Stifttenningsrevolver

Started by qualibra, 19. July 2012 kl. 11:07:37

Previous topic - Next topic

qualibra

Hei alle samma .

Er det noen her på forumet som har erfaring med 12mm stifttennere ?

Har kommet over en Belgisk revolver,
som jeg har prøveskutt med hylser og ditto tilbehør
fra en Fransk nettbutikk .

Kula jeg brukte var ei .450" rundneset, flatbaset Lee-kule beregnet for perkrevolver, som jeg dreide ned skjørtet på,
for å få dem i hylsa .( Slikt går jo an da man har kun 15 hylser å lade om gangen )
Kammerene er mer eller mindre rettvegget .
Altså forstår vi at dette dreier seg om ei hælbasekule, omtrent som i Naganten .
Kaliberet er i mellom .44 og .45 et sted, men det er metrisk betegnelse på dem ,
og jeg har sett dem omtalt som både 11 og 12mm .
Dissa perkusjonskulene er imidlertid alt for tunge, noe som medfører
at skuddene treffer latterlig mye for høyt . ( ca halv meter på 10m hold)
Selvfølgelig kunne jeg laget et siktekorn med en høyde på 3cm bortimot,( jeg likte nemlig den friske rekylen )
men sanseapparatets avdeling for estetikk tillater meg ikke å finne på slikt .

Hastigheten på dissa tunge kulene med en maksimumsladning på 14gn#2 godt komprimert,
kom opp i hele 165 m/s .( Det viste i allefall kronografen ).

Neste forsøk blir med rundkuler, men aberet med disse er jo at da må man
ha fett foran patronen i tønna, noe som er et sabla(morrosamt)klin,
samt at de er vansklige å få til å sitte i hylsa, da kruttkapasiteten er så presset .
Dette problemet øker jo også med diameteren på kulene .
Kammerene kan nemlig ta ei mye grøvere kule enn riflingsdiameteren i løpet tilsier .
( .454" kontra .434" )

Jeg skal komme tilbake etter neste test med noen refleksjoner og - hvis jeg husker hvordan få det til - kanskje bilder også .

Hvis noen har forslag til hvordan jeg skal få fatt i kuler eller helst ei tang for ei hælbaset, lett fettrillekule med dm på drøyt .450", så si fra .( Har ikke de helt store forhåpninger, hvis ikke Westernskyttera vet mer ) .

Jadda, jeg vet det skulle vært bilder, da !!:-D
qualibra

Sharps

Grattis med ny leamikk. En tromsøskytter som skjøt med Lefaeux 12mm marinerevolver skjøt utrolig presist, så det går sikkert an å få det til med din og:-D

Han i Tromsø hadde bare 12 hylser så det var et styr på 13 skudden med han:-)
Kan du ikke bare bruke mindre krutt og fylle med polenta el. for å få ned treffpunktet?

qualibra

Hei og takk for respons .

Hvis jeg skulle gå ned så mye i ladningsvekt som skal til for å senke treffpunktet i nærheten av der jeg vil ha det, så vil jeg risikere at kula ikke kommer ut av løpet .:-|

Jeg har sett at det har hendt med dette eksemplaret før, nemlig .

Hylsa er så ekstremt kort, at det er så vidt det går an å presse i
13-14gn .( med rundkule får jeg i maks 12 gn )
Hvis jeg bruker rundkule, så vil nok treffpunktet senkes noe .
Den veier jo bare ca 130 gn i forhold til 200, som den rundnesede veier .
Det gjelder å bli kvitt kula så fort som mulig, fordi munningsvippet i skuddet
bestemmer mye da det gjelder hvor høyt kula treffer i forhold til siktepunktet .

Jeg skal teste , så får vi se .:-P
qualibra

Huntdoc

Kjære,vakre vene:adressen til butikken med ladeutstyr til 12mmLeffe!Jeg har filt ned 45ACP og borret og loddet og limt.Puttet inn stift fra stang med sølvlodd og forsøkt å sentrere ei perkussjonshette opp ned,men det ser jævlig ut og smeller bare etter lottoprinsippet (dvs nesten aldri)Jeg har noen originale patroner,men om de smeller får jeg aldri vite.Er meget takknemlig for info om hvordan og hvorfra man skaffer ladeutstyr.Jeg lader ellers det meste og det er med tiden blitt mer og mer røyk og godlukt til forkleinelse for plastikk-krutt.F.eks:8,15x46R-43Mauser,Jarmann og andre like moderne og aktuelle kalibre.Siste prøveprosjekt er å lage patroner til 18lødig randtent Landmark fra kal2 messingpatroner med startpatron til fenghette.Wish me luck.Vennlig hilsen Jan huntdoc Pedersen

qualibra

Hei .

