Emballasje

Started by festus, 24. December 2011 kl. 19:45:22

Previous topic - Next topic

festus

Jeg ble så inspirert av de flotte etikettene i tråden om norske kruttverk at jeg tenkte jeg kunne starte en litt mer generell tråd om diverse typer ammunisjons/ våpenemballasje. Man la jo litt arbeid i designet før i tiden, så det blir spennende å se hva folket har å bidra med. Her er i alle fall mitt lille bidrag: :-)



"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

reldor

Her er noen patronesker med S&W som tema.
Disse er alle fra før 1890 .




















Kjekt å ha bilde av våpenet på patronesken , så tar man ikke feil:lol2:


R.
Religion er menneskets seier over fornuften.

Jon

Ja dette var en tråd etter min smak. I mitt forrige samlerliv hadde jeg masse fin NORSK embalasje. Heldigvis så har jeg papirbilder av det meste og kan derfor dele det med dere.


Patronene er nok utenlandske men som man ser er boksene norske


Her en rund Hagen blikkboks med salonpatroner ("eikenøtter")



Så to varianter av Hagen firkantede blikbokser for salonpatr.


Denne fra H.Larsen Drammen er også til salonpatr.


Fra Larsens Våbenforretning Kristiania, patr. samme som over


En til fra Kristiania, muligens importøren av Husquarna våpen?


Endel ulike tennhette-esker med norske navn på


Trolig en blikkboks fra H.Utendoerffer med norsk tekt , No,9b =9mm??


Her to blikkbokser fra H. Utendoerffer, ørlite ulik skrift, men begge med norsk tekst.


Har endel tidlige kuleesker også med de får vente til mitt neste innlegg.

reldor

#3
Jeg fant en cd med bilder av en patronsamling jeg har solgt...og der var det noe interresant...







På denne ser dere at det er kuler No.2
Som er for "brukte omsmærglede geværer"


R.
Religion er menneskets seier over fornuften.

festus

Interessant det med "meget brukte, flere ganger omsmerglede geværer". Kan det bety at man kunne levere inn børsa til oppfriskning av riflingen, tro? De gamle jegerriflene ble jo riflet opp gjentatte ganger pga. dårlig stålkvalitet og fikk stadig større "høl", men jeg visste ikke at det også gjaldt såpass nye geværer.

Her er litt til:



"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

Jon

Utrolig hva som finnes rundtomkring, her er der litt til fra min gamle samling


 
Dette er et klenodium, en eske med 4''' kuler til Kammerlader M1860, kulene har en dyp innhuling bak og er papirviklede som man ser


Her en eske fra Bergen, I.R.Tenden som startet opp på slutten av 1870tallet, i den første tiden skrev han J.R.Tenden men det skyldtes nok at I og J var like i gotisk skrift


Enda en fra Bergen, de skarpøyde vil se at der står "L.H.Hagens filial, Bergen" på siden av esken. Bytikken ble så overtatt av Joseph A. Grindstad og ble senere H.Platou


Dette er trolig sammel Masengeske som Reldor viser over her



Her to ganske like 11,9 Lund kule-esker fra Hagen. Som man ser så heter det kun 11,9mm Lund og selv Hagen bruker kun denne benevnesle. Så det heter ikke 12mm Hagen Lund eller 12,17x44R Hagen Lund o.s.v.


Videre en pappeske med 10,15 kuler fra Hagen


En ditto blikkeske

Neste er ei pappeske med kal 10.1mm kuler også kalt 3''' i eldre kataloger





Denne er til kal. .360 9mm (= 9,3)






Tilslutt to røde fra Hagen med 4''' (linjers)kuler


Det var det jeg fant i farten av slike ting, jeg har endel bilder av militære pakker og ikke minst norske haglpatronesker

reldor

#6
Ikke direkte emballasje...
Dette er et "krutt egg" , dette ble brukt for å vise korningen på kruttet.
Jeg har samlet patroner i mange år men har kun sett ett stykk av disse.
Er det noen som vet mer så rop ut.
Det ser ut og kjennes som glass og så er foten fylt med gips.




R.
Religion er menneskets seier over fornuften.

Jon

Får ta med litt til da, først en pakke med 4''' patroner fra 1875, disse skiftet ikke benevnelse til metrisk før i 1878, tror dette er eneste kjente pakke med 4''' merking.



Neste er en pakke med løse patroner til Rem. fra 1883, dette er nedkortede hylser til 29mm tettet med kork.



