Svensk flintlås 1815

Started by magne fjøsne, 06. September 2019 kl. 20:43:52

Previous topic - Next topic

magne fjøsne

God kveld.
Er dette en M1815 med 1747 lås?


Harald

#1
Fin børse! Ligner nok så mye på svensk Gevär m/1791, mener jeg. Rundt løp, stor avtrekkerbøyle, messingkorn festet til det spesielle nesebåndet, to store skruer i kolbekappa, den er tvert avskåret oppå kolben, langt utfilt gropsikte på svanseskrubladet. Ladestokken stemmer kanskje ikke, skal være sylindrisk med 25 mm langt hode i hver ende til m/1791. M/1811, m/1815, og senere omgjøringsmodeller av disse, har utholking til kinnet på venstre side av kolben, og også flatt og vinklet sideblikk som på børsa di.  Låset skal jeg ikke ta stilling til, men ligner en del på m/1747 ... Josef Alm skriver at låset til m/1791 er "fullkomligt plant" og "saknar studel". M/1791 har kaliber 20 mm. Total lengde på 148,5 cm, pipa 107,7 cm.

magne fjøsne

Takker for opplysninger.

Pipen måler 20.95 mm.
Måler lengde på pipe og totallengde i morgen.
Legger ved noen flere bilder av merkinger og er selvfølgelig glad for alle tilbakemeldinger.
Er det noen som kan anslå en ca. verdi på et slikt våpen?




Harald

Bilder fra Josef Alm (1934): Eldhandvapen.


magne fjøsne

> Bilder fra Josef Alm (1934): Eldhandvapen.
>
>

Bilder med lengdemål.
Hvem av M1791 er da denne?

Harald

Hei. Modellen er mest trolig "Gevär M/1791", det ordinære infanterigeværet. Alm (1953) oppgir total lengde 148,5 cm og pipa 107,7 cm. Stemmer bra med børsa di. Bajonetten skal være 72,2 cm lang. Modellen for infanteriets underoffiserer måler totalt 120 cm, kaliber 20 mm. Den tredje modellen 1791 er for infanteriets offiserer og er totalt 131 cm, kaliber 16 mm.

magne fjøsne

Hjertelig takk for hjelp og opplysninger Harald. Må prøve å skaffe en orginal ladestokk til børsa som ellers er i veldig fin stand.  Ønsker også Josef Alm sine bøker så er det noen som vil selge eller vet hvor slike er å få tak i så vil jeg gjerne vite det.

Mvh
Magne

Harald

#7
Hei Magne. Takk for hilsen, det var bare hyggelig å kunne bidra. Vet ikke så mye om disse jeg heller, så må støtte meg på litteraturen. Har maken børse, men den er i mye dårligere forfatning enn di. Om jeg var deg, ville jeg kjøpt en kopi av ladestokken hos Stockholms Vapenfabrik, ser de bare har et par stykker igjen:

http://stockholmsvapenfabrik.se/presta/sv/antika-vapendelar/573-laddstake-m-1791.html

Tror den originale ladestokken kan bli meget vanskelig å finne, men man kan jo være heldig også. Lykke til! Beste hilsen Harald.

magne fjøsne

Takk for tipset.
Ladestokk bestilt.

Mvh
Magne