Lage randtente 12,7 × 44-hylser

Started by Øyvind F., 03. May 2020 kl. 16:39:02

Previous topic - Next topic

Øyvind F.

Etter å ha brukt de samme omformede .348 Winchester-hylsene til Remington-geværet mitt i kaliber 12,7 × 44 i sikkert 20 år, så har jeg byttet dem ut med flunkende nye fra kappede .50 Alaskan. En del av de gamle hylsene har jeg gjort om til randtenning, slik at de kan brukes i Remington-, Lunds- og Landmarksgeværer som har sluttstykker innrettet for slik ammunisjon. Roberson Cartridge Company produserer randtente hylser til 12,7 × 44, men de kan også nokså enkelt lages selv.

Slik gjør jeg det:

1. Jeg lar en brukt tennhette stå i hylsa. Så lodder jeg på en tynn messingplate. Dette gjør at tennhetta ikke faller ut under boringen av det nye tennhullet og holder seg på plass under bruk.

2. Med et 5 mm bor borrer jeg et hull i kanten av patronen innenfra. Jeg holder meg så langt ut mot kanten som mulig.

3. Hullet freses opp med en .22 kaliber kammerbrotsj. Du kan sikkert bruke en annen type forsenkning også, men med en kammerbrotsj så passer 6 mm startpatroner helt perfekt i randen. Startpatronene fungerer som tennhette.

4. Til slutt må det fjernes litt messing fra tennhullet og ut mot randen, slik at tennstiften ikke treffer messing under skuddløsningen.

Merk at med denne metoden så må tennhettene limes fast til hylsa med f.eks. vannglass eller en lynlim. Hvis ikke vil de falle ut.

Bildene viser prosessen:


Messingplate med loddtinn og sentertent hylse.


Hylsa plasseres på loddetinnet oppå plata.


Varme fra en propanbrenner får loddetinnet til å smelte og plata fester seg til hylsebasen.


Et 5 mm bor sørger for et nytt tennhull. Bildet er kun en illustrasjon. Hylsa må selvsagt festes skikkelig før boring!


Kammerbrotsjen sørger for at 6 mm startpatroner kamrer perfekt. Også her må selvsagt hylsa settes fast!


Fra venstre: Sentertent hylse, hylse med påloddet messingplate, hylse med 5 mm hull og hylse med forsekning for startpatronen.


Patronene må plasseres i kammeret slik at tennstiften treffer tennhetta. Her er patronen i kammeret på et 12 mm Lundsgevær Modell 1867.


Hjemmelaget randtenningshylse med merke etter tennstiften i startpatronen.
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

Old Colt

Takk for flott veiledning!

Hvilken tykkelse er det på messingplata du bruker? Jeg har en Kongsberg RF RB som nærmest ber om å få bli med på banen, men tenker at tykkelsen på rim'en blir i meste laget for lukning av låsen?

Ser ut som du slipte den ned noe?

Mvh, Old Colt

Øyvind F.

Pussingen er kun for utseendets skyld, ikke for å redusere diameter. Jeg har laget hylser til 18 lødig Landmark på samme måte, og da brukte jeg kaliber 20 haglehylser som utgangspunkt. Messingplaten er avkapp fra haglehylsene, så det er tynt, ca. 0.25 mm.

De originale hylsene har 2 mm tykk rand, mens .348 Win og .50 Alaskan skal ha 1,8 mm. Mine måler nærmere 1,7 mm, så jeg kunne nok brukt tykkere messing også.

Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

Huntdoc

Hei Øyvind.Er vel ikke akkurat noen nyhet du serverer her.Are skreiv om og beskrev prosessen jeg brukte til å lage randtente 12mm og 18lødige patroner i Svartkrutt.net for flere år siden.Din beskrivelse er eksakt det samme som sto den gang.En god ting kan ikke sies for ofte,men en henvisning til tidligere artikler hadde vel vært på sin plass?hunrtdoc

Øyvind F.

