Kjøpe Svartkrutt ++

Started by møringen, 03. August 2012 kl. 21:09:00

Previous topic - Next topic

møringen

Hei,
Mulig dette er omdiskutert tideligere, men!

Jeg har omsider fått ut fingeren og kjøpt meg en svartkrutt rifle. Husquarna 1874 Rolling Block i Cal 12.17 x 44.

Jeg har bestilt hylser som skal kappes og formes fra 348 win og har planer om å bestille kuler fra Clarry i påvente av å støye selv etterhvert.

Men så var det dette med krutt. Vil helst ha tak i svartkrutt og ikke pyrodex. (det har jeg tilgang på lokalt)

Kan noen liste opp fremgangsmåten?

Trenger jeg tillatelse til fra politiet vist jeg kjøper under 3 kg?
Kan våenkort for våpen beregnet for røyksvakt krutt brukes for å kjøpe svartktutt?
Jeg er pr dato ikke medlem i klubb tilknyttet norsk Svartkrutt union.

Og tilslutt, hvor kjøper jeg krutt?

Er det noen som har kontaktinfo til dei/den som selger dette i Norge?

På forhånd takk

mvh
Lars Erik

Jon

Ikke svar på spørsmålet ditt men et par andre opplysninger. Hylser finnes der idag endel nylagede av. Patronsamleforeningen SARA og Kongsberg Våpenhistoriske selger, for vanlig LR boxerhette.
Regner med at det er en 12x44R du har, 12,17 har aldri vært noen kaliberbenevnelse. Det het 4''' frem til 1878 da de skiftet navn til 12mm.

Cap'n Redneck

#2
Fremgangsmåte for kjøp av svartkrutt:

Ta med dine våpenkort + Rolling Block'en til ditt lokale lensmannkontor/politikammer.
Hvis de er omgjengelige får du kjøpetillatelse på grunnlag av de våpenkortene du har + Rolling Block'en.
Hvis de IKKE er omgjengelige ber du om å få registrert Rolling Block'en.
Da har du våpenkort på et svartkruttvåpen, men den vil ikke telles med i din våpengarderobe.
(Det kan bli spørsmål om behovet ditt, og da vil et medlemsskap i en NSU-tilsluttet klubb løse alle problemene dine...)

Du får utstedt en kjøpetillatelse på inntil 3kg svartkrutt.
Denne må inneholde navn på leverandøren av kruttet:
Christiania Fyrverkeri Compagnie eller Maxam Norge AS.

Kontakt en av leverandørene og avtal når og hvor du kan komme og hente krutt.

CFC holder til i Oslo-området, Maxam har avdelinger rundt om i landet; bl.a. på Hell i Stjørdal kommune, Nord-Trøndelag.


Christiania Fyrverkeri Compagnie AS
 Tlf. 909 19 484
 E-post  gunnar@fyrverkeri.no
 www.cfc.no
 

Maxam Norge AS
 v/Odd Sannerud
 Tlf. 62 97 21 50
 oesannerud@maxam-norge.no
 
Nedenstående er sakset fra NSU's hjemmeside:

Nye regler fra DSB 2010.
 
Søknadsskjemaet HR-109 har gått ut og skal ikke lenger benyttes.
 Man skal nå søke erverv fra sitt lokale politikontor.
 Hvordan det skal søkes er opp til de enkelte politikammere, du må spørre.
 Ved fremvisning av bevis på medlemskap i NSU samt våpenkort på munnlader skal man få tillatelse til å erverve 3 kg svartkrutt.
 
Utdrag fra forskriften:
 "Den som innehar våpenkort eller kan dokumentere medlemskap i en godkjent skytter- eller
 samlerorganisasjon, kan i den hensikt å skulle lade egen ammunisjon, få tillatelse til erverv av inntil 3 kg
 svartkrutt og inntil 5 kg røyksvakt krutt. Slik tillatelse gis av politiet i det distrikt hvor søker har sin
 bostedsadresse."
 
Hele teksten til den endrede forskrift finner du her (For 2002-06-26 nr 922)
Sålenge det er bly i lufta, er det fortsatt håp......

møringen

Mange takk for svar:)

då ej jeg straks i gang tenker jeg:)

møringen

Hvilken støypetang er anbefalt til en 12 mm Remmington, rolling block?

Cap'n Redneck

Denne:

Bestnr. Varebeskrivelse Ant.pr.pk. Pris Antall Kjøp
LEE90255  støpetang 2 hulls 515-450gr FN  1  250,00

fra f.eks: www.hjemmelading.no

eller en ståltang som støper en litt lettere kule (ca. 350 grains), fra f.eks.: www.buffaloarms.com

Du kan også kontakte Clarry Haglund på Hamar, han støper forskjellige kuler for salg, bl.a. den såkalte "Jämttången-kula", som skal være en kopi av originalkula.
Sålenge det er bly i lufta, er det fortsatt håp......

møringen

Takk for tips,

Jeg har bestillt 200 M67 kuler av Clarry, er det kuler fra "Jämttången" mon tro?

"Jämttången" klarer jeg ikke å finne til salgs på nettet, er den ute av produskjon?

