9,3x57R .360 hylser alternativer?

Started by TMB, 13. August 2021 kl. 11:12:59

Previous topic - Next topic

TMB

Tiden er kommet for å lufte den gode gamle fågelstutsaren i skapet.
Jeg har kun hylser med store berdan hetter, men fra tidligere prosjekter har en ett knippe 38-55 hylser som ser ut til å passe nesten perfekt, foruten at de er 5mm for korte og at rimmen må slipes pent ned en tier. Vet at det er to lengder 38-55 hylser der ute, men jeg mins jeg fikk tak i de lengste sist. (formet .32-40 av de)
30.30 er jo alt for korte å bruke til noe så langt. Er det mulig å oppdrive tomhylser i 9,3x72R?


Kuletang for prosjektet har jeg ikke ennå. Så finnes jo en mulighet for å gå for noen lange kuler og heller la smørerillene være eksponert.
Hvor mye friflukt vil være mulig å tollere i ei svartkruttbørse?

Forslag mottas med takk.


Rustrøyk

9.3x72R kjøpte jeg for ikke lenge siden på "hjemmeladning.no"  RWS hylser med vanlig boxer lomme.

Cap'n Redneck

"The Handbook of Cartridge Conversions" oppgir også .38-55 som et alternativ til 9,3 x 57R.
Om ikke Brownells Norge og Hjemmelading.no har aktuelle hylser på lager er vel eneste alternativ å legge ut en "ønskes kjøpt"-annonse her inne og evt. på FINN.no.

Selv vurderer jeg å bruke 170 grains .357" blykuler for .38 Spesial / .357 Mag. i et Torpare-prosjekt.
Evt. sette kulene på ambolten og gi dem et slag på nesen med hammeren for å stuke dem ut til .360-ish...

Jeg tror ikke den overdrevne friflukten nødvendigvis trenger å gi elendig presisjon....det vil komme an på hvor harde kuler du bruker.
Igjen; dette varierer fra våpen til våpen: ofte er det bare "prøver & forsøk" som kan gi fasit.  Lykke til!
Sålenge det er bly i lufta, er det fortsatt håp......

Rustrøyk

Slo opp i "the handloader's manual of cartrige conversions".
Der nevnes 45-70 gov't, som utgangspunktet:
"Make from .45-70 Gov't. Form die set required. Anneal case and form in form set (2dies) Trim to lenght. F/L size."


SB

Har brukt 9,3x72 hylser som jeg trimmer ned i mange år. Fungere utmerket og du slipper å forme de.
"a rifle without hammers, is like a Spaniel without ears" Edward VII

volcanic