Butikken heter bare H&C, og har ladeutsyr av enkel konstruksjon, men veldig brukbart,
til flere gamle pin og rimfire patroner .

Det er egentlig bare å google "pinfire", så ser du det står linker til dette nettstedet der .

Lykke til !;-)
qualibra

qualibra

En liten oppdatering på hva pinfireshappa heter:

 Den heter "H&C COLLECTION" .

Jeg var inne og tittet etter om jeg hadde gitt riktig info her .
qualibra

qualibra

#6
Jeg prøvde rundkule i pinnefyrarn i går,
men resultatet ble i beste fall latterlig:

Pistolfossilet bare nøs og sendte kula avsted
i en fart som bare med et nødskrik gjorde den i stand til å perforere
skiva på 20 meter.(de to av seks som traff)
En tente ikke i det hele tatt,
og en hylse mistet grepet i kula av den formidable rekylen
av "skuddene" foran i køen .(Nei, kruttet tente ikke av flammen).
Trykket ble altfor lavt med dette konseptet.
Jeg brukte for anledningen Wano PPP 12gn .:-|

Jeg går tilbake til .45 Colt kuler og/eller
spisskule for perkusjon, sjøl om jeg må dreie ned skjørtet
på dem, og sjøl om jeg må ha et 3 cm høyt siktekorn .
Det var da smell og driv i djevelskapen med slike kuler ..

Kan noen begripe hvorfor hylsa er så ekstremt kort, forresten ?

Jaja - jeg kommer vel tilbake med resultatsreferat av neste forsøk i eksperimenteringen
med dette morsomme men håpløse utviklingstrinnet på veien mot den endelige og fullkomne...? "enhetspatronen".:-P
qualibra

MrOneTwo

#7
Jeg var vitne til Qualibras rundkule test med stifttennern...liggende to standplasser bortenfor.. jeg var overbevist om at han hadde dratt på seg høysnue og kunne ikke sanse i det hele tatt at han faktisk drev å skjøt med greia. De kulene hadde så dårlig fart at vi måtte ta en kaffe før vi tok sjansen på å anvise skiva. Av fare for å få kulene i bakhodet....
Jeg ble født på kvelden, men ikke i går kveld...

Cap'n Redneck

Det Trondhjemske Gevorbne Musketeer Corps har drevet "våbenøvelser med sabel og 12mm LeFaucheux-revolver" i moderne tid...
De brukte en lett modifisert messingtang for Uberti Walker til å støpe spisskuler.
Smøring besto i å dyppe kula i smeltet fett etter at den var klemt fast i hylsa med en vannpumpetang.

Når det gjelder lengden på originalhylsene: disse aller første patronhylsene ble trukket av kobber, og det var både problemer med å strekke dem lange nok og problemer med at de revnet av gasstrykket inne i tønna hvis de ble FOR lange... :-|
Sålenge det er bly i lufta, er det fortsatt håp......

historie

Det er riktig som Cap'n Redneck skriver. Jeg er en av de som var med på på øvelsen som blir nevnt. Jeg har fortsatt tang og kuler liggende. qualibra kan ta kontakt så sender jeg non kuler til prøver og forsøk.

Øyvind F.

Her er et par linker til forhandlere som selger ladeverktøy til stifttennere:

Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

qualibra

Heisann !

Ja, jeg kunne godt tenke meg å prøve de kulene, og er takknemlig
for det tilbudet,
men dette er vel kanskje ikke riktig sted for å utveksle
postadresser, eller....?

Jeg har som nevnt, lånt ei .45 Colt-tang nå .
Den støper kuler som bare er bittelitt tyngre enn de
som H&C sender med i settet .
Jeg kalibrerer til .450" omtrent, og dreier så av skjørtet
ca 5mm oppover kulekroppen, ned til .430".

