig at en tynnere skive går lettere i oppløsning og dermed har bedre effekt enn en tykkere skive...?
En annen teori kan være at diameteren på skiva er for liten slik at den ikke treffer riflingene på vei ut. På samme måte som kula skal ha minst like stor diameter som mellom riflingene i løpet, bør nok bivoksskiva også ha det...