Cap'n Redneck

Svaret er "JA" på begge dine to siste spørsmål.
Sålenge det er bly i lufta, er det fortsatt håp......

Orion

Hei!

Det er en i Sverige som skaffer Jämt-tangen.
Er ikke sikker på om den er den originale, men bruker den selv og kulene som kommer ut av den er veldig bra. Her er kontaktinfo til han som skaffer den:

Ole Tinggard
Box 61
83070 Hammerdal
Sverige.
Tlf.nr 0046-706890473

nevS

jo det er den originale tanga han lager.
Samler på sisteplasser.
Skytter ikke samler.
Lytt til erfaringer.
Gode råd som det å tru og synsing funker kanskje når du har prøvd rådene fra en med erfaring.

møringen

Då har jeg snakket med Ole,
Sender penger til han i posten, og han sender tangen tilbake.
grei skuring regner jeg med:)

takk igjen for nyttig info:)

møringen

Jeg skal nå til å lade min første patroner! foreløbig har jeg ikke noe kruttmål, så denne gangen veier jeg opp hver ladning med kruttvekt.

Men kruttmål må jeg ha skal det bli noe fres over dette. Hva anbefaler folket?

Har sett på dette?
http://www.cabelas.com/product/Shooting/Cowboy-Action/Black-Powder-Cartridge-Reloading%7C/pc/104792580/c/104713380/sc/104219280/Lyman-No-55-Classic-Black-Powder-Measure/740957.uts?destination=%2Fcatalog%2Fbrowse.cmd%3FN%3D1100295%26WTz_l%3DSBC%253BBRcms196&WTz_l=SBC%3BBRcms196%3Bcat104219280

Jeg har forøvrig en kruttdrypper fra RCBS i støypejern, kan denne brukes med svartkrutt?

Har forstått det slik at kruttmål for røyksvakt krutt ikke kan benyttes sammen med svartkrutt. Er det statisk elektrisitet som er problemet?

Lars Erik

Burgsmuller

T.B

nevS

Hei.

Jeg anbefaler at du investerer i et Lyman #55 mål.
funker fint til alle kruttsorter og fåes i en variant for svartkrutt.
Samler på sisteplasser.
Skytter ikke samler.
Lytt til erfaringer.
Gode råd som det å tru og synsing funker kanskje når du har prøvd rådene fra en med erfaring.

MrOneTwo

Forøvrig så kan hvem som helst få lov til å prøve å få svartkrutt til å gå av ved bruk av statisk strøm. Den som får til det blir verdensberømt... Tankegangen rundt at plastik er farlig i kombinasjon med svartkrutt må ta en titt på emballasjen det kommer i.

http://www.youtube.com/watch?v=-5Z5yAeO3dw
Jeg ble født på kvelden, men ikke i går kveld...

møringen

Se der ja...

Hva er da problemet med et standard RCBS kruttmål til svartkrutt mon tro?

Veit ikke om jeg er villig til å være den første som prøver iallefall :-P

nevS

Fordelen med et svartkruttmål framfor ett med plast rør er at du får fin statisk elektrisitet som gjør at kruttet henger fast.

Men med en liten vask av plastrøret i grønnsåpevann uten å skylle vekk og la tørke
funker alle andre like bra
Samler på sisteplasser.
Skytter ikke samler.
Lytt til erfaringer.
Gode råd som det å tru og synsing funker kanskje når du har prøvd rådene fra en med erfaring.

Cap'n Redneck

Jeg har brukt plastkruttmål fra LEE, både "Perfect Powder Measure" og "Auto Disc" til å lade svartkruttpatroner i 20 år uten uhell.
Fordelen med disse er at de har en gummisvaber inni som stryker av kruttkornene istedenfor å knuse dem som i et stål/alu-kruttmål.
Jeg anbefaler likevel å åpne alle typer kruttmål for rengjøring en gang i blandt.
Det samler seg endel kruttstøv inni mekanismen....

Skulle det mot formodning smelle en dag, så ville jeg nok foretrekke biter av plast fremfor splinter av stål flyvende rundt ørene...:forkvaklet:
Sålenge det er bly i lufta, er det fortsatt håp......

møringen



Til venstre er kule støpt i M67 tangen fra Ole Tingstad, i midten og til venstre kuler kjøpt av Clarry. Som dere ser er det variasjon i lengde og bredde på smørerillene i kulene til Clarry, der den ene ser ut som å være identisk med Ole tanga..

Forøvrig blir de kulene jeg støper selv penere en dei kjøpte kulene:-)

møringen

Jeg vasket kruttmålet mitt fra RCBS med grønnsåpe vann og satte i gang. Når jeg bruker dette kruttmålet til røyksvakt krutt, feks N110 er det ofte litt napping (antar det er kruttkorn som knuses). Med wano PP krutt var dette helt fraværende, og ladningene ble helt jevne.

62 grain wano pp, med melkekartong skive og bivoksplate mellom krutt og kule ser ut til å fungere bra. Jeg må skyte med anlegg og teste litt mer før jeg konkluderer. Foreløbig har jeg bare skutt 13 skudd på 50 meter stående.