Riflestokk og voks

Started by TMB, 08. June 2021 kl. 21:17:49

Previous topic - Next topic

TMB

Har så vidt pussa litt på en gammel rollingblock riflestokk med nedkortet fortre.
Har lagt noen lag med olje og diverse remedier nå, men føler jeg ønsker litt mer glans i a. Og vil ikke under noen omstendigheter ha klarlakk på skik ei børse. Noen tips til rett type hard voks som kan brukes? Som lar seg få tak i her på berget...



Torgeir

#2
Jau.
Når jeg fikser en børsestokk gjør jeg som jeg engang lærte på skole: Puss ned. Ha på vann. Puss ned busten som reiser seg med 180-sandpapir. Gjenta. Fukt 180-sandpapir med kokt linolje og puss inn med sirkulære små bevegelser. La tørke i seks timer. Tørk av. Fukt 240-sandpapir med linolje og gjenta slik at merkene etter 180-papiret blir borte. La tørke i seks timer og tørk av. Fukt 320-sandpapir med linolje og gjenta prosessen. Gå til 400-papir. Kjør flere omganger (3-4) med 400 i den hensikt å tette porene i treet med blandinga av linolje og pussestøv. Når du ikke gidder det mer (hvis du vil ha high grade gloss finish holder du på til det ikke er synlige porer igjen) går du over til å gnu inn linolje med håndbaken og gnure det varmt. La tørke og tørk av/poler sirkulært med tørkepapir. Hvis du orker å holde på med dette lenge nok (et par innsausinger i døgnet i fem-seks dager) vil du til slutt ha så blank finish du vil. Dette er ofte litt for "pent" for denne typen børser, så jeg pleier å stoppe før den tid.
Du kan altså få blank finish bare med linolje. Trenger ikke noe spesielt remedium.
Torgeir

TMB

Ja, har brukt mye kokt linolje på diverse epletre. og det er som å fukte en svamp som aldri helt tørker...

Endeveden på framtreet suger som en svamp, så er litt redd den vil dra til seg mer enn resten, og dertil få en fargeforskjell fra resten.
Så for å avslutte før jeg får fargeforskjeller så tenkte jeg at voks, slik amerikanerene gjerne bruker hadde vært løsningen.
Dette er jo ikke ei børse som blir med på så mye skauturer i allslags vær, men ei antikk børse til hygge på den lokale banen.

Mr Hanssen

Liberon Black Bison Antikkvoks. Du får Google å lese. Denne kan poleres omtrent speilblank eller matt allt etter hva du vil ha.