Rolling Block med messing låskasse

Started by laffa, 06. July 2007 kl. 17:26:16

Previous topic - Next topic

laffa

Kom over en Rolling Block med messing låskasse hos min lokale våpenhandler.
Børsa er i dårlig stand. Kolbehalsen er knekt, og pipa er kaputt av rust,og
det finns ingen merker/stempel på kassa. Er det noen andre som har sett RB kasser av messing?

   laffa


Trond

Stiller meg noe undrende til om dette er en messinglåskasse eller noe som noen har hatt det litt elektrokjemisk gøy med. Det er litt vanskelig å bestemme akkurat hva dette er/har vært, men med Kragsiktet er det sannsynlig at det er en vanslig Kongsberg M1867 med ny bakkolbe - dersom det likevel viser seg å være en jern låskasse. Skrap litt på innsiden og se hvor tykk "messingen" egentlig er.

Trond

perk71

Prøv med en magnet å skjekke låskassen med.
Hagel paa en Thrønder vilde skyde,
men fik hans pande ei i sønder,
nei, der skal Kugle til en Thrønder.

AKS

Det finnes noen av disse, bl.a. et på Vefsen museum i Mosjøen. Såvidt jeg vet var det en smed i Beiarn som laget noen. Ellers hadde Arsenalet, Knut Bakke noen til salgs for lenge lenge siden. Tror de var svenske.
AKS

hoppagåresleivskudd

> Det finnes noen av disse, bl.a. et på Vefsen museum i Mosjøen. Såvidt jeg
> vet var det en smed i Beiarn som laget noen. Ellers hadde Arsenalet, Knut
> Bakke noen til salgs for lenge lenge siden. Tror de var svenske.

Opphavet til noen av disse kan jeg hjelpe litt med, min oldefar støpte en god del av disse av forskjellige kalibre. Det meste av produksjonen ble gjort i Breivik i salten altså skjerstad (beiarn). Har selv ennå 5 stk av disse.
Hvis det er av hans produsjon så vil du med og bruke litt fin stålull på innsiden av låsekassen se at det blir litt rødlig farge på "messingen" og det kommer av blandingen han brukte. Du kan også finne et stempel med "KJ" hvis det ikke er slitt vekk.

Pål

Trond

Dene bærer likevel preg av å være fra Kongsberg - jeg kan ikke huske å ha sett en sivil ikke-Kongsberg med Kragsikte. Det er selvfølgelig mulig at det er stappet en Kongsberg pipe i en Kongsberg look-alike messinglås, men...

Trond

AKS

Interessant å vite hva slags sikter som er på disse. Trond har et poeng når det gjelder kragsiktet. - eller, det var kanskje militære løp å få tak i på den tiden.
AKS

hoppagåresleivskudd

> Interessant å vite hva slags sikter som er på disse. Trond har et poeng når
> det gjelder kragsiktet. - eller, det var kanskje militære løp å få tak i på
> den tiden.
Legger ut et bilde av to andre varianter "uten kragsikte"
link til bilde: http://i18.tinypic.com/678mt8g.jpg



Pål

Edit 24.04.2013 Lastet opp bildet i innlegget også. JJ

AKS

Fine bilder. Virker noe forskjellig fra formen Kongsberg har på sine.
AKS

hoppagåresleivskudd

> Fine bilder. Virker noe forskjellig fra formen Kongsberg har på sine.

Malen til noen kassene var en kongsberg med serie nr 400, ellers så modifiserte han de vel etter eget ønske. men jeg tror nok ikke at han var den eneste som fabrikerte børser av messing her på berget.
Jeg vet at han laget over 300 eksmplarer av rb typen + et utall av munnladere

pål

AKS

Dette er jo historie, verd å ta vare på! Har du noe tidsrom når disse ble laget? Morsomt at han også laget hurtiglader (med sveiv). Andresens våbenforretning i Tromsø bygde om mange remingtoner til selgevær og løp måtte det jo bli til overs, kanskje løpet med kragsiktet stammer derfra??
AKS

Browning08

Hei! Dette var interessant lesing! Kan du si noe mer om denne børsemakeren? Har stor interesse av slik historikk og har faktisk bodd i Skjerstad noen noen år, nærmere bestemt Ljønes. Ta gjerne kontakt på irso-vi@online.no