L H Hagen & co Christiania brekkvåpen

Started by magne fjøsne, 30. June 2019 kl. 20:11:29

Previous topic - Next topic

magne fjøsne

Hva sier herskapet om denne? Trenger litt hjelp til denne. Produsert hvor? Kaliber? Andre opplysninger.

Mvh.
Magne

















magne fjøsne

Her er noen bedre bilder av merkingene. Regner med at denne er Belgisk (G.MARIETTE). Hva betyrda BW? Og tegnet ML (med krone over?) hva kan det bety.








Vidar

Det å bestemme kaliber og patron for gamle jaktgeværer er slett ikke lett. Her er et forslag til patron basert på avstøpningen.Hylsemålene stemmer bra til kammeret, men løpsdiameteren får jeg ikke til å stemme.

magne fjøsne

Takk Vidar.
Jeg skal ta nye mål i av pipa i helga. Slår gjennom en blykule så får vi se hva det blir.

Magne

Vidar

Angående merking og produsent, så blir det en del spekulasjon. Basert på navnet Mariette, så er det nok en belgisk tilknytning, men merkelig nok mangler jo de vanlige belgiske trykkskytingsstemplene.Merkingen ML med krone likner mye på merket som betyr Manufacture Liegeoise (se vedlagte stempler i boka Official Guide to Gunmarks, av Robert H.Balderson). Mariette var et kjent navn blant belgiske fabrikanter, og det var en rekke personer med dette etternavnet (se internettsiden "Belgian Guns"). Normalt skulle vel alle skytevåpen produsert i Belgia ha trykkskyting og kvalitetsstempler. Min teori er at Mariette har levert uferdige deler til Hagen, for eksempel piper og mekanismedeler, som er deretter satt sammen hos Hagen. Uferdige deler for eksport trengte kanskje ikke å gå gjennom den vanlige kontrollen, og ML med krone angir bare delenes opphavssted.

magne fjøsne

> Det å bestemme kaliber og patron for gamle jaktgeværer er slett ikke lett. Her er et forslag til patron basert på avstøpningen.Hylsemålene stemmer bra til kammeret, men løpsdiameteren får jeg ikke til å stemme.

Da har jeg slått bly gjennom pipa for nye nøyaktige mål. Nesten identisk med kammeravstøpningen. Se bilde.
Noen som har forslag på kaliber?
Rifle og pipe er forøvrig i god stand.



Magne


magne fjøsne

Hva med 10 x 50 R Sauer? Finner ikke de målene på denne noen plass. Er det noen som vet?

Vidar

Her er målene på 10x50R Sauer & Sohn, forøvrig en ganske sjelden hylsetype. Som du ser er denne i største laget for ditt kammer, særlig ved hylsemunningen. Du har målt riflingsdiamteren, men hva er avstanden mellom bommene?

magne fjøsne