The Triple Crown

Started by MrOneTwo, 01. March 2020 kl. 5:14:02

Previous topic - Next topic

MrOneTwo



Så har man da altså en hel uke med long range foran seg. Den eneste bekymringen jeg har nå er om Lufthansa konfiskerer kulene mine. Reiser uten rifle. Får låne av en på det Amerikanske laget. Derfor er kulene i koffertene mine. Måtte en ekstra bagasje til for å de mest seg. 15 kg kuler... Kuler blir visst kategorisert som ammunisjon. I mine øyne er det ganske arrogant

Bilder og opplevelser blir delt. Håpet er at vi kan bli fler som etterhvert kan delta på The Triple Crown. Intense 8 dager, men sikkert lærerikt. For min del blir det en treningsleir.

Frankfurt, Las Vegas....RV videre til Ben Avery i morgen.



Hei og hå...
Jeg ble født på kvelden, men ikke i går kveld...

Øyvind F.

Spennende, hold oss oppdatert!
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

MrOneTwo





Første etappe tilbakelagt. Klok av skade var jeg helt klar på at jeg ikke skulle ha hotell på "stripa" ettersom jeg bare skal kræsje i Vegas en natt før jeg reiser videre... Og så havner jeg på Caecars Palace!!! At det går an å være så dum. Må søke mental hjelp.... 70 kg bagasje og 18 km med hotell. Leksa er lært. Neste gang skal det bookes fly direkte til Phoenix eller hotell godt utenfor fella. Stripa er slitsom...

I morgen tidlig bookes det shuttle som henter meg på hotellet. Den tar meg til stedet jeg har leid bobil. Det er et godt alternativ når man reiser alene. Leiebil og boende i samme enhet. 10 dager koster ca 6000 kr. Vi får se da den leveres, det kommer sikkert noe i tillegg. Bobilen er ikke så liten heller. Ca 10m. Det er ingen prisforskjell på stor eller liten. Det er først da man skal ha slide outs og slikt at det koster.

Raymond Hanson, Dave Gullo og jeg bor side om side på Ben Avery Shooting Facility. Lee Shaver bor på hotell. Det er ikke så mange fra andre land som er med. Så langt vet jeg bare om Cees fra Nederland og et par Kiwier. Jeg regner likevel med at jeg får grei beskjed om hva jeg gjør galt. Raymond har signet seg opp som makker under hele uka. Ikke helt sikker på om vi får ha makkere under US Nationals konkurransen, men i AZ Wins konkurransene spotter vi for hverandre. Det blir verst for han, og best for meg. Soleklart. Dave har med krutt og hetter til meg. Jeg har med Gammel Oppland til han.

Kulene mine ble forresten ikke konfiskert. Eller det vil si, jeg har ikke sjekket, men bagasjen er fortsatt like tung. Så det har nok gått greit.

Tar noen bilder fra bilturen nedover i morgen og poster her. Den tar antageligvis 5 timer eller noe slikt. Jeg stresser ikke. Må innom en del butikker på veien også.... Mat og slikt. Kanskje et par øl også...

Hei og hå
Jeg ble født på kvelden, men ikke i går kveld...

jæger justnæs

Steike for en tur, lykke til og takk for fine historier :ok:
Best når det smeller!

runastav

Ja her kan vi bare misunne Junaiten fareren interessant og følge med:-) Sist jeg var i Junaiten var i 1977 men det er jo en helt annen historie! Helsing Runar

krutnarr

Ja jøss. Dette var da en heidundrane skyttertur.
Lykke til MrOneTwo. Gøy å følge :hagle:

MrOneTwo

Glemte å informere i går.... det er fortsatt is på Grønland

Jeg ble født på kvelden, men ikke i går kveld...

MrOneTwo

Jeg var ikke ved Ben Avery før kl 2030 i går kveld, og da var det rett i middag med Ray og kona. Og en aldri så liten toddy.

I dag har det blitt litt nødvendig handling. Mat og sånn. Gullo kom innom med krutt, hetter og SPG.. Så nå har kvelden gått med til å fette kuler og fylle alle rør med krutt. Akkurat det med krutt går fort. Bruker bare et vanlig rcbs kruttmål og fyller røra. Veier første rør for å få riktig mengde. Deretter null kontrolleres det ikke. Volumet er likt. For første gang skal jeg prøve Sveitser med korningen 2FG i Gibbs, det er vel det vi kaller Sveitser 3.... 91 grs. Kunne like gjerne vært 90 eller 92.

I morgen starter første dag med 800, 900 og 1000 yards. Oppmøte på bana kl 0700. Været har vært fint. Kaldt morgen og kveld. Max i dag var 22 grader. Mot helgen skal det stige jevnt opp til ca 30 grader. Om natta er det nok nede i 10 grader. Vind er det nok av. Men ikke helgalt heller. Det er dager her da man kan oppleve 60 mph og verre. Det får jeg tro vi slipper denne gangen. Men 30 mph må man nok regne med en dag eller to. Vinden er veldig skiftende i retning her. Det er ingen juksevind, og det er bra. Blåser det så blåser det her.

