Flottans gebrekkelige kammerlader.

Started by Torgeir, 30. November 2020 kl. 16:50:17

Previous topic - Next topic

BjørnL

Hei.

Jeg forsøkte med ".575 Lee improved minie" kuler i min Pedersoli Enfield 1858. På 100 meter gikk disse kulene halvannen meter til side for blinken. Det skal ikke gå an og jeg var fortvilt. Fikk låne en tang og støpte noen ".575 Lyman old style". Disse går snorbeint (når skytteren evner å skyte skikkelig).
Hvis jeg skal sende deg noen kuler trenger jeg en adresse.

BjørnL

Torgeir

Jeg er på forhånd dypt takknemlig hvis du kan sende dette til Torgeir Eikeland, Paradisveien 22C, 4617 Kristiansand. Husk å legge ved kontaktinfo i form av telefonnummer, så kan jeg vippse deg porto og blyavgift. Legg ved kontonummer hvis du ikke har vipps.
Torgeir

BjørnL


Torgeir

Quote from: BjørnL on 20. January 2021 kl. 6:17:31
Hei.

Noen kuler sendt.

BjørnL
Dette er en glede å lese. Rapport fra fronten vil følge når de er fyrt av i retning målet.  ;D
Torgeir

Torgeir

#24
Da har kulene fra Bjørn L ankommet (takk igjen!), og jeg her en kveld kom det jaggu inn ei melding fra Krutnarr ute i Søgne. Han hadde gjort et funn i bua si, nærmere bestemt ei tang fra Accurate Moulds merket «585-470S» og en haug kuler støpt med denne, samt melkekartongmuffinsformer.
Dette er nok den sagnomsuste tanga Eldar skreiv om i sin tråd, og kulene er helt like den som heter «59-470S» i katalogen til Accurate Moulds. )Noen 585-470S finnes ikke der.) Selv om kula heter 470, veier den egentlig 500 grains. Mens jeg var der og bomma kuler og lånte tang, nytta vi høvet til å sammenligne leketøy. Hans svenskproduserte og min belgiskproduserte var temmelig like metallisk, men treverket var ulikt på den måten at den belgiske stokken er mye rettere. Børsa ligger som ei hagle tett oppunder kinnet, og dette kjenner jeg følgene av nå som jeg har brukt mye av helga til å brenne krutt.

For å ta Bjørns kuler først: Den beste samlinga med disse var en seks skudds med 15 cm spredning. Disse kulene likte snille ladninger med Wano best, (55 grains)  og det tror jeg kommer av at de har tynne bånd i bæreflata. Fikk de for hard ladning forsvant de ut et helt annet sted enn skiva.
Felles for alle ladningene i helga var at mellomlegg med polenta bedret presisjonen betydelig.
Med Accurate Moulds-kula fulgte jeg først formaningene fra norgesrekordholderen om å bruke melkekartongkopp rett på 70 grains Wano. Det gikk sånn greit, og det var en del stapping og slåing for å få trødd kule og kartong nedi sotkammeret. ???
Etter hvert fant jeg ut at melkekartongen ikke gjorde noe fra eller til, så jeg endte med å dure kulene rett i polentaen og legge masse hovsalve oppå. Dette siste var et sabla klin jeg hadde fått tips om av samme mann, og det fungerte upåklagelig til å holde slammet mykt. Det meste av samlingene med denne kula lå rundt 13-18 cm, men det var litt mer vertikal spredning enn jeg likte.
Denne forsvant mye da jeg tråkka til med 84 grains Wano 2, for da landa fem skudd innen 10 centimeter. (Antagelig bare tilfeldig, og neste gang går det sikker ikke like bra.) Dette ga rundt 1000 fps på kronografen, og lett hodepine.  ::)
Kuriøst nok var ikke presisjonen like god når jeg ladde til samme fart med sveitserkrutt.
Et forsøk med 70 grains Sveitser 3 sendte 500-grainskula avsted i 1170 fps, med en rystende rekyl i andre enden. Til alt hell var presisjonen elendig med denne ladninga. :o

Torgeir

Torgeir

Og siden det er noe knot å få lagt inn bilder på dette forumet (selv om man har forsøkt å redusere størrelsen på dem), må jeg visst legge inn resten av bildene i egen post.
Torgeir

Torgeir

Og en til. Om de nå laster sidelengs, er ikke det fordi jeg har forsøkt å snurre dem rundt og lagre dem enda en gang riktig vei.
Torgeir

Torgeir

Krutnarr og to av flottans kammerladere.
Torgeir

krutnarr

Hei.
Artig å se at kulene fungerte. Ser egentlig lite forskjell på mine og Bjørn L sine? Kanskje bøssa ikke er så kresen bare den får nok krutt?

(Btw: enig at forumet er blitt vanskelig å bruke. Bilder vil ikke inn og det går ikke å legge bildene i teksten så de kan «illustrere» igjennom «samtalen».)

Torgeir

Quote from: krutnarr on 25. January 2021 kl. 10:52:44
Hei.
Artig å se at kulene fungerte. Ser egentlig lite forskjell på mine og Bjørn L sine? Kanskje bøssa ikke er så kresen bare den får nok krutt?
Vel: Forskjellen var stor i praksis, i alle fall. Bjørns kuler (.602) har synlig mindre bæreflate, med tre ganske smale bånd. Jeg tror disse ble hardt rammet og skrelt vekk vekk da jeg starta med 70 grains wano. Det første skuddet traff skiva, de to neste ikke. Så ble det bedre og bedre jo lenger ned i ladning jeg gikk.
"Dine" kuler (.586) måtte på sin side blåses ut med 80 grains wano for at riflinga skulle få godt nok tak og gi optimal snurr. Da gikk de til gjengjeld som hakka møkk i en trakt.
Lyden fra de to kulene var også ganske ulik. "Plaff" sa den ene og "vlam" sa den andre.
Torgeir

Torgeir

OK. Denne reimbøyleholderen/ haneverneren mangler på underbeslaget på min kammerlader, så nå skal jeg lage den av et stykke jernbaneskinne. Men reimbøyla vet jeg ikke helt åssen jeg skal lage. Tenker på å få fatt på noe stålstang, varme og bøye til. Men jeg synes jo også den ligner på ting jeg har sett ligge og slenge, eller sett på andre geværer. Den smale delen er 15,5 mm brei. Hvis noen har sett, eller har noe sånt til overs hadde det jo vært moro.
Torgeir

runastav

Du vett når 2 stk sørlenninger slår seg i samen så må det bli bra resultat tilslutt ;)Flotte børser! Helsing Runar

Torgeir

Sånn. Da har jeg dengt reimbøylefeste/vernebøyle ut av jernbaneskinne. Smergel, dremel, fil og sandpapir. Denne Laurel Mountain-bruneringa som selges på nettbutikken her blir jo riktig fin, synes jeg.
Nå må jeg bare finne ut hvor jeg får tak i 3 mm tjukk stålstang å lage reimbøyla av. Fremdeles mottagelig for tips.
Torgeir

Krutthorn

Bruk sveisepinner - noen er 3.2 mm
Mvh
Krutthorn

Torgeir

Torgeir

krutnarr


Torgeir

Endelig kom kuletanga fra Accurate Molds. Dagens tur på banen ble en opptur. Nå gjelder det bare å justere treffpunkt liiittegrann.

Torgeir