Dette prinsippet har vært kjent i mange år, men rett skal være rett. nevS var ute med et innlegg som omhandlet : https://forum/svartkrutt.net/index.php?topic=4665]omgjøring av 16 kaliber haglehylser til randtente 18 lødige hylser allerede i 2009.

Men jeg regner med at det er : https://forum/svartkrutt.net/index.php?topic=12044]dette innlegget fra 2012 som beskriver omgjøring til 18 lødig Landmark du tenker på? Jeg er klar over innlegget, men fant det ikke igjen i farten i går. Det beklager jeg. Den observante leser vil imidlertid se at dette er et annet kaliber og at fremgangsmåten både er annerledes og litt forenklet. Det må runastav krediteres for.

Det er mange som har laget hylser i 12 mm lenge før meg, men jeg kan ikke huske å ha sett noe om det på forumet før. Jeg kan selvsagt ta feil.
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

Huntdoc

Hei,Det spiller vel egentlig liten rolle hvem som var først.Are beskrev min produksjon av 12mm og 18lødig og prosessen blei behørlig dokumentert og fotografert i svartkrutt.no  ,Det er dog litt surt å lese sitt eget innlegg nærmest setning for setning under ett nytt navn-Du er velkommen til å finne opp kruttet på nytt,og det viktigste er vel at vi får liv i de gamle våpnene igjen,Det er flere som har gjenoppdaget hvordan å lade pinfirepatroner også.Min hobby (foruten samling og skyting)har vært,og er å restaurere og skyte med antikviteter,Jeg unner alle den samme gleden.-Noen polemikk utover dette,er ikke av interesse.Kos deg med patronene og ha ett rikt skytter og samlerliv.huntdoc

Øyvind F.

Når du beskylder meg for plagiat er det jeg som avgjør når polemikken er over. Kom med en lenke til innlegget på herværende nettsted som beskriver produksjon av hylser i 12,7 × 44 av enten deg eller din sønn, der jeg har kopiert deg/dere ordrett. Finner du det ikke, vet du hva du har å gjøre.
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

Nygaard

For en hyggelig tråd dette ble.

Synes guiden er fin uavhengig av hvem som laget den først. Det er jo ikke en umulighet å komme på en slik metode (har selv syslet med .41 rimfire basert på nedkortede .25-35 med en .22 i randen uten å ha lest noen guide), så at flere har tenkt i parallell er vel ikke en helt umulig tanke..?

Spitfire

Huntdoc - at du gidder å skrive sånt. Det er greit å si fra én gang, og når Øyvind F attpåtil beklager er det helt unødvendig med det siste, sure innlegget.
Hilsen fra sidelinjen

Mr. Pitt

Det spiller vel ingen rolle hvem som gjorde ditt og hvem som gjorde datt.
Mest viktig er vel at det finnes metoder for å lage hylser til disse gamle børsene med randtenning.
Leste Øyvinds artikkel med stor interesse.
Siden det finnes flere artikler kan man kanskje samle dem.
Noen ganger er diskusjonene her på forumet helt nede på sandkasse nivå.
Old gunfighters never die, we just go on smellin like black powder.

nevS

Dette hadde jeg helt glemt.
Bruk det for hva det er verdt alle sammen, artig å se at gamle ideer og tanker fortsatt kan brukes
Samler på sisteplasser.
Skytter ikke samler.
Lytt til erfaringer.
Gode råd som det å tru og synsing funker kanskje når du har prøvd rådene fra en med erfaring.

50 bmg

Vil gjerne teste en lang lund jeg har med disse hylsene, kan jeg bruke kulene fra den tanga jeg har kjøpt her Modell LEE-502-425 12mm eller må man ha litt mindre diameter til kammerladeren?

Øyvind F.

Godt spørsmål. I utgangspunktet skal det gå greit, det er mange som skyter denne kula i Lundsgeværer. Men vær oppmerksom på at Lundsgeværene har trangere løp enn Remington-geværene. Det var mange pipesprenginger med Lundsgeværene i den korte tiden de var i bruk av troppene. Årsaken ble tilskrevet blyavsetninger, selv etter at løpene var smerglet. Pass derfor på å fjerne blyavleiringer om disse oppstår.
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.