Jeg lurer også litt på om jeg skal dreie ned hylsene innvendig .
- Ikke for at kulene skal passe bedre, men heller for at det skal gå i et
eller helst to grain ekstra med krutt, og også for å bedre tetningen .
Hylseveggene er nemlig så tjukke og stive , at de ikke har sjans til å tette
bekover i tenninga av skuddet .
Sot og kruttslam har passasje bakover langs den korte, butte hylsekroppen,
slik at man etter noen skudd, kun ser det hvite i øya på han som skyter med
dævelskapen .:-D
qualibra

Jon

Får ta meg av historikken på de norske 12mm stiftantændelsepatronene jeg da som vanlig. Bare en kort historikk.
Der finnes to norske merkinger på disse patronene, det er en liten riksløve, samme som finnes på enkelte tennhetter for kammerlader (eller veldig lik?)Den andre merkingen er en A for Agerhus eller Arsenal (Hovedarsenalet).
Der finnes også to hylselengder, rundt 14 og litt og rundt 16mm.


Her ser man A-merket med begge hylselengdene


Her er nesten hele familien, som man ser er løvepatronen kort og den ene løspatronen.

Løspatroner ble laget både med lærskilling og med kork og kanskje med voks e. l.

Jeg mener de med kort hylse er de eldste.

Senere kjøpte man patroner fra Frankrike, de første med G og de senere med GG hvorav den fremste var speilvendt, sammenflettet med den bakre.

qualibra

Tusen hjertlig takk for den lille innføringen i stifttennernes
verden .
Jeg har ei slik hylse, som er stemplet "A", og den er 14,6mm kort .
Den har en markant krymp, og har sikkert vært en løspatron
hvor ladning og propp har blitt fjernet manuellt en gang i tiden .

De reproduserte, Franske hylsene som jeg plundrer med å få ladet,
har en lengde på temmelig nøyaktig 16mm .:-P
qualibra

Hand

Beklager at jeg blander meg inn.  Får vel rette min forespørsel til Jon:  Er det mulig å knytte noen årstall til når disse patronvariantene ble innført? Det hadde også vært interessant å vite patronenes basediameter.

Hand

Tinytim

> Får ta meg av historikken på de norske 12mm stiftantændelsepatronene jeg da som vanlig. Bare en kort historikk.
> Der finnes to norske merkinger på disse patronene, det er en liten riksløve, samme som finnes på enkelte tennhetter for kammerlader (eller veldig lik?)Den andre merkingen er en A for Agerhus eller Arsenal (Hovedarsenalet).
> Der finnes også to hylselengder, rundt 14 og litt og rundt 16mm.
>
>
> Her ser man A-merket med begge hylselengdene
>
>
> Her er nesten hele familien, som man ser er løvepatronen kort og den ene løspatronen.
>
> Løspatroner ble laget både med lærskilling og med kork og kanskje med voks e. l.
>
> Jeg mener de med kort hylse er de eldste.
>
> Senere kjøpte man patroner fra Frankrike, de første med G og de senere med GG hvorav den fremste var speilvendt, sammenflettet med den bakre.

Det snakkes her om 12 mm stiftantændelsepatroner, det riktige er vel 11mm når det er snakk om de norsk brukte revolverne

Jon

#16
Jeg målte på kort og lang med A, de er begge 11,95mm bakerst på hylsa. Da er vel kulediameteren rundt 11mm uten at jeg målte den. Internasjonalt kalles den jo for 12mm men i Norge ble den også kalt 11mm.
Jeg har ei belgisk patron som hadde en gammel lapp påklistret med "3 1/2", den kan jo ha kommet fra en display e.l. og 3,5 kan godt være linjer. Der finnes ei riflepatron som ble kalt 3,5" rundt 1880, senere 11,5mm.

Alder på de norske 11 - 12mm PF patronene er ikke lett å si men trolig var de med løve eldst av disse 1860årene(?) så de korte med A og sist de lengre med A. Vil tippe at de med A er fra 1870årene.
De som vi kjenner med en pekepinn på årstall er de med dobbel G, disse finnes i pakker à 18patroner, pakket 4 pakker i sammen på Rødfos 1998.

qualibra

Hei igjen .

Hvor lenge var disse i bruk, og hvor langt inn på 1900-tallet
ble det laget ammunisjon til stifttennere, tru ?

Jeg ser du skriver at det ble pakket ammunisjon så sent som
1898, og det var vel ikke siste gangen de ble pakket, antagelig ?
qualibra

Hand

Takk, Jon for rask og utfyllende tilbakemelding!

Hand

Jon

Sikkert andre som vet noe om hvor lenge disse revolerne var i bruk. Det jeg kan bidra med er faksimiler fra Hærmuseets Årbok 1951-52. Her ser man den forsterkede modellen M1864/98, så det må jo ha hatt en hensikt å forsterke endel av disse i 1898.