Ray og jeg møtte et par kjente fjes på banen. John og Lorri fra New Zealand. Det er gutter som skyter 40 kaliber på 1000 yards. Kulene deres er lange som piler og harde som flint. PaperPatch.... De fleste skyter forresten paper patch. Mens jeg kan skryte på meg å skyte med de tyngste... 580 grs. Noe som kjennes og bør rettes opp i. Det blir nok 530 grs paper patch heretter.

Jeg ble født på kvelden, men ikke i går kveld...

MrOneTwo



Første dag på banen er over. Fra soloppgang til solnedgang. La oss ikke snakke for mye om resultater...kremt.. for trange kuler til fremmed rifle. Knekt ladestokk, framsikte falt av, pusselapper som ikke tålte en shit. Ferdig med papirlappene de fleste av oss bruker. Bomull er tingen... Varmt er det også. Men moro lell. Blinken det er bilde at brukes hele dagen. På alle avstander. 8, 9 og 1000 yards. Så den blir mindre og mindre. 6 moa fra ene til andre side. 5 er bom. Den teller bare 6 til innertier. På alle avstandene skiftet vinden retning 8 ganger... For en uten nok erfaring og rutine merkes det.... Vi talas.
Jeg ble født på kvelden, men ikke i går kveld...

MrOneTwo

kjære vene.. Må innrømme at dette er særs vanskelig. På en eller annen måte så klarte jeg å være sånn ganske greit med på sidevind i dag. Men variasjon av vind gjorde det vanskelig å holde seg på skiva opp og ned. Sideveis gikk det med fra 0 -14 moa...men motvind/medvins var vanskelig å se... det vanket bom til tider. 800 yds gikk relativt greit, ikke sett resultatet ennå, jeg burde hatt kontroll på det selv. Men brukte altfor lang tid på å komme på papir at jeg  måtte bare konsentrere meg om å få alle skudd ut. 900 var også sånn passelig. På 1000 yds så startet det fint.... med en 10er. Så snudde vinden, og to bom før jeg fant igjen 7 ern. Det er litt vanskelig å forklare hvordan det er å skyte under slike forhold. Men om du går ut en dag med en ball du har laget av papir, hvor du skal treffe en kurv 10m bort.... og så har du vind som hele tiden snur og som er såpass kraftig at den løfter kurven.. prøv å treff kurven hver gang... Til og med Dave Gullo slet i dag med bom og greier. Ray Hanson derimot har klart seg så langt uten en eneste bom. Det er helt utrolig. Han klarer på sin egen måte å....føle... vinden. Han sier at han kun ser på mirage fra skudd til skudd, men det er mer enn det... Man må bare helt absolutt vite hvor rifla går da det er null vind. Hvis ikke er du helt lost da vinden snur og du har gått glipp av hva som skjedde med forrige skudd. Å skyte long range er faktisk så langt fra det vi vanligvis driver med i Norge som det er mulig å komme.

I dag byttet vi både bak og framsikte på rifla mi. Jeg har så langt skutt med Baldwin fram og baksikte. De er veldig bra. Men de er Raymonds... Og han trenger de tilbake i morgen da han skal skyte med en ny Wesson rifle han har fått bygd. Så Steven Baldwin selv har lånt meg sikter.... Er det noen som trenger sikter så si fra. Jeg kan ta med direkte herfra....!!! De er slik vi er vandt til fra kikkertsikter. Skrur du til høyre så beveger sikte seg til høyre, ikke motsatt som alle andre.

I morgen starter det Amerikanske mesterskapet. 3, 5, 6 9 og 1000 yds. Med nye sikter og alt har jeg en halvtime på å finne skiva. Det kan bli interessant. Byttet bort alt av kuler ettersom de ikke passet løpet på denne Gibbsen. Skyter paper patch nå..og jammen er det deilig å slippe fett og shit. jeg har også kastet vekk håndstøtten som man får bruke på long range. Rekylopptatket mitt passer ikke med støtte. Så jeg skyter kun med reim. Det gikk bedre enn med støtte.

I den konkurransen vi så langt har holdt på med er det en klasse som heter Vintage sniper rifle... Dvs eldre røksvak skarpskytterrifle... Som for eksempel En Mauser fra 2. verdenskrig med kikkert.. eller en krag med kikkert... eller en Lee Enfield.... Vel, de skjøt ikke noe bedre enn de med munnlader og diopter. Selv om vindavdrifte er en tredjedel. Jeg har blitt fortalt at vi med svartkrutt hastighet og tunge kuler har mindre vindavdrift. Slik er det ikke. Den avdriften vi har på 300 yds, har de på 1000 yds.

Nå er det på tide at flere får øynene vekk fra 50 og 100m.... Det er rett og slett for pysete å skyte på blink rett foran løpet på rifla.
Jeg ble født på kvelden, men ikke i går kveld...

MrOneTwo





Skjøt 1000 yds lag I dag. Tilfeldig valgte personer på hvert lag. Munnladere og patronrifler om hverandre. Det var nok litt heldig å havne på lag med Lorie Kerr fra New Zealand og et par relativt gode patron karer. Jeg gjorde det ikke spesielt bra.  Men uansett, vi vant.

