Er blitt eier av en Winchester Model 12 1929

Started by John_Brendbo, 16. April 2004 kl. 21:12:32

Previous topic - Next topic

John_Brendbo

Har fått en 1929 modell Winchester Model 12 Pumphagle. Den er kaliber 12GA og er i rimelig teknisk god stand.

Har tatt noen bilder her.





Selv er jeg litt usikker på historien til dette våpenet, og hvilke spesifikasjoner det har utenom det som er nevnt her.
Har ikke klart å finne av om det er et løp med "choke" osv, eller om løpet er et av de mer sjeldne til denne haglen som det
ble laget 4 løp til, tror jeg.
Løpet er innlysende nok ikke ventilert, som er 2 av de mer sjeldne, men hvilket av de 2 siste det er vet jeg ikke.
Hvis noen vet hva jeg skal lete etter, eller kan henvise meg til en side med et forum som kan slikt hadde det vert topp.

runastav

Hei John.
Gratulera med ei nydelige hagla, men det er jo ei Winchester 1897 du har model 12 er hammerless.Den 97 en eg har nå er antakelig brukt av militæret i Junaiten. Løpet et 19 Tommer og venstre side av låskassen er merket US. Denne er produsert i 1912, men det er mangen feiker ute og går av dei eldste 97 ene som var med i første verdenskrig. Du har vel søkt på Google? der finner du endel om winch 97 hagler.
mvh.Runar alias.Rusty Steel.

John_Brendbo

Takk for svaret Runastav! Var av en eller annen grunn sikker på at det var en Model 12 jeg hadde, så takk for at du så hvilken halge jeg har.

Sjekket Serial nummeret opp mot databasen på www.Bluebookinc.com, og hvis den er korrekt har jeg en 1914 modell. 601xxx er nummeret.

Det som står på haglen er veldig lite. Finner ikke noe US noen plass vertfall. Det lille som står er: "Manufactured by the Winchester.."

Under denne linjen, som står på begynnelsen av løpet står en hel masse årstall fra "NOV 25, 90" og til "JULY 5, 10". Så helt fremme der løpet starter står det "FULL".

Det er noe slark, men har lest at dette er ikke er ukjent på disse haglene. Men uansett trenger den nok en overhaling hos en våpensmed eller noen som kan med dette.

Er slike hagler sjelde? Iføle serienummerene er de jo produsert i nesten, om ikke over en million eksemplarer. Er det en hagle jeg kan skyte med eller som bør setter vekk? Kan noen gi en form for takst på den, selv om den ikke skal selges?

runastav

Hei John.
Her er litt meir tips.97 en blei produsert i over 1 mill. slutta i 1957.Hagla har 70mm kammer så skyt ivei, men er du i tvil så få ein børsemakar til og sjekke den.Den korte som eg skrev om skaffa eg til Cowboyskyting, har også ei som er produsert i 1905 litt spesiell Trap Gun så hadde liten lyst til og kappe løpet på den. Full står for full trangboring.Di hagle vil eg ruse til 3000-4000.Det blir lagd kopier av 97 en av Chinesiske NORINKO nettopp for og dekke behovet til Cowboyskytterene.http://www.vapenvideo.no selger teknisk video av bla. 97 en den er god.www.gunbroker.com har alltid endel 97 er inne som kan studerest.
mvh.Runar. alias Rusty Steel.