H. Larsen Tennstempelrifle

Started by runastav, 07. September 2022 kl. 15:46:41

Previous topic - Next topic

runastav

Hallo Godtfolk! ENDELIG, en standard H.Larsen tennstempelrifle helt uten gravering og dill dall ;) Ser ut som kal 12,17 men må velt ta et kammeravstøp. Dette kan bli en god skytebørse!
Helsing Runar

willer

Det var en enkel Larsen rifle ja. baksikte har eg ikkje sett før ser ut som den er i grei stand men du skal kansje lage ny hornavslutning?

aho

Hei!


Ser bra ut! 12,17 er jo et bra kaliber, så vil tiden vise!
Blir spennende  :)

krutnarr

Flott rifle. Spennende å se hva du skal gjøre her. Håper du skal lage hovedfjær for det mangler jeg på ei av mine  ;)

runastav

Hallo, og takk for det karer! Willer, ja og diverse andre reperasjoner idag demontering fremre underbeslagskrue måtte bores ut! Tips for og løse skruer når det kan brukes mothold! Eneste merking jeg finner er tallet 7 og venstre side låskasse SAMSON noen som har peiling?
Helsing Runar

willer

Ser det er litt mer arbeid enn eg tenkte ja. God ide med å bruke mothold kunne spart meg ett par ødelagte skruer det  :)   Samson har eg aldri sett på noen rifler desverre.

runastav

#6
Bilde av Samson-merkingen.

Øyvind F.

Skip o'hoi! Samson er nok ganske sikkert et fartøynavn, trolig et fangstfartøy som drev med selfangst. Det forklarer også den enkle utformingen og mangel på gravyre og dill og dall. Noen husker kanskje denne tråden om kammerladningsgeværet som var merket «Cito». Dette geværet har nok hatt samme bruksområde.

Her er et avisutklipp fra 1896 som nevner en selfangstskute ved navn «Samson»:

samson-juli-1896.jpg
 
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

Øyvind F.

Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

proud.norwegian

https://www.vintageguns.co.uk/magazine/the-alex-henry-sealing-rifle

Selriflene... Alexander Henry leverte rifler til selfangst..
Historien er vel lik for de norske skutene.

Ps... jeg har en slik i .450BPE - helgravert.

runastav

Spennende dette , ja rifla er velbrukt men heldigvis har de tatt vare på løpet sikkert pussa med selolje ;)
Men skulle vert artig og visst hvorfor den havnet i sverige for der kjøpte jeg den!
Helsing Runar

runastav

Krumtappen hadde for mye slitasje på opplagringen i ramma, så de har fått nye foringer ;)
Helsing Runar

runastav

Hanen manglet en viktig del som måtte lages springkilen!Dette er en ørliten del som har en tendens til og forsvinne i løse lufta :-\ under demontering/montering.Kammeravstøp viser ca 40mm hylselengde fra krage/sete så er dette 12,17x40?
Helsing Runar

runastav

Hei godtfolk!
Tig sveiser kompisen min ble satt i arbeid straks han kom  hjem fra nordsjøen, og resultatet ble utmerket takk Alf J ;) Kromtappen låser nå uten nevneverding slark!
Helsing Runar

runastav

Hallo! Utdrageren manglet en hengslet del, willer sendte meg meget gode bilder så jeg fikk produsert delen takk willer ;)
Helsing Runar

rolfkt

Flott arbeid og en nydelig børse. Utrolig hva du kan reparere!

mvh
Rolf

runastav

Takk for det Rolf!Manglende hornavsluttning og midtre rørken produsert ;)
Helsing Runar

willer

Bare morro å kunne hjelpe ☺️ ser det er mye mer arbeid enn eg trodde når eg så dei første bildene
Men fint arbeid så blir bra dette

runastav

Hallo, og takk for det willer! Børsa er nå klar for nye eventyr/selfangst etc ;)
Helsing Runar

runastav

Hallo godtfolk!
Børsa fikk smake svartkrutt  idag, jeg kunne nesten føle den var på seljakt igjen ;)
Helsing Runar