 Det gjenstår 3 dager med totalt 6 relays på 1000 yds. Tror neppe det blir noen premie der gitt.

Det var en klapperslange utafor trailern min i morges. Slikt forkorter livet ganske betraktelig. Måtte nesten kjøre bort på Wallmart etter nytt undertøy.
Jeg ble født på kvelden, men ikke i går kveld...

MrOneTwo





Første dag i 1000 yds matchen gikk av stabelen i dag. For min del ikke så veldig bra, men jeg lærer. Det første jeg fikk høre da jeg kom hit var å ikke se på vind-flaggene. De lyver. Mirage er det du må se på. Skikkelig lettvint da man ikke er så veldig flink til å lese mirage. Men jeg lærer sakte men sikkert ett og annet. Sidevinden endrer seg nesten skummelt raskt her, men enda verre er det med mot og medvind. Så og si alle bom jeg har hatt kommer fra feil elevasjon på siktet. Til og med hardingene Dave Gullo og Raymond Hanson sliter med det. Tar med meg en bitteliten seier ettersom jeg klarte å slå Raymond på en av tre 1000 yds skytinger i dag. Jeg har i tillegg hatt noen ekstreme variasjoner i høyde fra tid til annen. Det fant vi ut av i dag da jeg plutselig hadde to hull å se gjennom i baksiktet. Den "flippern" man velger størrelse på hullet i baksiktet med hadde løsnet. Så den fløy opp og ned i rekylen. Det har foregått i dagesvis. Steve Baldwin byttet den ut ettersom det er hans sikte. Veldig gode sikter, og med "korrekt" skruing. Ikke links gjenger. Skrur du skruen ut går det til høyre, eller opp. Si fra den som vil ha.

Vi har egentlig igjen å skyte 6x1000 yds. Men det er spådd regn, så det er fare for avlysning av en eller to dager. Det ville være synd da man først har dratt så langt for dette her.

Akkurat nå må jeg si at jeg savner resten av det norske long range laget. Disse Amerikanerne er ikke de sprekeste om kvelden. De legger seg klokka 20:00 og deromkring.

Om morran har jeg begynt å ta et langt hopp vekk fra bobilen da jeg går ut. En forbannet klapperslange skremte livshiten ut av meg i går. Mulig jeg nevnte det tidligere. Veldig dårlig stelt med toleranse ovenfor slanger her i gården. Like dårlig med de som jeg er med hagle...og forsåvidt rifle også føles det ut som akkurat nå.

Nederlenderen har ytret ønske om å gå sammen med det norske laget neste år. Håper vi stiller flere da sånn at vi kan holde sporten i hevd.

Hei og hå...
Jeg ble født på kvelden, men ikke i går kveld...

jæger justnæs

Gratulerer med gull, heder og ære.
Ser ut som en fin tur :-)
Best når det smeller!

MrOneTwo

Fin tur, og masse trivelige folk. Dog litt slitsomt med så mye skyting hver dag faktisk. Vi er på plass 0715 og stort sett ikke ferdige før ved 16 17 tida.

AZ Wins Worldshoot 1000 yds som er tre dager med tre skytinger på 1000 yds hver dag kan bli litt amputert da det er spådd regn den siste dagen. Som forøvrig er i morgen. På de 6 "relais" som vi har hatt har jeg ikke klart å gjøre det sånn veldig bra. Midt på treet. Men jeg fikk high score på den første skytinga i dag. 80 av 100 med 2 X. Det skytes ikke på den V Bull skiva vi er vandt til. Men en mindre som teller til ti. Bortsett fra en liten detalj. Det er ingen 5`r eller lavere. 6 er laveste score på skiva.

80 uten bom er det jeg er mest fornøyd med på hele turen. På de andre har jeg hatt to til tre bom stort sett hver gang. Dessuten så var jeg på nippet til å gi opp på første skytinga i dag. Måtte bruke 13 skudd for å komme på skiva. Og da tida går blir man litt anstrengt. En helvetes motvind som jeg ikke helt klarte å begripe meg på. Glad jeg ga det en sjanse til før jeg satte vekk rifla.

Trøsten er at Dave Gullo også sliter, og han skyter med sin kjære Sharps Borchart.

Håper flere vil gi hverfall 300m en sjanse i Norge. Det hadde vært gøy å ha et knippe med deltagere.

Lee Shaver kunne ikke komme hit ettersom han hadde altfor mye jobb å gjøre. Det er litt synd. For da hadde jeg kanskje fått en sniktitt på rifla han bygger til meg. En Ferriss long range munnlader. De er like fine som Salma Hayek.

Hei og hå fra Junaiten.....
Jeg ble født på kvelden, men ikke i går kveld...

krutnarr

Gratulerer masse med god Norsk deltagelse og praktfull skyting. Denne turen er virkelig en inspirasjon til en langholdsvurdering. Håper at det byr seg en mulighet på så lange hold en dag. Kos deg......