Krag Peterson testskyting

Started by runastav, 15. December 2016 kl. 11:56:02

Previous topic - Next topic

Huntdoc

Gratulerer.Fantastisk.For en sans for funksjon og faglighet.Som gammel lege veit jeg av erfaring at det er en spesiell følelse å få liv i noe som egentlig er dødt.Har fått det til noen ganger,og lever lenge på det.Problemet mitt er at dersom det ikke går som ønsket,kan jeg ikke kaste delene og starte på nytt.Men det ER en veldig god følelse som jeg unner deg av hjertet.Jeg skulle ha byttet ett kne.Du kunne ikke tenke deg den jobben? Huntdoc

runastav

Ingen problem Huntdoc, møt opp i verkstaden så fixer jeg kne ditt hehe;-)
Helsing Runar

Bjarte E.

#22
Hei igjen

Topp :-) Takk for svar.
Har lånt tegningene dine. Helt supert. Takk til deg og svovelstein.
Et spennende prosjekt dette.Tar sikte på å ha den klar til sesong 2018
Bilder kommer
Gøy med det som smeller
Bjarte E.

Spitfire

Hmmm, dette var inspirerende. Får hente fra geværet fra kjellerboden . . .


Geværet er preget av tidens tann. Det har hatt en del overflaterust, men løpet er ganske bra og mekanismen er i orden. Svenskprodusert, originalt og nummerlikt (bortsett fra bajonetten).






"Sjønnheten ligger i detaljene" sies det.

En ekstra takk til Runar for mange inspirerende tråder og innlegg :-)

runastav

Hei Spitfire
Den var jo flott den KP rifla, er reima nyprodusert eksakt kopi av original?
Helsing Runar

Spitfire

Hei Runar,
Ja det er den. Bajonettbalgen også. Si fra om du ønsker en slik reim så spør vi produsenten :-)

runastav

Hallo Godtfolk!Takk for det Spitfire, og reima er flott framleis den ;) Så var det påann igjen er det ikke det Eggum synger? Skal lage 2 bånds helstokk av den siviliserte, ny skjøteteknikk sjå bilder og takk for tipset joakim!
Helsing Runar

jæger justnæs

Best når det smeller!

runastav

Takk for det JJ! Litt mere tre og blikksløyd ;)
Helsing Runar

runastav

Hei folkens! Bakre båndfjær påplass, fremre båndfjær må lages fra bunn av ;)
Helsing Runar

Spitfire

Noen ganger må man ta et skritt tilbake i tid. Eller tilbake i tråden :)
Tidlig i tråden er det jo bilder av tre forskjellige ombygginger av Krag-Petersson til sentertenning. To av mine K-P'er er ombygd slik, her er bilder av det ene. Svenskprodusert, serienummer 604.

Spitfire

Og her er bilder av det andre som er bygd om til sentertenning. Svenskprodusert, serienummer 19.

krutnarr

Hei.
Gøy med nye skjøteteknikker runastav. Er denne bedre/enklere en "fishmout"?
Du får ivertfall til alt som vanlig og skaper gull av sølv  ;D

runastav

Takk Spitfire og krutnarr!  Båndfjærer påplass
Helsing Runar

runastav

Hallo! Ja krutnarr denne skjøteteknikken er enklere og ha med og gjøre og blir usynlig bak løpsbåndet ;)
Magrør av stål, det var det jeg hadde og legg merke til fjærskjøten slik ble det utført av gamlingene!Den er nå klar for finish av tre og metall!
Helsing Runar

runastav

Hallo Godtfolk! Jeg bruker Acraglas Gel til og lime inn for og bakskjefte er jo dårlig tilpasset her pga børsa er bygd opp av deler fra ca 3stk delebørser.
Helsing Runar

runastav

Hei godtfolk! Jeg er godt fornøgd med resultatet, lett og hendig KP karabin for skyting ;)
Helsing Runar