Får avslutte denne runden med et samlebilde med 5 ulike pakker med 18lødige papirpatroner eller -ladninger. Og til høyre en eske med 18stk patroner til 11mm (12mm)Lefaucheaux, franske patroner men med norsk tekst på etiketten. Den store grå pakken inneholder 4 slike esker og er pakket på Rødfos i 1899


aho

#8
Hei




Kjempeflotte bilder ;-)
Noen som har bilder av tilbehør,reim osv til Rollingblock og Jarmann?

festus

I utgangspunktet en grå og simpel treeske- men under lokket skjuler det seg en liten skatt fra vår hvalfangsthistorie! :-D








"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

Jon

Artig hvalfangst historie.

Jeg drev i sin tid med intens samling og ikke minst forskning på norske haglpatroner og deres historie. Dette førte bl.a. til en katalog over tilhørende esker vi kjente til tidlig på 90tallet. De aller fineste er nok Engene-eskene men de er jo røksvake og passer ikke på dette forumet.

Jeg fant originalene fra nevnte katalog og her er det vi kjente fra Nitedals dengang.



Her et par av de tidlige esken for Salpeterkrudt patroner (svartkrutt)


Disse er nok litt senere men trolig før og under 1.VK


Etterhvert ble de merket Sortkrudt, mener denne er fra tiden etter at Norsk Sprængstofindustri overtok, etter 1917


Etterhvert kom de eskene som de fleste som har litt interesse for slike ting, kjenner. Først kom den nederste merket Sortkr. med åpning i ene langsiden/toppen, mens den siste de laget er den merket Svartkr med åpning i bredsiden/fronten.


Der er litt variasjon i kalibermerkingen, spesielt i kal 14 og 28 ser man ofte at dette er påført med gummistempel. På bildet her også en i kal 12.

kmyr

Legger inn noen bilder av en boks med hetter. Den har desverre vert åpnet en gang,men jeg tror alt innhold er der.

Jon

Får legge ut resten av bildene jeg scannet igår. Raufoss var sent igang med haglpatroner, engang mellom 1920 og 25. Mener der finnes en katalog fra 1922 men i den er der kun nevnt messinghylser. Raufoss het Patronfabrikk frem til årsskiftet 1924-25.


Esken til venstre er trolig av første typen mens den andre er fra 1947 som man ser



Tidlig på 1930tallet var eskene som den øverste her mens den under trolig er fra slutten av samme tiår, sistnevnte er også 10pk. mens de foran er 25pk.


På 1940 og først på -50tallet brukte man den øverste esken her, mens den helgrønne nok er den siste varianten de hadde før produksjonen ble lagt ned. Den var trolig i bruk fra rundt midten av 50tallet og ca 10 år fremover. Begge disse er også 10pk.

postverge

Har nå solgt ut det meste av min eske samling,men har tatt vare på noen av de eskene jeg likte best,,,noen bilder..

festus

Var på messe på Hamar i dag, og snappet med meg noen ting. Først en pose blyhagl (patenterte, må vite!);-)







Så en eske med 7mm. pinfire revolverpatroner. Black Powder, naturally!





Er de ikke søte, der de ligger i Tornerosesøvnen sin? Nå blir det bare spennende å se om de fortsatt smeller!
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

festus

Jeg håper ingen satt kaffen i halsen over min lille spøk,:crying:  de skal selvfølgelig få sove trygt videre...

Lenger opp satt jeg inn bilder av en eske for brannrør til hvalfangst, sammen med en tenner jeg har, dog av litt annen type. Skulle du sett, her om dagen sto det en grå eske på disken til den lokale skrothandleren. Den så da merkelig kjent ut?... Joda, der var den riktige typen, full av rustne spiker men like fin!





"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

qualibra

Du store verden, for et vell av morosamme bilder av
historiske ting !!!

Man skulle nesten ikke tru at det fantes så mye igjen av
den slags, og det aller meste i en fenomenal stand også .

Man må "opp om mårran" for å få tak i så mye rart .

Heilt utrulig !!!!:-P
qualibra

festus

Fant en artig sak på antikkmesse i helga. Det er en gammel eske for halspastiller (antagelig har de vært på størrelse med dagens "Frisk") av merke "H.R.H. Prince Albert". Esken er av messing, og har en snedig liten skyvemekanisme som gjør at den både kan henges rundt halsen som en medaljong, og diskret kan slippe ut halspastiller når det behøves. Jeg plukket den opp og hørte at det raslet. Inni lå det - selvfølgelig - perkusjonstennhetter... et snedig eksempel på gjenbruk for den som ikke hadde råd til et hettemagasin! (Og litt stiligere enn en FRISK-boks...)







"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

Mr. Pitt

Litt pussig, det er tre stykker hetter av samme type i min også.
Old gunfighters never die, we just go on smellin like black powder.

aho


Fikk kjøpt denne av en grei kar.
Godt jeg var forsiktig med kniven å ikke skar esken i stykker.
Regner med noen av dere kan fortelle meg om firmmaet Kasper Andresen&co.