Muskett av ukjent opprinnelse

Started by Svartkrudt, 15. March 2019 kl. 9:41:45

Previous topic - Next topic

Svartkrudt

Hei folkens! Kjøpt denne her til en ganske rimelig penge å lurte på om noen vet hva dette er? Den er 155cm å for meg ser den i hvert fall Europeisk ut, kanskje også militær å kanskje tidelig 1700 eller seint 1600?



















Takker for all hjelp!

munnlader

#1
Spennede muskett :-) Med skikkelige bilder, så skal det gå og finne ut av det, men mobil telefon bildene er for dårlige:-|

Svartkrudt

Ja syntes også det! :) Ja ikke mine bilder men får deni posten snart, da skal jeg få tatt noen bilder men ble litt utålmodig her hehe

Svartkrudt

Da var den i hus, skrudde den fra hverandre for å se etter stemplinger noen som vet hva dette er?




















Mr. Pitt

Tror dette er en tidlig britisk musket.
Stemplet på pipa er nok våpenskjoldet til en lord eller hertug, ligner veldig på senteret til Star of Garter.
Lorder og hertuger hadde private hærer den gangen, akkurat som i Norge.
Brukt litt tid på nettet men ikke funnet det pr i dag.

Old gunfighters never die, we just go on smellin like black powder.

Svartkrudt

Takk for info Mr. Pitt, dette var spennende informasjon! Vet du om disse kalles noe spesielt? Er det da regnet som et sivilt eller militært gevær? Hadde vært gøy å sett hvordan musketten skulle ha sett ut i sin originale stand

Mr. Pitt

Har vært litt i tenkeoksen, stemplet kan faktisk være et regiment våpen.
Old gunfighters never die, we just go on smellin like black powder.

Svartkrudt

Spennede! Har du sett noen eksempler på intakte eksemplarer av disse muskettene?

Mr. Pitt

Søk på William III musket så finner du noen som ligner.
Old gunfighters never die, we just go on smellin like black powder.

Svartkrudt

Takker igjen!

Har du noen formening om hvor mye som er originalt? Var vel gjerne lite baksikter i denne tiden å de brukte vel plugg bajonett å ikke døllebajonett så ingen utvendige fester
Forsiktet er ikke der men kan d være den har sin originale original løpslengde? Festeskruene til låsen ser gamle i hvert fall gamle ut, ladestokken har kanskje noen en formening om?