Til minne om Tor Bjarne Justnæs

Started by Øyvind F., 16. July 2021 kl. 17:06:59

Previous topic - Next topic

Øyvind F.

Tor Bjarne Justnæs er død. Han ble bare 52 år gammel. Det er så ufattelig trist at det er vanskelig å sette ord på.

Det er omtrent 20 år siden jeg fikk en telefon fra en smørblid snekker fra Kristiansand som var nysgjerrig på mine erfaringer med kuler til 10,15 Jarmann. Det ble etter hvert flere telefonsamtaler der vi forsøkte å løse svartkruttskytingens mysterier. Tor Bjarne var full av ideer og gode teorier, og vi fant raskt tonen.

Han var langt fra en IT-mann, men fulgte litt med på svartkrutt.net via en bekjent som hadde PC. Da han fikk egen PC i 2004, tok han steget og registrerte brukeren jæger justnæs. Arven han etterlater seg er 2169 innlegg om stort og smått. Mest aktiv var han i Børsemaking-kategorien, noe som er naturlig siden han var en kunnskapsrik og fingernem håndverker. Han var ikke bare flink til å legge ut egne ting, men han var også flink til å oppmuntre og kommentere på andres innlegg. Mange har blitt ønsket velkommen til forumet av jæger justnæs.

Tor Bjarne delte ivrig fra prosjektene sine og var med på å skape delingskulturen som kjennetegnet svartkrutt.net. Selv om han nå er borte, så lever ånden og kunnskapen hans videre i alle innleggene hans.

Han var også en dyktig skytter, og han tok mange medaljer i NM og Nordisk. Likevel tok han det ikke så tungt om han skjøt bra eller dårlig. For Tor Bjarne var det sosiale det viktigste. Dersom ikke alle skuddene satt midt i blinken, tok han det som regel med et smil: «Æ har jo betalt for skiva, så da må æ jo bruge hele», sa han ofte.

Tor Bjarne var selve bildet på en blid sørlending. Alltid i godt humør, hjelpsom og utrolig utadvendt – rett og slett umulig å mislike. Han slo av en prat med alt og alle. Under VM i Pforzheim i Tyskland i 2012, så konverserte han lekende lett med de innfødte – selv om han i utgangspunktet ikke kunne tysk. Han gjorde seg forstått med noen tyske gloser, litt norsk ispedd engelsk og en god dose tegnspråk.

For noen år siden gikk Tor Bjarne med liv og lyst inn i miljøet rundt historisk bueskyting. Mellom 2016 og til sin død i 2021 skrev han nesten like mange innlegg på bueforum.no som han hadde på svartkrutt.net – om alt fra bue- og pilmaking til produksjon av historisk buerelatert utstyr. Også disse innleggene har stor verdi. Forhåpentligvis blir de tatt vare på for ettertiden. I buemiljøet var han i sitt ess. Der fikk han virkelig benyttet kunnskapene sine om treverk og godt gammeldags håndverk. Det var interessant å følge med på alle prosjektene som han gjøv løs på med sin lekne nysgjerrighet. Etter 2016 forsvant gradvis fra svartkruttmiljøet, men han ble aldri helt borte. Han var ikke like aktiv på forumet som før, men han fulgte med helt til det siste.

Selv om han tilsynelatende alltid var i godt humør, så visste de som kjente ham at han hadde sine mørke stunder. «Bøffelhumør» kunne han kalle det. Han var plaget av mye smerter, blant annet knyttet til en revmatismesykdom som tæret på ham både fysisk og psykisk. At Tor Bjarne nå er borte, er så ufattelig trist.

Tankene går til barna hans og de nærmeste.

Minnene lever videre.

Hvil i fred, kamerat.
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

runastav

Ja når jeg igår fikk den utrolig triste nyheten fra deg Øyvind så har Tor Bjarne stadikt vært i tankane! Allt du skriver kan jeg skrive under på hvil i fred Tor Bjarne
Helsing Runar

Old Colt

Beskjeden som kom i går om at Tor Bjarne var borte var en av de tristeste jeg har fått på lenge.

Vi ble kjent gjennom Våpenhistorisk på Sørlandet for mer enn to tiår siden, og har vært venner siden. Tor Bjarne var en av de hyggeligste menneskene jeg har møtt, og i tillegg usedvanlig kunnskapsrik. At vi hadde en felles familiehistorie med bakgrunn i snekker-faget hjalp også. Tor Bjarne delte villig av sin kunnskap, og gjorde det med et glimt i øyet.

Takk skal du ha, kompis. Hvil i fred, du vil bli savnet.

Old Colt


krutnarr

#3
Takk for gode ord Øyvind. Det er utrolig trist og vanskelig å fatte, men Tor Bjarnes blide vesen vil for all tid bli i våre hjerter. Det er enormt mange gode stunder som vi kan falle tilbake på rundt jaktbålet. Tor Bjarne var en bauta. Hvil i fred TB


Cap'n Redneck

Jægeren er vandret til de evige jaktmarker....
                           R.I.P.
Sålenge det er bly i lufta, er det fortsatt håp......

Torgeir

Jeg har ikke skutt så lenge med svartkrutt, men det er slik jeg ble kjent med Tor Bjarne. De siste to årene har han vært en ivrig hjelper og læremester, og etter hvert også god venn. Det er sant som det er sagt at han var generøs, inkluderende og blid. Nerdehumoren delte vi også, og stundom konkurrerte vi på messenger om hvem som kunne lage det dårligste ordspillet. Under NM for et par uker siden måtte jeg sende Tor Bjarne løpende oppdateringer om hvordan det gikk med skytinga. Da jeg fikk det høvelig bra til i Lamarmora original var det med ei ladning komponert i tett samarbeid med ham. Tor Bjarne hadde en hang til å foreskrive polentagryn til det meste.
Dessverre sleit han med helsa og psyken, og han var åpen også om det som var vanskelig. Samtidig var han en beskjeden mann. Nøyaktig hvor vanskelig han hadde det, ser jeg ikke fullt ut før nå. Det er vanskelig å forstå at han er borte, og det sies gjerne at det er de beste som går først. Tor Bjarne var en slik.
Torgeir

reldor

Dette var vondt å lese .
Vet ikke hva jeg skal skrive som ikke allerede er skrevet her men Tor Bjarne hadde i allefall min fulle respekt.
Kunnskapsrik og super trivelig person som vil bli savnet.
Det ble mindre kontakt etter jeg ga meg med skytingen men når det var bueskyting konkurranse i Moss
møttes vi der noen ganger for en prat.
Vil i fred.

Richard
Religion er menneskets seier over fornuften.

35 VRM

Virkelig trist å høre!

Har bare gode minner som lever videre. En mer trivelig kar skulle en lete lenge etter.

Hvil i fred

nevS

Samler på sisteplasser.
Skytter ikke samler.
Lytt til erfaringer.
Gode råd som det å tru og synsing funker kanskje når du har prøvd rådene fra en med erfaring.

Svartkrudt