Belgisk Colt Navy i kaliber .40?

Started by airfix, 17. October 2016 kl. 17:41:33

Previous topic - Next topic

airfix

Hej.
Har nyss köpt en belgisk colt copy en s.k brevete. Revolvern har patina ganska sliten. Pipadressen säger; cap system manufactur C.Clemente.
Jag trodde den var cal 36. MEN trummans kamrar mäter 0,40 och pipan är 0,385 - 0,390. Pipan är i gott skick. Detta tycker jag är ett mysterium!!!! Någon som har info????
Tommy

Roy-Terje Kjoberg

Mer samler enn skytter.

Old Colt

Hm... det var i overkant av hva som er vanlig. Disse ligger normalt på .375 - .380 i pipa, men kamrene har jeg sett overdimensjonert med .010 til .015 over der igjen.

Ingen kaliber-merkinger, altså??

Mvh Øld Colt

jrr50

Jeg har vert borti noen av disse belgiske "colt navyene " med cal merking  : 35 cal som da altså er et cal  mindre enn de amerikanske i 36 cal
. Men denne virker jo og være andre veien at den kansje er et hakk over ,.
Men det var jo litt rart .

Men det er vel bare og bruke større rundkuler ,kjøpe en tang som støper noe større kuler hvis du har tenkt og bruke den. :skudd:
Med beste hilsen JRR50.

Besøk gjerne  min hjemmeside:   www.jrr-50.com

(NB,ny hjemmeside under laging,så det er nesten bare side oppsettet nå ,men bilder og slikt er underveis)

reldor

Alt ligger jo i overskriften;
Belgisk Colt "kopi" , hva kan man forvente!!:knegge:

R
Religion er menneskets seier over fornuften.

jrr50

#5
Jeg hadde selv en italiensk eller spansk colt navy kopi (san marco) som var så hakkete i riflingen ,( dog heldigvis ganske dyp rifling)
Og kamrene var også svært ujevne inni , så den ble polert/slipt inni løpet med polerings pasta så vel og lenge at den var målbart økt i dimensjon ,382"nede i riflingen  og ble ganske grunn rifling også etterpå .men fikk det meste av tverrgående hakk bort.
( det var så ille du kunne kjenne det i pussestokken når du dro igjennom løpet ,den gikk hakkvis igjennom :-) )

Og kamrene i tønna ble honet med en cal38 hone stein fra brownells montert på en drill ,og kamrene ble rimelig slett og greie etterpå , men den hadde da fått kamre som var ,388"
Jeg brukte den og skjøt litt med den ,jeg kjøpte meg ei Lee rund kuletang i ,390" som støpte kuler som ble helt akkurat for den .

Det er jo mulig det er noe slikt som er årsaken her også,

Så lenge det er en perk revolver er jo ikke så farlig hvor stor diameteren er bare tønna er litt større enn diameteren oppe på riflebommene slik at riflingen griper i kula.på vei ut  .
Og kulene er såpass store de tetter godt og ordentlig mellom kulene og kammerveggene så ikke det blir anledning for gnister og komme forbi og komme til kruttladningen ,og dermed forårsake serietenning ,
 (tro meg det er ikke festelig ,jeg  har opplevd dette tre ganger , to ganger med den jeg  nevner over her ,da før kamrene ble honet,
- og  en gang med en orginal us colt  -( 4 kamre samtidig ) colt pocket 31 som også var veldig ujevn og hadde groper  ( da av rust og alder ) i kammer veggene. )

Men tror det var for lange nipler som gjorde det gikk av så mange kamre sammtidig ,at hettene gikk av når de slo bak i ramma ,som faktisk kan skje  om de er veldig slitt bak i ramma
,der er en uthevet ring i godset bak i ramma rundt hullet for tannkransen på tønna som er "timingen/frembringeren"
som er det fremste punktet som tønna skal støte mot når den presses bakover av rekylen når man trekker av  .og den skal stemme overens og treffe bak på tønna litt innenfor der niplene står , og er det veldig dype merker eller slitasje her og nipplene er nye og ørlite for lange kan  hettene bli det bakerste punkt ( hadde målt uten hetter, men når de kom på forandret dette seg) :kikkeblunke: rekylen  sette av hettene som da skjedde hos meg.

Til orientering holdt revolveren  som var en orginal colt 1849 pocket , og tålte dette uten og ta noe skade av det
 ( heldigvis at det var en så små caliberet som 31" og kunne faktisk brukes igjen etterpå ,etter da nipler var slipt ned og den var grundig sett over og dette var utbedret)
Så vêr varsom se godt over ,den ,mål alle klaringer , og sjekk alle deler for ,evt slitasje /feil
for de er ofte ikke av samme kvalitet som de amerikanske og London kopiene var , disse belgiske og spanske ( vet også at det ble laget noen tyrkiske kopier ,seint 1800-tidlig 1900) så det er varierende kvalitet på disse  kopiene og ,iallefall en del er av lav kvalitet  og er nok utsatt for mer slitasje slike steder.
 , min 1849 pocket var orginal men var temmelig nedslitt så dette skjedde likevel , og skal ikke påstå at bare det var derfor den tålte det , men ville ikke prøvd det samme opp igjen med en belgisk/spansk/tyrkisk  kopi iallefall.:lookaround:
Med beste hilsen JRR50.

Besøk gjerne  min hjemmeside:   www.jrr-50.com

(NB,ny hjemmeside under laging,så det er nesten bare side oppsettet nå ,men bilder og slikt er underveis)