Årets oppskyting

Started by laffa, 24. May 2012 kl. 18:11:12

Previous topic - Next topic

laffa

Da var årets oppskyting med svartkruttvåpen unnagjort. Skal vi se hvor mange vi blir?   Våpenet brukt her er en Enfield 1853 cal. .577 produsert av Parker Hale

  laffa

rufus

Dette er vel ei enkeltskuddsrifle så man trenger bare å skyte 3 skudd på oppskytinga.

jæger justnæs

Godt jobbet, laffa!
Har planer om men foreløpig ikke prioritert oppskytingen :-)
rufus; det står ikke om unntaket fra 5-skudds oppskyting i Forskrift om utøvelse av jakt, felling og fangst selv om det er en oppfatning som man kan bli møtt med på banen. Ett år skjøt jeg tre skudd med enkeltskuddsrifla mi men jeg tror det er relativt sjeldent. Hadde ikke lyst til å diskutere dette der og da siden jeg ikke var brennsikker selv. Mulig det var tre skudd for enkeltskuddsrifler før?

"§ 18. Obligatorisk skyteprøve
.......
For kombivåpen (rifle–hagle), drillinger og dobbeltløpet rifle skal det skytes 3 skudd mot dyrefigur godkjent av Direktoratet for naturforvaltning. "
Best når det smeller!

Kammerherren

Det skal skytes 5 skudd med enkeltskuddsrifler. Det er rifler med flere løp, som tradisjonelt sliter med varmgang som er untatt denne regelen og klarer seg med 3 skudd. Det betyr at jeg må skyte 5 skudd med sharpsen om jeg skulle finne det for godt! :-)
Kammerherren