Østerdølsriflene, noen som her ei?

Started by vegard_dino, 25. February 2011 kl. 17:38:26

Previous topic - Next topic

vegard_dino

Hallo

Jo, jeg er nå fra Østerdalen, å da hadde det vært moro å lære mer om rifletypen som Jo Gjende brukte.

Takk for hjelp

Temauseth

Ligger bilder av mange på digitale museer.
Jeg har da noen få. Har satt meg litt inn i Jo Gjende sine våpen.

Temauseth


runastav

Temauseth, her på forumet er det garantert mange som hadde satt pris på bilder etc av Jo Gjende sine våpen så håper du legger ut ;)
Helsing Runar

Temauseth

Jo Gjende hadde mange børser, men han solgte dem og kvittet seg med dem når han ble lei dem eller ikke var fornøyd. Jo hadde laget seg en riflebenk som han riflet sine egne piper i. Under auksjonen på Burusten, etter Jo døde ble det solgt 5 børser. Ei hagle og 4 rifler. Dengangen var alle Jo sine rifler med flintlås, men ble antagelig gjort om til perkusjon av senere eiere. Alle de børsene var Kassepiper, eller kistepiper som noen også kalte dem. Det skal være ei børse på Skogbruksmuseet, eller Glomdalsmuseet og ei på Jutulheimen museum. Man vet ikke med sikkerhet hvor de andre er. Det finnes ingen bilder av Jo sine børser som jeg vet om. Men Kassepipebørser finnes det mange av. På Maihaugen ligger det mange kassepipebørser, muligens også ei som Jo har hatt. I boka som Sven R Gjems skrev, som heter «I Jo Gjendes rike» finnes det beskrevet mye om Jo sine våpen. Vet ikke om det er tillatt å kopiere bilder fra digitale museene. Jeg fikk ikke lov til å ta bilde av noen på Maihaugen. Om man søker på ordet Kassepipe, så finner man bilder og beskrivelser av disse børsene.

Temauseth

Det ligger noen bilder under børsemaking og kassepipeprosjekt som jeg har lagt ut. Det er ei kassepipe på 102 cm og glattløpet i kaliber 16 mm. Hadde ei pipe som jeg laget skjefte til og monterte perkusjonslås, avtrekkerbøyle og kolbekappe til.

runastav

Takk for det Temauseth! Ja den riflebenken til Jo skulle vert jækla artigt og sett ;)
Helsing Runar